Esimene Mondeo veeres Fordi tehase liinilt maha 1992. aastal. See, keskklassi kuuluv sõiduauto oli disainitud maailmakodanikuks; neljarattaliseks, mis võluks peresid kõigil kontinentidel. Sealt ka nimi, mis on tuletatud ladinakeelsest tüvest mundus (maailm).
Ford Mondeo, küllaga sõidurõõmu ja silmailu
Eestlased on olnud Mondeo-usku selle auto algusaegadest peale. 2007. aastal Euroopa teedele jõudnud kolmas põlvkond pärjati siinmail Eesti 2008. Aasta Auto tiitliga. Neljanda põlvkonna Mondeot esitleti esmakordselt Pariisi autonäitusel, aastal 2012, Eestisse jõudis uus mudel 2014. aasta lõpus.
Uuenduslik välimus
Mondeo tegi autotootmises lahti selle otsa, kus luukpära meenutab rohkem kupeed. Lisaks kupeelikule välisjoonele on Mondeol ka selgelt eristuv ninajoon. Või õigemini nina, mis meenutab Aston Martinit või kunagist Norma lasteautot.
Sedaani puhul tulevad meelde sõnad “soliidne” ja “aerodünaamiline”. Üldmulje on lihtsalt ilus. Universaalkerega Mondeo paistab linnapildis päris kindlasti silma, selle taguots on lahedalt omanäoline välja kukkunud.
Natuke mõjutab välist muljet värv – luukpära paitab silma musta ja tumesinisena, universaalkerega Mondeole näib sobivat pärlmuttervalge.
Nutikalt ruumikas
Ruumi Mondeos jagub! Nelja inimese nädalavahetuse igaks-ilmaks-valmis-olla-riidekraam, kaamerad, binoklid ja matkavarustus mahuvad siuh-säuh pagasiruumi ära. Salongis sees on panipaiku piisavalt.
Tagareas on ruumi nii, et istu või alati. Esireas võib kah enam-vähem pikkupidi istuda, jätkub jalgadele, jätkub kerele ruumi.
Istmed on konkreetsed ja mugavad, toetavad külgi ja selga ning nende paikasättimine on loogiline. Lisavarustusena pakub tootja esiistmetele ka massaažifunktsiooni. Tagaistmele saab tellida Titanium varustusele lisaks õhkpadjaga turvavööd – Mondeo on esimene auto omas klassis, millele sellist luksust pakutakse.
Vaikne, turvaline, lapsesõbralik
Mondeo on vaikne. Eelmise põlvkonnaga võrreldes on rohkem heli summutavaid materjale ja kasutusel on uudne Integral Link-tagavedrustus. Tee- ja tuulemüra ei jõua sõitjateni. Mondeo on välisilmast isoleeritud sedavõrd, et kannatab võrdlust luksklassi sõidukitega.
Juhi töökoht on kaasaegne. Digitaalsed näidikud on kenad värvilised ja ööpimeduses ei häiri silma, digiseadmete paaritamine sujub SYNC2 abil kenasti ning infoväli pakub palju võimalusi teekonna planeerimiseks ning eri funktsioonide juhtimiseks.
Uudisena leiab Mondeost kokkupõrke ennetussüsteemi ja jalakäija tuvastuse. Lisavarustusena saab tellida adaptiivse püsikiirushoidja, sõidusuunda järgivad leed-esituled, juba mainitud õhkpadjaga turvavööd jpm. Mondeo liigub ennetava turvalisuse suunas, kasutades saadaolevaid innovaatilisi tehnilisi lahendusi.
Naisterahvana rõõmustan ma iseparkimisabide üle. Kaitseks innuka lapse eest, kes kipub lapsevanema eemalolekul rooli ronima, on Mondeo välja mõelnud My Key -nimelise vidina. Võtit saab seadistada nii, et see piirab sõidukiiruse, ei lülita sisse helisüsteemi kui kellelgi on turvavöö kinnitamata, blokib sissetulevad telefonikõned ja teeb palju muud toredat pahandust. Mulle piisanuks ka, et auto lihtsalt ei käivitu, kui keegi teine rooli ronib. Aga las olla nii.
Kaks varustustaset ja ökonoomsed jõuallikad
Varustustasemeid on kaks: Trend ja Titanium. Trendis on kellasid ja vilesid juba nii palju, et silme eest võtab kirjuks ja vähemalt esialgu ei oska küll midagi lisaks tahta. Kui Titaniumi lähemalt uurida - eriti kui alustada hinnavahest, mis on vaid 2100 eurot - siis tahaks ju küll sportlikke istmeid ja lähitulede automaatset ümberlülitust jms. Lisaks on veel nimekiri lisavarustust, mida saab juurde tellida vastavalt vajadusele ja rahakotile.
Diislisõpradele on valikus kaks mootorit: 1.5 TDCi ja 2.0 TDCi turbodiislid; bensiinijoojad saavad valida 1.0, 1.5 ja 2.0 Ecoboost vahel. Liitrine bensiinimootor välja arvata, saab kõigile jõuallikatele juurde võtta automaatkasti, 2.0 TDCi puhul PowerShift 6-käigulise topeltsiduriga automaatkasti, teiste puhul tavalise kuuekäigulise. Kellele meeldib roolilt käike vahetada, siis see võimalus on Mondeo automaatkasti puhul ka olemas.
Muidugi meeldiks mulle rohkem Fordi diisel – mahe müraja, mil on pööret ja väänet. EcoBoost on – nagu nimigi ütleb, mõeldud rahulikuks ja viisakaks sõiduks. Kolme proovipäeva keskmine kütusekulu jäi 6l/100km kanti. Enamus sõidust oli maanteel ja külavaheteedel. Linnas kulus kütust 7,5l/100 km. Kütusekulu mõjutavad sõiduviis, ilmastikuolud, teekate, läbisõit ja paljud pisiasjad, mina olen raske jalaga.
Hea hinna-kvaliteedi suhe
Mondeot on kolmes kerevariandis: luukpära, sedaan- ja universaalkerega. Kõige odavam variant on 1-liitrise EcoBoost mootoriga, 6-käigulise käsikastiga, Trend-varustuses sedaan, mille hind algab 21 600 eurost.
Mondeo hind on võrreldav VW Passatiga, küll aga ei ole võrreldav varustustasemete baasnimekiri, mis on kõvasti Mondeo kasuks. Mondeot loetakse hooldusvajaduse vähesuse tõttu vastupidavaks ja pika ekspluatatsiooniajaga autoks. Tehase poolt kehtib uuele Mondeole 3 aastat garantiid või kuni 100 000 km läbisõidupiirangut. Kolme aasta jooksul tuleb kokku arvestada umbes 700-eurose korraliste hoolduste kuluga (iga 20 000 km tagant või 1 kord aastas). Kogu info hindade ja lisavarustuse kohta leiad siit.