Seitse ohtralt raha saanud idufirmat, mis on selle aasta jooksul hingusele läinud (1)

Siiri Liiva
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hoolimata tervest reast edulugudest kukuvad ka paljud Silicon Valley idufirmad ka läbi.
Hoolimata tervest reast edulugudest kukuvad ka paljud Silicon Valley idufirmad ka läbi. Foto: PantherMedia/Scanpix

Iga miljard dollarit väärt oleva ükssarviku kohta leiab Silicon Valley'st suure hulga idufirmasid, mis on pidanud tunnistama lüüasaamist - laskma lahti oma sarnaseid T-särke kandvate IT-arendajate armee, kolima välja kontoritest, mis on täidetud lauatennise laudadega, ning jätma südantlõhestavaid hüvastijätu teateid oma peagi kaduvatele veebilehtedele.

Selle aasta esimesel poolel on oma uksed otsustanud sulgeda terve rida idufirmasid, mis kokku on kaasanud kapitali 1,48 miljardi dollari ehk 1,27 miljardi euro väärtuses, vahendab Business Insider.

Nende hulka kuulub nii selle aasta veebruaris tegevuse lõpetanud kasutatud autode vahenduskeskkond Beepi, mille väärtuseks tema tipphetkel hinnati 560 miljonit dollarit ehk üle 481 miljoni euro kui ka alles möödunud nädalal uksed kinni pannud vidinate tegija Jawbone, kelle väärtus tipphetkel oli kolm miljardit dollarit ehk 2,58 miljardit eurot. Ka kuulub siia nimistusse üks idufirma, mille lõpp on juba ette näha.

Alljärgnevalt on toodud välja need seitse idufirmat, mida silmas on peetud.

1. Beepi (tegevusaeg: 2013 - veebruar 2017)

Kaasas kapitali: 150 miljonit dollarit ehk ligi 129 miljonit eurot

Väärtus tipphetkel: 560 miljonit dollarit ehk üle 481 miljoni euro

Keskkond keskendus kasutatud autode vahendamisele, tuues kokku potentsiaalsed autoostjad ja kasutatud autoe müüjad. Keskkond suleti veebruaris, kuna ettevõttel sai raha otsa. Nii Fair.com kui ka kasutatud autode vahendaja DGDG kaalusid keskkonna ostu, kuid viimasel hetkel otsustasid sellest loobuda.

2. Quixey (tegevusaeg: 2009 - veebruar 2017)

Kaasas kapitali: 133 miljonit dollarit ehk üle 114 miljoni euro

Väärtus tipphetkel: 600 miljonit dollarit ehk üle 515 miljoni euro

Mobiilile mõeldud otsingumootor Quixey oli sunnitud laskma suurema osa oma töötajatest lahti veebruari lõpus. Peamiseks põhjuseks oli see, et ettevõte ei suutnud leida turunišši ega ka stabiilset sissetulekuallikat, hoolimata sellest, et 2016. aasta märtsis vahetati välja selle senine tegevjuht, keskkonna asutanud Tomer Kagan.

3. Yik Yak (tegevusaeg: 2013 - aprill 2017)

Kaasas kapitali: 73 miljonit dollarit ehk ligi 63 miljonit eurot

Väärtus tipphetkel: 400 miljonit dollarit ehk ligi 344 miljonit eurot

Sotsiaalmeedia äpp, mis sattus mitme kõrgkooli ahistamisskandaali keskmesse, teatas oma tegevuse lõpetamisest 28. aprillil, kuna kaotas järjest kasutajaid. Makselahendustega tegelev Square ostis ära Yik Yaki arendusmeeskonna mõned päevad enne sulgemisteadet kolme miljoni dollari ehk pea 2,6 miljoni euro eest.

4. Maple (2014 - mai 2017)

Kaasas kapitali: 29 miljonit dollarit ehk ligi 25 miljonit eurot

Väärtus tipphetkel: 115 miljonit dollarit ehk ligi 99 miljonit eurot

New Yorgis tegutsenud toidu kohaletoimetamise teenus lõpetas tegevuse 8. mail. Kuna selle asutajate hulgas oli ka tipprestorani Momofuku asutaja ja peakokk David Chang, hinnati idufirmat väga kõrgelt toidugurmaanide ringkonnas. Maple paistis silma sellega, et söögi kohale toimetamisel oli võimalik tellijal ka jootraha jätta ning iga toiduga tuli kauba peale gurmeemaius.

Kliendid said aga õige pea aru, et asjad on korrast ära, kui maius asendati selle kohta käiva brošüüriga. Osa Maple'i meeskonnast omandas pärast ettevõtte tegevuse lõppu suurim Suurbritannias tegutsev toidu kohaletoimetaja Deliveroo.

5. Sprig (2013 - mai 2017)

Kaasas kapitali: 57 miljonit dollarit ehk ligi 49 miljonit eurot

Väärtus tipphetkel: 110 miljonit dollarit ehk 94,5 miljonit eurot

San Franciscos tegutsenud kõrgrestoranide toidu kohaletoimetamisele keskendunud idufirma lõpetas tegevuse 26. mail. Keskkond lubas toidu kohaletoimetamist 15 minutiga ja kohalikest toorainetest tehtud toitu. Küll aga ei olnud nende ärimudel konkurentsivõimeline näiteks selliste märksa madalamate kuludega tegutsevate konkurentide nagu Seamless kõrval.

6. Hello (2012 - juuni 2017)

Kaasas kapitali: 40 miljonit dollarit ehk üle 34 miljoni euro

Väärtus tipphetkel: 300 miljonit dollarit ehk ligi 258 miljonit eurot

Hello oli ettevõte, mis müüs Sense-nimelist unejälgimisseadet, mida erinevalt konkurentidest ei pidanud kandma randmel, vaid piisas magamistuppa paigaldamisest. Idufirma lõpetas tegevuse juunis, kuna ei leidnud kedagi, kes teda osta oleks tahtnud.

Ettevõte sai alguse ühisrahastusplatvormi Kickstarter toel ning suutis oma toote viia ka selliste jaemüüjate nagu Target ja Best Buy riiulitele. Siiski ei piisanud sellest ettevõtte jätkusuutlikkuse tagamiseks.

6. Jawbone (1997 - juuli 2017)

Kaasas kapitali: üks miljard dollarit ehk 860 miljonit eurot

Väärtus tipphetkel: kolm miljardit dollarit ehk 2,58 miljardit eurot

Jawbone oli kaasaskantavate vidinate pioneer, keskendudes peamiselt tervisemonitoridele ja kaasaskantavatele kõlaritele. Küll aga ei suutnud ta maksta arveid oma tarnijatele. Möödunud nädalal kinnitasid Jawbone'i esindajad, et ettevõte on pankrotis. Küll aga on ettevõtte loonud selle kõrvale Jawbone Health Hub nimelise ettevõtte, mis keskendub meditsiini vallas riist- ja tarkvara loomisele.

7. Luxe (2013 - peagi)

Kaasas kapitali: 75 miljonit dollarit ehk 64,4 miljonit eurot

Väärtus tipphetkel: 110 miljonit dollarit ehk 94,5 miljonit eurot

Luxe'i näol oli tegemist idufirmaga, mis aitas inimestel parkimiskohti leida. Samas sulges idufirma oma äppi juba aprillis, kuigi lubas juunis uuendatud versiooniga välja tulla. Ka ei saa ettevõtet veel päris surnuks lugeda, kuna on käinud jutud, et Uber kaalub selle omandamist. Eks näis, mis siis saab, kuigi erilist elulootust küll enam sellele ettevõttele ei annaks.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles