Eesti automüüjate read hõrenevad

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Itaalia Auto ostujuht Jane Taaber usub, et nende firmal läheb ka järgmisel aastal hästi. Tema sõnul põhineb Fiatite müügiedu soodsal hinnal.
Itaalia Auto ostujuht Jane Taaber usub, et nende firmal läheb ka järgmisel aastal hästi. Tema sõnul põhineb Fiatite müügiedu soodsal hinnal. Foto: Liis Treimann

Paari aasta pärast võib Eestis alles olla viis–kuus suuremat automüüjat, usuvad viimastel kuudel tohutu müügilanguse üle elanud autokaupmehed. Ülejäänud neelatakse alla.


Kui veel suve alguses püsis automüük kindlalt plussis, siis aasta teises pooles on majandussurutis ka autosalongidesse jõudnud – müüginumbrid on kukkunud kümnetes protsentides ning ringlevad jutud mitme automüüja ühinemisest või ülevõtmisest.



Novembris kukkus uute autode müük Eestis 53 protsenti. 11 kuu kokkuvõttes on aga uusi neljarattalisi müüdud mullusega võrreldes 20 protsendi jagu vähem. Ning automüüjad usuvad, et langus kestab veel vähemalt aasta.



Väikeautod peibutavad


«Ennustan seda, et põhi, kust algab uus tõus, saavutatakse 2010. aasta jooksul,» rääkis Inchcape Motors Estonia esinduse juhataja Jaanus Simson. «Kuid arvestatavad müügitulemused ei taastu enne 2011. aastat.»



Inchcape’i pakutavatest autodest on tänavu Mazda müük kahanenud 10 ja Land Roveri müük 54 protsenti. Jaguaride müügiarv on samal ajal tänu uuele mudelile kasvanud 33 protsenti.



Ka Audidega kaupleva Reval Auto turundusjuhi Rivo Saarna sõnul möödub järgmine aasta veel kindlasti languse tähe all. Kui viimastel aastatel on Audi müük pidevalt kasvanud ning sama oodatakse ka tänavu, siis järgmisel aastal arvestab firma müügimahu kahanemisega ligi kolmandiku võrra.



Rasketel aegadel on siiski ka neid, kes naudivad jätkuvat kasvu. Eelise annavad väikesed ja odavamad autod, mis hakanud inimestele nüüd rohkem huvi pakkuma.



Fiateid maale toova Itaalia Auto ostujuhi Jane Taaberi sõnul on nende tänavune müügikasv mõõdetav kolmandikuga ning järgmisel aastal peaks see jääma 10 kuni 20 protsendi vahele.



Tema hinnangul põhineb Fiatite edu uutel mudelitel ning soodsal hinnal, sest raskel ajal otsitakse vähem kulusid nõudvat autot.



Jaanus Simsoni kinnitusel on uute autode ostmisest loobunud ühtmoodi nii eraisikud kui ettevõtted. Kuid tihti ei mängi nende otsustes rolli üksnes isiklikud majanduslikud mured, vaid liisingufirmad. Viimased on oma tingimusi märgatavalt karmistanud ning see on toonud ostuhuvilistele hulgaliselt äraütlemisi.



Keerulised ajad on nii mõnegi automüüja juba tõsiselt proovile pannud. Suvel vahetas müüjat näiteks Peugeot – Toomas Rüütmannile kuulunud Kommest Auto ja selle tütarettevõtted sattusid tõsistesse raskustesse ning automargi müügi võttis suuremates linnades üle Auto Forte Baltic. Viimase omanikuks on ettevõtja Hillar Teder, kellele kuulub ka Audide müüja Reval Auto.



Hiljuti leidis endale uue omaniku ka Hyundai sõidukeid müüv Korea Auto, mille ostis ära Eesti üks suurimaid autofirmasid Amserv Auto. Viimane on seni keskendunud peamiselt Toyota ja Lexuse müügile.



Remonditöö päästab


«Järgneva kahe aasta märksõnad on laoseis, sellega kaasnevad kulud ning järelteenindus,» rääkis Simson. «Ellu jäävad need, kellel ei ole rõhuvaid lisakulusid, aga on piisav hulk kliente, kellele pakkuda autode hooldus- ja remonditeenuseid.»



Taaberi hinnangul räägitakse automüüjate seas üha sagedamini sellest, et paari aasta pärast, uue tõusu alguses, on Eestis alles viis–kuus suuremat automüüjat. Nood jagavadki automargid omavahel ära. «Koondumistest pääsu ei ole,» tõdes ta. «Meie ise loodame allesjääjate seas olla.»



Kuigi sama usku on ka paljud teised automüüjad, ei oota Jaanus Simson nii radikaalseid muudatusi. «Kõiki raskustesse sattunuid ei võeta üle, nad kaovad lihtsalt ära ja samade markidega alustavad uued ettevõtted puhta lehena,» lausus ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles