Lexus RX - klassiviha tekitaja

Margus Mihkels
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Lexus

Kõik, kes hindavad Lexuseid kui vastupidavaid, mugavaid, hea varustusega autosid, mis pakuvad meeldivat vaheldust Saksa noobelmarkidele, on asjast lootusetult valesti aru saanud. Lexuse kõige olulisem müügiargument on tõik, et sellele autole antakse alati teed. Alati.



Mul on üks sugulane, kellest ma suuremat ei pea. Sest ta on labane ja tühine inimene, nagu öelnuks Ostap Bender. Oma parimad aastad ohverdas ta selle nimel, et vahetada hiirhall Lada 2101 koorekohvi karva Lada 2106 vastu (mitte et ta viimast millegi poolest paremaks autoks oleks pidanud, oh ei – teda ahvatles mudelinimes sisaldunud sõna Lux), koguda piisavalt raha komisjonipoest tumeda polüesterlakiga sektsioonmööbli soetamiseks ja osta kokku Tšehhi kristalli, mis võtab nüüd enda alla märkimisväärse osa sestsamast sektsioonmööblist ja enda peale suurema osa tolmust, mida vanainimese elamisse imekspandava kiirusega koguneb.

Tema raamaturiiulit ehtisid – ja ju ehivad praegugi – lisaks poroloonist Vigrile Benjamin Spocki «Teie laps», ENE kõik osad ja «Kalevipoja» kinkeväljaanne. Loomulikult ta ei lugenud neid, eelistades sirvida hoopis hoiuraamatut, mille lühikesed, ent seda mõjusamad tekstid andsid ainest palju meeldivamateks mõtisklusteks.

Loeb auto, mitte mees

Sugulasi hindab see ablas vanainimene muidugi selle järgi, kes elus kui kaugele jõudnud on ja kellest mingit kasu võiks olla. Vanasti, mäletan, pidas ta eriti lugu neist, kes töötasid näiteks varustaja või kauplusejuhatajana, kuna nende käes liikus ka defitsiitset kaupa. Ka riigiametnikud olid au sees: koht polnud küll ehk tasuv, kuid see-eest mõjukas – ei või ju iial teada, millal tekib vajadus, et keegi sinu eest sõnakese kostaks.

Põlgan niisuguseid inimesi, sest olen ise aus, õilis ja empaatiavõimeline ning hindan elus ja inimestes vaimseid, mitte materiaalseid väärtusi. Mistõttu ma ei suuda vastu seista kiusatusele mammonahulle elatanud sugulasi natuke kiusata, kui selleks võimalus tekib. Ja mõni aasta tagasi ühel sugukondlikul tähtpäeval see võimalus tekkiski.

Juhtumisi oli mul parajasti proovida Lexuse suurim-uhkeim mudel LS, mida kõik suguvõsa meeshinged imetlemas käisid. Mõni söandas koguni sisse istuda ja laskis massaažifunktsiooniga istmetel end hellitada.

Labane ja tühine sugulane takseeris autot pika pilguga. Istus prooviks sisse. Silitas väriseva vanainimesekäega siidjat istmenahka ja klaasjaks lakitud puitliiste. «See maksab vist küll… miljoni?» päris ta ebalevalt. «Kaks,» vastasin võimalikult külmalt – ega tema teadnud, et uhke auto mul vaid tänu ametile korraks käes oli.

Säärane aukartus Lexuste ees on eestlastele üldse omane. Ükskõik, kui ogarat manöövrit olude sunnil ka tegema ei peaks – kui seda teha Lexusega, ei anna ükski vuntsidega taksojuht sulle signaali, ükski trööbatud bemariga rullnokk ei julge keskmist sõrme näidata ning teed ületavad jalakäijad, kes on jõudnud juba tee keskele, lähevad vaguralt tagasi, kui näevad Lexust lähenemas, viibates alandlikult, et oh, mis nüüd mina, härra on nii lahke ja sõidab mööda, mul aega oodata küll.

Mis on ju kummaline, sest enamasti ei näe Lexus välja nagu kallis auto. Mõned inimesed koguni ostavad Lexuse just põhjendusega, et see ei ole nii silmatorkav kui näiteks Mercedes-Benz või BMW. Ja uue põlvkonna maastur RX näeb ju lausa välja nagu tublis ülekaalus Honda CR-V. Tõsi küll, seda ainult piltide peal – nagu paljud viimase aja uudisautod, näeb ka RX tegelikult märksa parem välja kui fotodel, ehkki meenutab ometigi miilitsavillise ja Nike tossu armuvilja.

Seevastu auto sisemus on täpselt selline, nagu keskmine inimene luksusauto sisemust ette kujutab. Ruumikas. Mugav. Valgusküllane. Vaikne. Omanäolise kujundusega. Viimatinimetatud muljet võimendab kaarduv keskkonsool, mis loob sarnasuse ulmefilmist nähtud kosmoselaevaga, ja pardaarvuti juhtnupp, mis näeb välja ja töötab nagu arvutihiir. Nupu liigutamine äratab ellu pardaarvuti ekraanil liikuva noolekese, millega saab mustmiljonist menüüst meelepärased valikud teha.

Suur, võimas ja raske

Ulmefilmilikku tunnet lisab ka seade, mis kuvab näiteks kiiruse ja navigatsiooniseadme juhised otse esiklaasile, nii et juht ei pea nende vaatamiseks pilku teelt pöörama. Vidinaid, mis kõiki tehnikahulle rõõmustavad, on Lexusel pakkuda nii palju, et RX on saadaval ka varustustasemega Technology.

Ja loomulikult on kõik, mis käe või silma alla jääb, piinliku hoolega viimistletud. Asjata ei tööta Lexuse tehases mees, kelle ainus ülesanne on hoolitseda, et mõnda nuppu vajutades ikka see õige nupuvajutamise tunne tekiks.

Komforti, mida Lexuse-ostja ilmselt ihaleb, lisavad istuja oma embusse haaravad istmed, kusjuures tagaiste pole mingi piinapink, nagu maasturites üsna tavaline, vaid ka seda saab edasi-tagasi liigutada, et jalgadele lisaruumi saada, ja selle seljatoe kallegi on muudetav.

Kõik see juhib elegantselt tähelepanu kõrvale tõigalt, et RX on nii suur, tehnikast tulvil ja raske, et paratamatult kannatavad auto sõiduomadused. Tõsi, võimsust on enam kui küll ja vedrustus on konstrueeritud nii, et kere võimalikult vähe kalduks (soovi korral võib tellida ka õhkvedrustuse, mis auto eriti stabiilseks muudab), kuid kaal annab ikkagi tunda.

Ent ilmselt ongi insenerid keskendunud pigem pehme ja rahuliku kui jäigalt trimmis ja äkilise auto loomisele. Juht saab ise valida, kas auto peaks liikuma eriti säästlikult (siis hoiab RX energiat kokku kõikjal, kus võimalik), talvistesse oludesse sobivalt (jõuülekanne on veel sujuvam kui muidu) või ainult elektri jõul.

Andmed

3,5 VVT-i Lexus Hybrid Drive

Mootor
töömaht: 3456 cm³
võimsus: 220 kW (299 hj)
suurim pöördemoment:
317 Nm @ 4800 p/min

Dünaamika
suurim kiirus: 200 km/h
0–100 km/h: 7,8 s

Kütusekulu
linnas: 6,6 l / 100 km
maanteel: 6,0 l / 100 km
keskmine: 6,3 l / 100 km
CO2 g / km: 148

Mõõdud
pikkus: 4770 mm
laius: 1885 mm
kõrgus: 1685 mm
teljevahe: 2740 mm

Lexuse RX450h hind algab 899 900 kroonist. Proovisõiduauto hind 993 600 krooni.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles