Tehtud! Eestis saab tänasest pangakontot avada veebikaamera teel (2)

Aivar Pau
, tehnikaportaali toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Veriffi juht Kaarel Kotkas avamas videosilla teel kontot LHV-s
Veriffi juht Kaarel Kotkas avamas videosilla teel kontot LHV-s Foto: Aivar Pau

Eestis on tänasest alanud tõeline videopanganduse ajastu – LHVst sai nimelt esimene siinmail tegutsev pank, kus eraisik saab pangakonto avada arvuti abil videosilla teel ja ilma vajaduseta kontoris oma isikut tuvastada.

Videotuvastuse võimalus avati kodumaise startup-ettevõtte Veriff tehnoloogia abil. Lahendus on avatud täisealistele Eesti kodanikele ja kehtivat elamisluba omavatele Eesti residentidele. Isiku tuvastamiseks on vajalik kehtiv ID-kaart koos ID-kaardi lugejaga või Mobiil-ID. Kui tuvastamiseks kasutada Mobiil-IDd, siis sobivad kaamerasse näitamiseks ka pass või juhiload.

Veriffi tegevjuhi Kaarel Kotkase sõnul on videotuvastuseks tarvis internetiühendusega arvutit – kiirusega vähemalt 5 Mbps, millel on töökorras veebikaamera, mikrofon ja veebilehitseja Chrome, Firefox või Opera. Seega Microsofti ja Apple’i brauserid selleks ei sobi. Mobiiltelefoniga konto avamine on aga juba arendamisel.

Tehniliselt on isiku tuvastamine panga elektroonilises kanalis võrdväärne reaalajas toimuvaga – ligikaudu 15 minutit –, kuid tuleks arvestada mõne piiranguga. Seadus määrab video teel tuvastatud kliendi igakuiseks raha ülekandmise limiidiks 10 000 eurot. Suuremate summadega arveldamine eeldab füüsilist tuvastamist kontoris või LHV partnerettevõtete juures. Samuti ei saa vaid video teel tuvastatud klient kasutada investeerimisteenuseid või avada kontot ettevõttele.

Videotuvastuseks tuleb valida sobiv koht või ruum, kus ei ole kõrvalisi isikuid ning kus saab segamatult täita arvelduskonto avamise vormi ja vastata videointervjuu küsimustele. Eesmärgiks välistada seda, et inimest survestatakse panga kliendiks hakkama.

Veriffi süsteem kontrollib, et kliendi arvuti vastaks tehnilistele nõuetele ‒ kas veebikaamera ja mikrofon on olemas ning töövalmis. Seejärel suunatakse klient lehele, kus ta peab kinnitama, et on nõus oma andmete registritesse edastamise, töötlemise ja videosessiooni filmimisega.

Veriffi juht avas konto videosilla teel
Veriffi juht avas konto videosilla teel Foto: Aivar Pau

Esmalt pildistab klient oma dokumenti − ID-kaardi puhul esi- ja tagakülge, passi korral passipildiga lehekülge. Seejärel teeb endast portreefoto arvutikaamera abil. Igal sammul jagab süsteem kasutajale juhendeid, kuidas dokumenti selleks ettenähtud raamides hoida või kui lähedale seda kaamerale tuua. Eksida ei ole võimalik, sest kõik sammud videotuvastamisel tuleb ka kinnitada.

Veebilahendus kasutab sünkroonset videosalvestust, mille käigus loetakse dokumendilt andmed, kontrollitakse selle kehtivust ning analüüsitakse, kas portreefotol ja dokumendil olev isik on sama. Võrreldakse näobiomeetriat ja ligi 120 punkti suhtarvu, mis inimese vananedes oluliselt ei muutu – näiteks silmaiirise ja ninaotsa vahe.

Lisaks kontrollivad Veriffi klienditeenindajad, kes on ühtlasi LHV esindajad, videointervjuu käigus, kas kliendi poolt edastatud info on õige, kas piltide kvaliteet vastab nõuetele ning võrdlevad infot rahvastikuregistri andmetega. Pärast õnnestunud videotuvastust tuleks kliendilepingu sõlmimiseks siseneda LHV internetipanka.

Videokõne käivitamise hetkel kontrollib Veriff muu hulgas seda, et kaameraga ei oleks seotud lubamatuid laiendeid, mis edastavad videopilti kuskile mujale. Soovitatud ei ole ka VPNi kasutamine.

«Videotuvastus oli siiani puuduv lüli ahelas, mis nüüd tagab meie eraisikust klientidele mugava ja paindliku kliendiks registreerimise protsessi,» rääkis LHV Panga jaepanganduse juht Andres Kitter. «Seni oli kliendiks tulemise protsess piiratud, sest vajas siiski kas kontori külastust või isiku tuvastust mõne meie partneri juures.»

Kitteri hinnangul on videosilla teel isiku tuvastamine isegi kindlam kui kontoris, kuna pangal on kliendiga tehtud videointervjuud võimalik vajadusel järele vaadata ja üle kontrollida, kas selle käigus esitatud info oli veenev ja tõene. Kontoris suhtlemise puhul taasesitamise võimalus puudub.

Videotuvastus võimaldab tulla LHV kliendiks ükskõik millisest geograafilisest punktist ning kogu protsess võtab aega maksimaalselt 15 minutit. LHV enda kontorid asuvad vaid Tallinnas ja Tartus.  

Mis puutub e-residentidesse, siis neile avatakse teenuskanal hiljem – kui praktika on olemas, kanal töötab ja tähelepanu vajavad nüansid selle teenuse välisresidentidele pakkumise kohta on arvesse võetud.

Eesti seadustesse tuli videosilla teel pangakonto avamise võimaldamine möödunud aasta juunis.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles