Ütle mulle, mida sulle reede õhtul teha meeldib, ja ma ütlen sulle, mis auto sa endale ostma peaksid. Sellele äratundmisele viis mind Subaru Impreza WRX.
Kurjast vaimust vaevatud
Vennike, kellele raju reedeõhtu tähendab tassikest ürditeed ja vaagnatäit Valeri küpsiseid kodukoguduse abiõpetaja seltsis, saateks Hortus Musicuse «Greatest Hits» ning vaimliselt virgutav vestlus osalusdemokraatia võimalikkusest jakobiinlikul Prantsusmaal, ei tohiks muidugi üldse autoga sõita.
Need, kellele meeldib töönädalast lõõgastuda linna kõige kuumemas ööklubis, kus beebiõliga salvitud tüdrukud kuldvarbadest puurides väänlevad, seitsmesajakroonise klaasihinnaga šampanjat pakutakse ainult Swarovski kristallidega segatult ja mängib muusika, mis laborihiirtel südame rütmihäireid tekitab, sõidavad ilmselt Lexuse, Porsche, BMW või millegi muu kalli, ent samas pisut frivoolsega.
Kui inimene tõmbab pärast töönädala lõppu selga ülikonna, joob 24. korruse glamuurivinoteegis klaasi Shiraz’d, astub läbi fusion-köögiga restoranist (kuhu tal õnnestus koht reserveerida ainult tänu sellele, et ta tunneb peakokka) ning lõpetab õhtu otse Brasiiliast saabunud maailmakuulsa bossanova-artisti eksklusiivsel kontserdil (ehkki uued moodsa, kitsa liistuga kingad koledasti hõõruvad), kõliseb tema taskus Audi või Mercedese võti.
Aga kui su reedeõhtu algab kella kahe ajal ülemusele aetud pläraga tähtsast kohtumisest (tegelikult lähed sõpradega mõnusale pikale lõunasöögile), jätkub kõrtsikargamisega vanalinnas, viib sind öö jooksul kolme suitsusesse ja kurdistavalt valju muusikaga rokiklubisse, kusjuures ühes suudled sa naistepeldikus leedu tüdrukuga ja saad temalt mälestuseks herpese ning teisest viskab maoori tätoveeringutega turvamees sind välja, sest sa ronisid keset death metal-bändi plaadiesitlust lavale ja õhutasid kõiki laulma Village People’i igihaljast hitti «Y.M.C.A.» ning lõpeb hommikuhämus äärelinna burksiputka ees kakeldes, on sinu auto Subaru Impreza WRX.
Sõit WRXiga on nagu esimesed 45 sekundit Iggy Popi loost «Lust for Life» – puhas rokenroll. Hetkest, kui siduripedaal üles lasta, tahab WRX ainult edasi tormata, üha suurema hooga, otsekui kurjast vaimust vaevatud, ahvatledes juhti gaasipedaali veel mitte järele andma. Aga kiusatusele tuleb vastu hakata, sest juba teise käiguga kogub WRX nii pöörase hoo, et selle eest saaks maanteelgi trahvi.
Ropp jõud on esiti veidi ehmatav – hiljem õpid seda nautima –, aga kergendus saabub kohe, kui taipad, kui kuulekas WRX on. Pedaalid ja rool liiguvad viivituseta, ülearuse võimenduseta ning käigud lülituvad imekiiresti. Kõik on seadistatud võimalikult neutraalseks, et juht ei peaks ennast auto järgi sättima, vaid võiks sõita nii, nagu lusti on.
Kuidas WRX kurvides käitub, sõltub sellest, palju juhil mõistust ja julgust on. Kindla peale minnes liigub auto kui rööbastel, aga gaasiga liialdades ilmneb kalduvus alajuhitavusele – tihti päästab hammaste risti ja gaasi põhja surumine, ent see on muidugi ohtlik värk.
Üllatav on aga see, et WRX on täiesti sobilik argiauto ka neile, kes kiirest sõidust lugu pidada ei mõista. Kadunud on turbolaks, mis vanas mudelis mõjus kui jõleda lõustaga poksija Nikolai Valujevi antud kõmm kukla, vedrustus hoiab auto trimmis ega raputagi plomme hammastest ning ainult foori alt jõnksutamata minemasaamine tahab harjutamist.
Sedaankerega WRX ei ole hinnakirja järgi küll nii vinge kui luukpära WRX STi, aga hobujõude on 35 võrra rohkem (ühtekokku 265) ja muud kola vähem – õnneks. Sest navigatsiooniseade või nahkistmed on Imprezas tarbetu toredus. Ja STi võlunupust, millega sildade vahel veojõudu jagada, on kasu vaid neil, kes teavad unepealt, mis on vankel- ja boksermootori erinevused. Ju annab selle nupu oskuslik näppimine kõvasti kiirust juurde, aga normaalsele inimesele pakub ka WRX elamusi, millest tahaks lapselastele rääkida.
WRX on lihtne kiire auto. Kliimaseade, tõsi, on. Raadio. Ja pisike ekraan, mis näitab keskmist kütusekulu ja muud säärast. Aga sellega mugavused piirduvad – kui mitte arvestada toekaid korvistmeid, mis on nii mugavad, et tahaks need õhtul tuppa tarida. Samas ei oska ka midagi taga nutta või midagi laita, viimistlusmaterjalidki tunduvad valitud sellised, et need silma ei kaetaks ja kaua vastu peaks.
Ja pealegi on WRX elus auto, millega sõites on tunda, et see sisaldab liikuvaid osi. Mootorist kostab kummalisi ohkeid ja vilinaid ning käike vahetades tunned, kuidas hammasrattad raevukalt teineteisesse klammerduvad, et sind üha kiiremini kohale sõidutada. |a|
Subaru Impreza
WRX 265
Mootor
töömaht: 2457 cm3
võimsus: 195 kW (265 hj)
suurim pöördemoment:
343 Nm @ 4000 p/min
Dünaamika
suurim kiirus: 209 km/h
0-100 km/h: 6,0 s
Kütusekulu
linnas: 14,4 l/ 100 km
maanteel: 8,1 l/ 100 km
keskmine: 10,4 l/ 100 km
CO2 g/km: 247 (keskmine)
Mõõdud
pikkus: 4580 mm
laius: 1740 mm
kõrgus: 1475 mm
teljevahe: 2620 mm
Subaru Impreza hind algab 263 900 kroonist. Proovisõiduauto hind 419 900 krooni.