Seaduseauk võimaldab Taxifyl vahendada «sõidujagajaid»

Aivar Pau
, tehnikaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Taksod Tallinnas
Taksod Tallinnas Foto: Erik Prozes

Nüüdseks kurikuulsa maine omandanud sõiduvahendusettevõte Taxify kasutab juba mitmendat päeva ära korralagedust sõiduteenuse turul, mis võimaldas tal lõpetada igasuguse koostöö taksoettevõtetega ning asuda otse ja igasuguseid litsentse omamata pakkuma vahendust nii taksodele kui  sadadele «lihtsalt» sõidujagajatele.

Peataoleku on põhjustanud asjaolu, et kuigi Uber ja teised sõiduvahendajad tegutsevad Eestis juba maist, pole majandusministeerium suutnud turu korrastamiseks teha muud, kui suusõnaliselt välja öelda, et kui keegi pakub sõiduvahendusteenust tulu teenimise eesmärgita, siis on selline tegevus Eestis vägagi soositud. Tulu teenimise eesmärgil  poleks litsentsita sõitjatevedu aga kuidagi lubatud.

«Kui tegemist on puhtalt isiku oma vajadustest lähtuvate sõitudega ning selle raames sõidutab ta ka teisi sõitjaid, võttes kaasnevate sõidukulude katmise eesmärgil tasu, ei saa seda seaduse mõttes pidada tasuliseks sõitjateveoks,» kõlab MKMi seisukoht, mille ministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter suve lõpul äpiomanikele edastas.

Kena seisukoht küll, aga keegi pole nende kahe teenuse vahele suutnud kuidagi piiri tõmmata ning ka politsei menetleb otsuseni jõudmata juba kaheksandat kuud väärteomenetlust kahe juhi suhtes, kes mais ilma loata sõitjaid vedasid.

«Kui nädalas teha viis sõitu, kas see on sõidujagamine või tuluteenimise? Kui sõite on 20, kummaga on tegu siis?» küsis Taxify juhatuse liige Markus Villig ja tõdes, et välja on kujunenud tõesti jabur olukord, mille ministeerium on lubanud korda teha alles järgmisel aastal.

Tallinna turul on hetkel ligi 2500 legaalset taksojuhti, kellest üle 1000 kasutavad Taxify teenust. Neist tuhandest 250 pakuvad Taxify rakenduses teenust Taxify logo all, ligi 500 on mõne ühtlasi mõne teise taksoettevõte logoga.

Koguni 150 on aga sellised, kellel ametlik litsents puudub, kuid kes on pidanud end karistusregistri tühja väljavõtte ning juhilubade ja autodokumentide olemasoluga tõestama Taxify töötajatele.

Ühel taksoturule siseneda soovival juhil on tänasel päeval kolm reaalset varianti: omandada sõitjateveo litsents ja püüda tee ääres hääletajaid, pakkuda litsentsi omades sõiduteenust mõne taksoettevõtte all või – mis kõige kummalisem - ka ilma igasugust litsentsi omamata pakkuda teenust Taxify all.

«Juhid küsivad ju ka meilt praegu, et miks ma pean maksma litsentsi eest üle 500 euro,  läbi tegema taksojuhikoolituse ja omandama taksomeetrid ning printerid, kui ma saan liituda ilma nendeta ja otse Taxify või Uberiga. Meil ei olegi head vastust, miks nad seda seadusest tulenevat kadalippu läbi tegema peaksid,» ütles Villig.

Ühtlasi on tänaseks päevaks lõppenud Taxify ja teiste taksoettevõtete igasugune koostöö. «Oleme selles suunas liikunud juba viimased poolteist aastat.

Pragmaatiliseks põhjuseks oli Taxify poolt vaadates suur vahendustasu – kui juht pakub teenust otse Taxify all, siis teenib Taxify iga tellimuse pealt 50 senti, kui läbi ettevõtte, siis aga vaid heal juhul 12 senti per tellimus.

«Meie loogika oligi selles, et miks me müüme oma teenust taksofirmadele, kui see tegelikult väärtust ei oma. Parem teeme lepingud otse juhtidega, juht maksab vähem, meie teenime rohkem – ainuke, kes kaotab, on taksofirma,» märkis Villig.

Reval takso näiteks võttis juhi käest iga tellimuse eest 60 senti ning lisaks veel 100 eurot logomaksu. Kui keskmine juht teeb kuus 300 sõitu, siis näitab kerge matemaatika, kui palju tuleb juhil tasuda Taxify ja kui palju taksoettevõtte all sõites.

Eelmisel nädalal juhtuski olukord, kus Reval Takso juhid nägid, et neil pole võimalust läbi oma firma Taxify all olla, kuigi seal tuli 60-70 protsenti nende tulust.  Mida Taxify tegi, oli see, et lubas juhtidele hoida suures saladuses nende otse töötamist Taxify alt ka siis, kui nad peaksid edasi töötama ka Reval Takso all. Lisaks pakkus juhtide otse iseendaga lepingu tegemise võimalust.

Tulemuseks oli see, et osad Revali juhid otsustasid liituda Taxifyga, osad jäid endise ettevõtte alla ehk liituda konkureeriva rakenduse Taxigoga ja osad jäid mõlema äpi teenistusse.

Konkurent: plafooniga taksod liiguvad Taxifyst ära

Taxigo teatas omakorda eile õhtul, et pärast nädala eest toimunud Reval Takso ja Sõbra Takso lõplikku ületulekut Taxigosse, on Taxigo vahendusel võimalik Tallinnas tellida juba rohkem kui 700 taksot, mis kõik on litsentseeritud ja kontrollitud.

«Kuna praegu peame aktiivselt läbirääkimisi ka veel väiksemate ametlike taksodega, siis prognoosin, et aasta lõpuks sõidab Taxigos 1000 ametlikku ja seaduslikku taksot,» ütless Taxiogo OÜ juhatuse liige Eduard Dubrovski. «Suund on selline, et ilma plafoonita autod jäävad Taxifysse ja plafooniga taksod liiguvad vaikselt ära.»

Dubrovski hinnangul on praegune trend selline, et suurem osa litsentseeritud taksojuhte, kes seni on kasutanud nii Taxify kui Taxigo mobiiliäppe, liigub üle Taxigosse.

«Osad on tulnud juba ammu üle, osad veel püüavad teenida raha nii palju kui võimalik ka mõlemas paadis istudes. Taxify on  olnud esimene ja suurem ja seal taga on ajalooliselt rohkem taksotellijaid, seega on ka ületulek materiaalses plaanis ehk taksojuhtidele keeruline. Samas, emotsionaalses plaanis ei soovi ükski litsentseeritud taksojuht sõita koos nn renditaksode või piraattaksodega, pigem eelistatakse ausat konkurentsi,» lisas ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles