Kuidas pikendada auto eluiga ja vähendada kütusekulu?

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Kuldar Kullasepp

NÕUANDEID AUTOOMANIKULE. Autot tarbeesemena kasutades võib igapäevarutus ununeda, et iga väikseimgi sõit või vale liigutus roolis võib tegelikult tuua kaasa olulised lisakulutused kas kütuse või remondi tõttu. Kuidas olla säästlik ja mõistlik autoomanik?

Järjepidevaks säästmiseks ja kütusekulu optimeerimiseks jagavad praktilisi nõuandeid Amserv Grupi järelteeninduse juht Margo Kivilo ja müügijärgse teeninduse direktor Ahti Aasala.


Targal autoomanikul on võimalik maksimeerida kasu igalt kütuseliitrilt. Olenemata sellest, kus elad või kuhu sõidad, tasub meeles pidada, et iga kulutamata kütuseliiter säästab raha.



Kuidas hoida auto kütusekulu optimaalsena?


• Puhasta ja kontrolli pidurisüsteemi. Õigeaegselt vahetamata või puhastamata jäänud pidurid suurendavad eelkõige turvalisuse riski sinu elule ja pidurite võimalikku remondiarvet kordades, samuti sõites autoga, millel pidurid «peal». Kui mõni mustusest kinni kiilunud piduriklots takistab ratast vabalt veeremast, suureneb kütusekulu.


• Vaheta regulaarselt õhufiltrit. Must õhufilter vähendab auto võimsust ja suurendab kütusekulu (põlemisel on esmatähtis roll hapnikul).



• Ära unusta väikesi asju, nagu rehvide rõhk. Madal rehvirõhk suurendab veeretakistust ja kiirendab rehvide kulumist, mis omakorda suurendab kütusekulu.


• Hoia oma auto üleliigsetest esemetest vaba. Iga autosse unustatud asi annab kaalu juurde ja suurendab kokkuvõttes kütusekulu.



• Säilita liiklemises sujuvat ja stabiilset sõidustiili. Vähem agressiivse sõidustiiliga võib näha kütusekulu kuni 20-protsendilist vähenemist. Näe peatumisi ette, et vältida järske pidurdusi. Vaata oma sõiduteele ette niipalju kui võimalik.



• Ära kuluta kütust kiirtoidurestorani drive-in’i järjekorras seistes. Ära tiiruta parklas, otsides kaupluse uksele lähimat kohta. Pargi auto esimesele vabale kohale ja kasuta võimalust veidi jalutada.



• Ära lase oma autol töötada, oodates koolist tulevaid lapsi või töölt tulevat abikaasat. Seisvalt töötav mootor kulutab rohkem kütust. Lülita mootor välja ja reisijate saabudes tagasi sisse.



• Kui oled aeglases linnaliikluses, lülita konditsioneer võimalusel välja. Konditsioneer kulutab kütust (kuna osa mootori jõudlusest kasutatakse konditsioneeripumba ringi ajamiseks). Linnaummikutes liigeldes võib väljalülitatud konditsioneeriga täheldada kütusekulu osalist vähenemist.



• Planeeri oma käigud ette ja pigem ühe sõidukorra sisse. Organiseeri oma käimised võimalusel nii, et need on teineteisele lähestikku — nõnda saad auto ära parkida ja teha väikeste vahemaade korral oma toimetused jalgsi.



• Samuti aitab kütust säästa see, kui planeerid oma sõidud ummikutevaesemasse aega. Väiksema liiklusega on sõit alati sujuvam ja kütusesäästlikum.


• Mõtle ette — kindlasti tasub mõelda, kuidas meie kütuse kulutamine mõjutab loodust ja tulevasi põlvkondi.



Nõu(an)deid autokasutajale


• Hommikuti pärast auto käivitamist alusta kohe ka sõitu (kui klaasid on muidugi puhastatud), mootori mõõdukate pöörete ja nn rahuliku jalaga — see säästab mootorit ja kütust.



• Ära tõmble liikluses, gaasi ja piduri pedaalil on rohkem asendeid kui on/off. Hoia mootori pöördeid bensiinimootori puhul 2000–3000 p/min, diiselmootori puhul 1500–2500 p/min vahemikus. Samas tuleks aeg-ajalt sõita ka kõrgemate pööretega, mis puhastaks mootori põlemiskambrid ja väljalasketoru liigsest tahmast.



• Kui talverehve ühe-kahe hooajaga läbi ei sõida, tasub nende jaoks eraldi veljed muretseda. Nii pääsete kuni järgmise rehviostuni rehvimontaaži tööde maksumusest. Kui lasete pärast rataste vahetamist ära võetud rattad kohe ka balansseerida, võite esimese lume mahatulekul, kui rehvitöökojad on umbes, kas või ise rattad ära vahetada.



• Ära lase end meelitada suurte velgede ilust — mida suurem velg, seda madalam ja kallim rehv, meie teedel ebamugavam sõit ja kiiremini kuluvam alusvanker. Võimalusel vali nii väike velg, kui pidurisadulad seda lubavad.



• Kasutage käiguga pidurdamist võimalikult palju — see säästab kütust.


• Kasutage võimalikult vähe lisavarustuse vidinaid — katuseraamid, ilurauad, suusaboksid jne. Seegi säästab kütust, kuna tuuletakistus ja auto mass on väiksemad.


• Kasuta võimalikult vähe lisafunktsioone: soojendus, konditsioneer, tagaklaasi soojendus jne — säästab kütust. Neid kasutades lülitage lisafunktsioonid (ka klaasipühkijad) pärast sõidu lõppu kindlasti välja, et külma autot käivitades need automaatselt ei käivituks.



• Lülita ka talvel sõites konditsioneer aeg-ajalt sisse (vähemalt korra kuus), see suurendab küll veidi kütusekulu, kuid pikendab kliimasüsteemi eluiga.


• Tangi kütust täispaakide kaupa. Nii väheneb kütuse järgi nn tühisõitude arv tanklatesse, mis jällegi säästab kütust ja aega.


• Kurve võta nii, et rattad võimalikult vähe lohiseks — see säästab rehve ja vedrustuse liigendeid (puksid ja šarniirid).



• Väldi mobiiliga rääkimist või muid tegevusi, mis segavad veatule sõidule keskendumist. Käiku vahetades kiputakse sidurit varem lahti laskma, mistõttu kostab käigukastist hammasrataste raginat. Tähelepanelik sõidustiil aitab säästa käigukasti.


• Oluline on hooldada autot tootja poolt esitatud normidele vastavalt, aga kindlasti tuleks margikohasest teenindusest küsida julgelt nõu, millele võiks või tuleks lisaks tehase nõuetele tähelepanu pöörata.



• Kui armatuuris süttib punane tuli, siis katkesta sõit!


• Lukusulatusõli hoiukoht ei ole autos!



Allikas: Hannes Reinvald,


 Veho Eesti AS järelturu juht


Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles