Esimene käepigistus kosmoses: teadlased avastasid käelise molekuli

Riin Aljas
, teadustoimetaja
Molekuli kirjeldus tähepilve Ambur B2 taustal.
Molekuli kirjeldus tähepilve Ambur B2 taustal. Foto: HANDOUT/REUTERS

Rühm teadlasi avastas ülitäpsete teleskoopidega kaugelt kosmosest esmakordselt «kahekäelise» propüleenoksiidi.

Käelise molekuli nimi tuleb sellest, et molekulil on iseendast kaks, üksteise suhtes peegelpildilist versiooni. Nii nagu inimesel on parem ja vasak käsi, mis on küll identsed, ent parema käe kinnast vasakusse kätte panna ei saa.

Kuigi maalt on neid molekule leitud juba varem – neid esineb ka elusorganismides – pole päikesesüsteemist kaugemalt neid varem leitud. Nüüd avastas aga rühm USA teadlasi, et galaktikapilves Ambur B2 on see molekul olemas. Avastusele aitasid kaasa ülitäpsed teleskoobid ning tulemused avaldati ajakirjas Science.

Paljudele organismidele on see molekul elulise tähtsusega. Sealjuures on «kahekäelisuse» aspekt väga oluline, mistõttu võivad selle eiramisel olla traagilised tagajärjed. Näiteks kasutati 20.sajandi keskel talidomiidi ravimit rasedusaegse rahustina, tegelikult põhjustas see aga loodetele sünnidefekte. Probleem seisnes selles, et talidomiid koosnes kahekäelistest molekulidest ning mõned neist olid nii-öelda «vasakukäelised» teised aga «paremakäelised». Kui üks toimis rahustina, võis teine põhjustada sünnidefekte.

Nii on molekulide «kahekäelisus» teadlastele väga oluline küsimus. Kosmosest sama fenomeni avastamine aitab aga seda küsimust paremini uurida.

Loe täpsemat kirjeldust SIIT.