Eestis on hetkel Kredexi toetusega võimalik osta vaid ühte pistikhübriidi

Kalev Aasmäe
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Chevrolet Volti Eestis paraku veel ei müüda.
Chevrolet Volti Eestis paraku veel ei müüda. Foto: SCANPIX

Valitsus on heaks kiitnud eelnõu, et elektriautode ostutoetuse projekti (ELMO) pikendatakse kuni 2014. aasta lõpuni, lisaks laiendatakse toetust laetavatele hübriidautodele, ehk pistikhübriididele. Sellest, kui palju meil aga selliseid autosid üldse on, kirjutab Whatcar?.

Ehkki lõplik määrus peaks majandus- ja kommunikatsiooniministri poolt saama allkirja oktoobri lõpus, on valitsus oma otsuse öelnud: ostutoetus elektriautodele kehtib veel nii järgmisel, kui ka ülejärgmisel aastal ning toetust laiendatakse ka laetavatele hübriidautodele, ehk pistikhübriididele. Toetuse suurus sõltub akude mahutavusest ja see ei tohi ületada 30 protsenti auto müügihinnast.

Kui aku mahutavus on 16 kWh ja enam, on toetuse ülemmääraks 12 000 eurot. Kui aku mahutavus on 12-15,9 kWh, on ülemmääraks 9000 eurot, autodele, mille aku mahutavus on 8-11,9 kWh, on toetuse  ülemmääraks 6000 eurot ja kui aku mahutavuseks on 4-7,9 kWh, on maksimummääraks 3000 eurot.

Meeldetuletuseks, et toetus täielikele elektriautodele on kuni 50 protsenti ostuhinnast, kuid mitte enam kui 18 000 eurot. Kogu eelnev kehtib eraisikust ostjate suhtes, käibemaksukohuslastele kehtivad teatavad erisused.

Vaid üks laetav hübriid ongi

Selle positiivse uudise valguses tundub aga omamoodi nonsensina see, et Eestis müüakse hetkel vaid ühte laetavat hübriidautot ja talle kehtib kõige madalam toetusemäär: 3000 eurot. See on Toyota Prius Plug-In, mille aku mahutavuseks on 4,4 kWh. 

Toyota maletoojad on ka ise sellisest määratlusest nördinud ning nende arvates peaks olema aluseks võetud ikkagi CO2 pääst, mitte see, kui võimsad akud ühel või teisel akul peal on.

Teises äärmuses olev nonsenss on aga see, et meil ikka veel ei müüda Opel Amperat või Chevrolet Volti. Viimase tootmine on koguni ajutiselt peatatud, kuna pole ostjaid ja laod on autosid täis. Eestis saaks see auto maksimaalse ostutoetuse, ehk 12 000 eurot, kuna tema akude mahutavus on täpselt 16 kWh.  Suurim toetus, mida sellele autole terves Euroopas pakutakse!

General Motors East Europe Opeli pressiesindaja Andras Salgo nentis veel sel nädalal, et ei oska midagi öelda ei selle auto meile müügile jõudmise, ega ka tema võimaliku hinna kohta. Loodetavasti see siiski lähiajal juhtub ning tema hind jääb samasse suurusjärku Saksamaa hindadega: ca 42 000 eurot. 

Kui ostutoetus maha võtta, jääb alles 30 000 eurot, mis selle auto kohta pole enam sugugi väga palju. Seda on tervelt 4000 eurot vähem, kui Prius Plug-Ini hind koos toetusega. Elektri jõul sõita jaksab Ampera/Volt aga oluliselt kauem.

Järgmine teadaolev laetav hübriid, mis eeldatavalt Eestis müügile jõuab, on Mitsubishi Outlander  PHEV. Seda ilmselt järgmisel kevadel ja ehkki täna pole midagi teada tema baashinnast, on tema akude mahutavuseks 12 kWh, ehk tegemist on 9000 euro suuruse soodustariifiga.

Elektriautodele tuleb täiendust

ELMO projekti jätkumise suurim lootus on aga ilmselt Renault. Tema elektrilisest Fluence`st ja Kangoost on juba räägitud, nüüd on üsna kindel, et tulemas on veel igati nägus ZOE (pildil) ja suure tõenäosusega ka väike linnakulgur Twizy. 

Viimase baashind on Saksamaal ilma akudeta alates 6990 eurost, ehk koos ostutoetusega vaid ca 3500 eurot! 

Tõsi, tema akude eest tuleb hakata maksma renti, 50 eurot kuus, kuid eeldatavalt hakatakse ka akude rendimakset toetama. Kui toetuse suurus saab olema samas, 50%-lises suurusjärgus, pole  25 eurone lisamakse kuus enam kuigi suur summa.

Tõsi on muidugi see, et meie kliimas on Twizy pigem mänguasi, kui tõsine sõiduriist. Küll aga on igati korralik auto juba ZOE, mille hind on Saksamaal 20 600 eurot ja akude kuumakse 79 eurot. Ehk siis 10 300 eurot auto eest ja ca 40 eurot kuus akude eest lisaks.

Rahuldatud on 75 ostutaotlust

Igatahes on KredExi kommunikatsioonispetsialisti Tarmo Seliste sõnul oktoobri teise nädala seisuga esitatud 94 elektriauto ostutaotlust, neist 75 on ka rahuldatud. Neist omakorda 43 moodustavad Nissan Leafid. Ehk tublisti enam kui pooled. Pistikhübriididele toetusavaldusi hakatakse vastu võtma kohe, kui määrus on lõplikult kinnitatud.

Ka laadimistaristu ehitamine on edenenud enam-vähem plaanipäraselt. Praeguseks hetkeks on üle Eesti toimimas juba 21 kiirlaadijat - Tallinnas kuus, lisaks üks veel Tabasalus, kuus laadijat Pärnus, kolm Hiiumaal ja kolm Viljandis. 

Järgmise nädala jooksul saavad paika laadijad ka Märjamaale, Järvakanti ja Otepääle. Kalibreerimises on veel Heltermaa ja üks Viljandi laadija. Aasta lõpuks loodetakse suurem osa 160 laadijast püsti saada, mõned jäävad ilmselt ka jaanuari.

Kuni aasta lõpuni on kõik laadimised kiirlaadijates autoomanikele tasuta. Uue aasta algusest aga hakatakse selle eest küsima ka tasu, mille täpne suurus selgub aasta lõpus. Ilmselt saab esialgu olema tegemist kuupõhise tasuga, suurusjärgus 10-15 eurot, pluss paari-kolme eurone tasu iga laadimiskorra eest. Kõik kiirlaadijaid kasutavad autoomanikud saavad vastavad kiipkaardi, kuhu laadimiskorrad salvestatakse.

Milliseid autosid saab meil lähiajal ostutoetusega osta?

Elektriautod                     

Mudel   Hind alates, eur Hind alates koos toetusega, eur

Renault Twizy (märts 2012 *)        6 990 + 50 eur kuus akud 3 500 + 25 eur kuus akud

Renault Kango ZE (märts 2012 *)   20 000 + 72 eur kuus akud            10 000 + 36 eur kuus akud

Renault ZOE (märts 2012 *)            20 600 + 79 eur kuus akud            10 300 + 40 eur kuus akud

Renault Fluence ZE (märts 2012 *) 25 690 + 82 eur kuus akud            12 845 + 41 eur kuus akud

Mitsubishi i-MiEV             29 500   14 750

Peugeot iOn **           29 700   14 850

Citroen C-Zero  **   35 400   17 700

Nissan Leaf         39 990   21 990

* Hind Saksamaal    

** Veel müügil aga enam ei toodeta            

Laetavad hübriidid, ehk pistikhübriidid                   

Mudel   Hind alates, eur Hind alates koos toetusega, eur

Opel Ampera *    42 950   ca 30 000

Chevrolet Volt * 42 950   ca 30 000

Toyota Prius plug-in        37 490   34 490

Mitsubishi Outlander PHEV pole teada          toetus 9000 eurot

* Hind Saksamaal

Kui palju maksavad tavalised hübriidautod, mida hetkel Eestis müüakse? *

Auto      hind alates, eur

Toyota Yaris       16 990

Honda Jazz         19 350

Honda CR-Z        22 050

Toyota Auris      22 090

Honda Insight Hybrid      22 990

Tavaline Toyota Prius     28 370

Lexus CT 200h    29 380

Peugeot 3008 HYbrid4   36 900

Peugeot 508 RXH            42 900

Audi Q5 hybrid quattro   50 750

BMW Active Hybrid 3      53 270

Audi A6 Hybrid   53 800

Lexus GS 450h    57 480

Lexus RXh           58 830

BMW Active Hybrid 5   64 500

VW Touareg Hybrid         70 008

Audi A8 Hybrid   83 400

BMW Active Hybrid 7      92 130

Lexus LS 600h    107 430

* Ostutoetus tavahübriididele ei laiene

Allikas. Whatcar.ee, automüüjad

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles