«Ei piraattaksodele!» - taksojuhid protestisid Toompeal Uberi vastu (video ja galerii) (13)

Aivar Pau
, tehnikaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kui hommikusel jagamismajanduse pooldajate kogunemisel olid read üsna hõredad, siis keskpäevast jagamismajanduse vastu meelt avaldavad taksojuhid on juba ummistanud tee Toompeale.

Mõnikümmend minutit enne keskpäevast meeleavaldust oli Toompeale suunduvad tänavad ummistatud taksojuhtidega, kes liikusid parlamendiesisele väljakule meelt avaldama. Kohal oli sadu taksojuhte ning neid tuli  pidevalt juurde.

Meeleavalduse korraldanud taksojuhtide liit oli parlamendihoone ette üles sättinud taksoplafooni ja kirjasid kandva kirstu. Meeleavaldusel esinenud inimesed polnud aga sugugi leinameeleolus - pigem oldi nõudlikud, kategoorilised ja esitati ultimaatumeid.

Peamine protestiaktsiooni sõnum seisnes selles, et Uber, Taxify ja teised on selgelt piraattaksonduse sümboliks ning nende legaliseerimine olevat kuritegu.

«Ei piraatlusele! Ausad taksojuhid soovivad, et tulevikus oleks nende laual leib,» kõlasid taksojuhtide liidu juhi Lembit Poolaku sõnad.

Ainus poliitik, kes sündmusel poodiumil kirstu kõrval sõna sai, oli riigikogu keskerakondlasest liige Mihhail Korb. Tema sõnavõtt jõudis ettearvatud sõnumini: «Valitsus, kes ei kuula oma rahvast, peab tagasi astuma!»

Piraattaksol pole muret!

Meeleavaldusel osalenud taksojuht Taavi ütles, et seadusemuutmist pole tegelikult vaja, kuna nõuded taksoteenustele on ammu kirjas ja sõidujagamine peaks samuti neist lähtuma. «See, mida nad praegu teevad, on piraattaksondus,» sõnas ta.

«Piraattaksodel pole vaja riigimakse maksta, kanda taksondusega seotud kulusid, tasuda suuremaid kindlustusmakseid, hankida litsentse. Neil ei ole vaja üldse seaduste pärast muretseda ja nad ei muretsegi,» sõnas Taavi.

Tema hinnangul pole ka sõitjate turvalisusega sõidujagamise puhul kõik korras, kuna pole kuidagi võimalik juhi taustaga kursis olla ning ka valeandmete esitamine on väga lihtsaks tehtud. «Võtad näiteks karistusregistri väljavõtte, muudad pdf-is mõned väljad, prindid välja ja viid Uberile,» tõi taksojuht näite.

«Loodan, et praegu ilma plafoonita teenust pakkuvad juhid hakkavad ka lõpuks seadust täitma,» oli juhi lootus tulevikuks.

Jõge ei saa panna tagurpidi voolama

Meeleavalduse algushetki kaema tulnud riigikogu majanduskomisjoni liige Ken-Marti Vaher ütles, et Eesti on oma meeleavaldustes olnud tegelikult üsna tagasihoidlik, kui võrrelda seda, kuidas on jagamismajanduse vastsed protestid möödunud näiteks Londonis, Saksamaa linnad või ka põhjamaades.

«Tagasiside on oluline ja see, e debatt on tuline, on ka väga tähtis. On selge, et sõidujagamisteenus on tulnud ja toimib päriselus. Meil ei ole võimalik panna jõge tagurpidi voolama. Saame leida vaid kohta nii takso- kui sõidujagamisteenusele,» ütles Vaher intervjuus Postimehele.

Vaheri sõnul proovib riigikogu teenuseid ühtlustada: ühelt poolt leevendada nõudeid taksodele ja teiselt poolt reguleerida sõidujagamist. «Arvan, et leiame mõlema teenuse osutajatele oma koha,» lisas ta.

Kui riigikogu jagamismajandust reguleerima ei asuks, siis Vaheri hinnangul praegune ebamäärane olukord säiliks.

Savisaar: see on kitsa huvigrupi lobitöö

Riigikogu majanduskomisjoni keskerakondlasest liikme Erki Savisaare sõnul loob täna parlamendis esimesele lugemisele tulev ühistranspordiseaduse muutmise eelnõu seaduseks saades ohtliku pretsedendi kogu Euroopa jaoks, millest edaspidi hakkavad kõik lähtuma. Just seetõttu vajab nn Uberi eelnõu märksa põhjalikumat arutelu ja sisu, kui täna seadusena välja pakutu.

«Poliitika mitte ainult ei pea aus olema, vaid ta peab ka näima aus. Täna jääb mulje, et algatatud eelnõu taga ei ole midagi muud, kui kitsa huvigrupi lobitöö. Sellisel kujul ei tohi kõnealune eelnõu kindlasti seaduseks saada. Eesti Politsei on öelnud, et Uberi näol on tegemist piraattaksoteenuse pakkumisega. Ka justiitsministeerium on sõnanud, et eelnõu kubiseb vastuoludest põhiseadusega. Tekib küsimus, miks soovivad eelnõu eestvedajad taolise praagiga nii kiirustatult edasi minna,» küsis Savisaar.

Savisaare sõnul jälgib kogu Euroopa huviga, millise lahendusega Uberi seadustamiseks välja tullakse, sest see loob pretsedendi ülejäänud Euroopa jaoks. «Sisuliselt võib öelda, et Eesti otsustest sõltub kogu Euroopa taksojuhtide edasine saatus. Kui me seadustame taolise pooliku lahenduse, võib see saada aluseks, et muuta vastavaid seadusi kogu Euroopas.»

Täna riigikogu suurde saali jõudnud sõidujagamise eelnõu tõi parlamendiesisele platsile harvaesineva vaatepildi, kui sinna kogunesid teineteise järel nii seadusemuudatuste pooldajad kui vastased.

Keskpäevast meeleavaldust alustav taksojuhtide liit leiab, et sõidujagamist legaliseeriv ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu seab ohtu kogu Eesti praeguse taksonduse normaalse toimimise ja taksojuhtide perede majandusliku toimetuleku.

Väidetavalt on tänane taksojuhtide meeleavaldus esimene kord 30 aasta jooksul, kus nad oma õiguste kaitseks Toompeale tulevad.

Kommentaarid (13)
Copy
Tagasi üles