Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Nortal sai USAs hiigellepingu

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
  • Läbi aegade suurim Eesti tarkvaraettevõtte leping Ameerikas
  • Nortal asutas Seattles tütarettevõtte
  • Suurele telekomifirmale luuakse mastaapne e-kaubanduse lahendus
Nortali juhatuse liige Oleg Shvaikovsky | FOTO: Aivar Pau

Mitmekümnes riigis äri ajav Eesti tarkvara- ja ärikonsultatsioonide ettevõte Nortal sisenes maailma suurimale turule – eestlaste loodav e-kaubanduse tarkvara jõuab USA ühe suurima telekommunikatsiooniettevõtte klientide teenistusse.

«Avasime enda investeeringute jaoks täiesti uue suuna. Käed lõime detsembris, töö läks käima veebruari alguses ning mõned nädalad tagasi lõime USAs omanimelise tütarettevõtte ja asusime suure hooga sealset meeskonda komplekteerima,» võttis viimastel kuudel toimunu lühidalt kokku Nortali juhatuse liige Oleg Shvaikovsky.

-Ligi 100 miljonit kasutajat

Kliendi nime Nortal avalikustada ei tohi, küll aga saab öelda, et tegemist on ühega kolmest suurimast mobiilioperaatorist USAs. Viimastel avalikel andmetel on USA suurim telekommunikatsiooniettevõte Verizon 146 miljoni kasutajaga, järgnevad AT&T 134 ning T-Mobile 73 miljoni kliendiga.

Seega jõuab Eesti osalusel loodav e-kaubanduse lahendus igal juhul ligi 100 miljoni kasutajani. Sellist näitajat pole ette näidata ühelgi meie ettevõttel mis iganes majandusharus.

Mis puutub lepingu mahtu, siis kestuseks on sellel kaks aastat ning rahaline näitaja on kaheksakohaline – seega kümned miljonid dollarid. «Ma ei tea, et IT-suunal oleks ühelgi Eesti ettevõttel sellist lepingut USAs varem sõlmida õnnestunud,» märkis Shvaikovsky.

USA turule jõudis Nortal põhjanaabri Kanada kaudu. Vancouveris asub nimelt maailma üks kiiremini kasvavaid e-kaubanduse ettevõtteid Elastic Path, kelle lahendusi kasutavad meie piirkonnas näiteks Telia ja kelle ametlik arendus- ja tugikeskus Euroopas on juba kolmandat aastat Nortal.

«Nüüd oleme selles koostöös astunud järgmise sammu ja meist on saamas koostöö tegija Ameerika mandril. Allhankijana tegutseme ka selle lepingu raames,» ütles Shvaikovsky.

Tulevikus hakkab USA turul tegutsev meeskond paiknema neljandiku osas Seattle’is ning ülejäänud arendusjõud asuvad Nortali Eesti ja Leedu kontoris. «See tütarettevõte hakkab elama oma elu ja mitte teenindama vaid seda projekti – uued huvitatud kliendid on juba silmapiiril,» avas Shvaikovsky Nortali tulevikuplaane.

USA kontorisse suunatakse arendajaid samuti Eestist, Soomest, Leedust ning kohalike arendajate palkamine vähemalt esialgu plaanis pole. Üks soomlane on juba Seattle’is kohal, mai lõpuks järgnevad talle Eestist tarkvaraarhitekt ja Leedu ärianalüütik.

Väljakutse on kindlasti olemas – Tallinna ja Seattle’i ajavahe on ei vähem ega rohkem kui kümme tundi. «Samas antud projektis suutsime selle keerata enda kasuks – me suudame arendada ööpäevas mitte kaheksa, vaid 16 tundi ning pakkuda n-ö pidevat tarnet,» ütles Shvaikovsky.

«Tuleb endale selgelt aru anda, et e-kanalite, e-kommertsi ja iseteeninduse valdkonnas oleme küll siin, põhjamaades, selle maakera poole esirinnas, kuid USA on Euroopast ikkagi paari aasta jagu ees. See on omaette saavutus seal löögile pääseda,» hindas Shvaikovsky lepingu väärtust.

-Ettevõte maailma tihedaimal turul

Edu põhjusena nimetas ta asjaolu, et Nortal pole ennast kunagi käsitlenud «puhta» tarkvaraarendusettevõttena ning klassikalise arendustöö kõrval on tegeletud tõhusalt ka automatiseeritud turunduse väljatöötamisega.

Lihtsas keeles on tegemist andmeanalüüsil põhinevate lahendusega, mille eesmärk on leida konkreetsele tootele kõige tõenäolisemad ostjad ning nad veebiavaruste kaudu automaatselt müüjaga kokku viia – ning siin on näiteks suurandmete teaduspõhine süvaanalüüs ja psühholoogia koodikirjutamisest märksa olulisemad.

Selle suuna arendamiseks ühines Nortal möödunud aastal Rootsi ettevõttega Element, mis on Euroopa juhtivaid automatiseeritud turunduse ettevõtteid.

«Me läksime sellega USA turule ja meil õnnestus müüa – me suudame tohutust andmehulgast välja sõeluda konkreetset toodet ja teenust otsiva potentsiaalse kliendi ja suunata ta kindla pakkuja keskkonda. Veelgi enam – hiljem suudame neid kliente läbi meie loodud platvormi ka väga hästi teenindada,» selgitas Shvaikovsky.

Need lahendused on tema sõnul ennast nii Euroopas kui Ameerikas juba selgelt tõestanud. E-kaubanduse valdkonnas on neid pakutud klientidele nii Eestis kui ka Kanadas, Hollandis, Soomes, Leedus, Lätis ja Põhjamaades.

Nortal tegutseb praegu ligikaudu 20 turul Euroopas, Lähis-Idas, Aafrikas ning Põhja-Ameerikas. Ettevõtte 13 kontorit asuvad kaheksas riigis, peakontor asub Tallinnas.

-Eestlaste teine laienemine

Nortali laienemine on juba teine viimase aja näide Eesti tarkvaraettevõtete suurlepingutest Põhja-Ameerikas. Mitmete maailmakuulsate brändide tarvis kaubandustarkvara arendav Eesti iduettevõte Erply andis veebruaris teada, et sõlmis lepingu Kanada suure kaubandusketiga.

Erply äriarendusjuht Sander Sebastian Agur (tagaplaanil) ja tegevjuht Kristjan Hiiemaa / Liis Treimann

Erply suund oli Nortalile aga vastupidine – esmalt kinnitati kanda USAs ja loodi kontorid Bostoni lähistele ja New Yorki ning liiguti sealt edasi põhja poole.

«Oleme teinud süsteemset turundust, pannud ennast välja spetsiaalsetesse keskkondadesse, palganud kohalikku turgu väga hästi tundvaid müügiinimesi, käinud messidel ning pidevalt suhelnud,» kirjeldas oma teekonda Ameerikasse Erply üks asutajatest Kristjan Hiiemaa.

Kanada esimene klient, kes Erply tarkvara endale sai, on oma valdkonna turuliider – tegemist on toiduainete valdkonnas tegutseva kontserniga, mille registreeritud püsiklientide arv ulatub 10 miljonini ja aastakäive 500 miljoni Kanada dollarini.

Hiiemaa hinnangul oleks Eesti ettevõtete kontekstis mõistlik minna USAsse raha leidma ja turundust tegema siis, kui toode on enam-vähem valmis arendatud ja vaja oleks seda müüma hakata.

KOMMENTAAR

Andrus Viirg, EASi esindaja Silicon Valleys

Nortali kui ühe Põhjamaade suurima IT-ettevõtte tulek USA turule on väga loogiline samm. Olla USAs nähtav ja leida siin suurkliente on nagu «kulla standard» globaalses IT ettevõtluses.

USA turg on üks rikkamaid maailmas ja siin on kogu maailma tegijad ka kohal. Ja siinsete klientide soovituskirjad aitavad kindlasti edasi. Näiteks on veel New Yorgis Eesti asutajatega Erpl, millel on üle USA mitmeid kliente. Ja ka meie Fortumo sai oma Soome suurkliendi Rovio just USAst, San Franciscost!

Eesti juurtega ettevõtlus on juba väga hästi positsioneeritud ja nähtav USA riskikapitalistide ringkonnas, eriti Silicon Valleys, kus on ka EASi esindus. Enamik Eesti ettevõtete riskirahast (umbes 100 miljonit dollarit 2015. ja 2016. aastal) pärineb just siinsetest riskifondidest.

Selline riskirahastus on otsene välisinvesteering Eestisse, mis aitab ehitada nii kontoreid kui ka palgata töötajaid ja arendajaid. Eesti riik saab sellest väga korralikku maksutulu!

Tagasi üles