Tehnoloogia ja üleilmse ambitsioonita Ajujahil enam edu loota pole

Aivar Pau
, tehnoloogiaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ajujahi uus saatejuht Kristo Elias
Ajujahi uus saatejuht Kristo Elias Foto: Ajujaht

Eesti suurim ja staažikam äriideede konkurss Ajujaht sai täna juba üheksanda hooaja avalöögi ning korraldajad tõdevad, et ilma tehnoloogiakomponendita ja rahvusvahelise ambitsioonita ei kujutatata enam ette ühtegi osalevat ideed.

Sel hooajal on konkursi auhinnafondiks  60 000 eurot ja uusi ideid oodatakse 25. oktoobrini. Parimad seitse ideed võistlevad ka teleekraanil ja võitja selgub mais 2016. ETV eetrisse jõuab kaheksa telesaadet, sealjuures on konkursil uus saatejuht Kristo Elias.

«Ajujahi konkursi mõte on innustada inimesi tegelema ettevõtlusega ja meie julgustame neid alustama oma äriideega,» rääkis EASi ettevõtluse ja ekspordikeskuse direktor Tea Danilov.

Tea Danilov
Tea Danilov Foto: Ajujaht

Danilovi sõnul näeb EAS Ajujahis tasuvat investeeringut ning kaks-ühes kasu – alustajate jaoks on see turvaline keskkond ideede edasiarendamiseks ning teiselt poolt palun hasarti ja adrenaliini lennukate ideede edasiarendamiseks.

«EAS on seetõttu näidanud üles eba-EAS-ilikku järjekindlust ja rahastab juba üheksandat aastat järjest ühte ja sama programmi,» sõnas Danilov ja märkis, et vähemalt kaks hooaega on võistlus kindlasti veel jätkumas.

Ajujahi partneri SEB äriinnovatsiooni juht Mart Maasik tõdes, et ettevõtluskonkursi esimene mõju hakkas esile tulema alles seitsmenda hooaja paiku. «Täna on konkursi peamine sihtrühm need, kes veidi kahtlevad, kas peaks oma äriga alustama – need, kellel pole enda hinnangul piisavalt enesekindlust, teadmisi ja partnereid,» sõnas Maasik.

Mart Maasik
Mart Maasik Foto: Ajujaht

Maasik märkis, et tehnoloogia mõju on kogu konkursile olnud tohutu ning tänasel päeval ei osale enam ükski pakkuja ideega, milles puudub tehnoloogiakomponent.

«Ilma selle komponendita ei ole ühelgi ideel tulevikku - see on meie reaalsus,» tõdes ta. «Mulle tundub, et lisaks on konkurss juba piisavalt küps selleks, et ka rahvusvahelise ambitsiooni osas enam järeleandmisi teha ei saa.»

Iga meeskonna ambitsioon võiks olla tema sõnul Eestis alustamine, kuid rahvusvahelisele turule laienemine.

Nortali juhi Priit Alamäe sõnul näitab võistluse ajalugu, et edukaks on osutunud ideed, mille eesmärgiks pole olnud konkursil osalemine vaid võtnud seda kui vahendit. «Idee üksinda pole mitte midagi väärt,» lisas ta.

Ajujahi tuntumatest vilistlasfirmadest on suurima käibega automatiseeritud hooldussüsteemiga taimepotte pakkuv Click & Grow - ettevõtte 2014. aasta käive oli 1,4 miljonit eurot. Suurima kasumiga ettevõte on Minukleeps, mis pakub personaliseeritavaid triigitavaid ja kleebitavaid nimesilte, selle ettevõtte 2014. aasta kasum oli 100 000 eurot.

Kaheksa hooaja jooksul on konkursile esitatud kokku 3 535 ideed. Viimasel kolmel aastal Ajujahile esitatud ideedest 32 protsenti on tulnud IKT sektorist, 20 protsenti tööstuse ja disaini valdkonnast ning kümme protsenti olid seotud turismi- ja teenusmajandusega. Osalejate keskmine vanus oli 30 eluaastat, kellest 67 protsenti oli tööga hõivatud. 42 protsenti Ajujahi viimase kolme hooaja osalejatest omavad kõrgharidust ning 68 protsenti osalejatest olid mehed.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles