Reaktiivmootoriga tsikkel asub püüdma kiirusrekordit

Raigo Neudorf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Bonneville'i soolajärv, kus on kavas hakata uut kiirusrekordit püstitama.
Bonneville'i soolajärv, kus on kavas hakata uut kiirusrekordit püstitama. Foto: SCANPIX.

Mootorrattaga maismaal liikumise kiirusrekord võidakse purustada reaktiivmootorit kasutades, vahendab Tartu Ülikooli teadusuudiste portaal Novaator.ee.

Richard Brown purustas 1999. aastal mootorrataste ühesuunalise sõidu kiirusrekordi, suutes Utah osariigi Bonneville'i soolajärvel saavutada tippkiiruseks 584 km/h.

Ametlik maailmarekord, mis põhineb kahe vastassuunalise sõidu keskmisel kiirusel, jäi toona saavutamata tehniliste probleemide tõttu. Mees on aga sadulas tagasi ning üritab uuesti, kirjutas New Scientist.

Brown loodab esimest korda sõita mootorrattal üle 720 km/h ning saavutada kahesuunalise sõidu keskmiseks kiiruseks vähemalt 640 km/h. Selliste kiiruste saavutamiseks ei sobi aga mitte iga tsikkel, mistõttu kavatseb mees kasutada reaktiivmootoriga sõiduvahendit.

Kui autod ning teatud tüüpi paadid on kiirusrekordite püüdmiseks reaktiivmootorite abi kasutanud juba 1950ndatest alates, on kõik mootorrataste rekordid siiani saavutatud tagaveolistel tavamootoriga tsiklitel.

Põhjuseks asjaolu, et väga keeruline on paigaldada reaktiivmootorit kaherattalisele raamile ning samas tagada sõitjale mingisugunegi turvalisus.

Autodesse on võimalik sisse ehitada mõne vana hävituslennuki reaktiivmootor. Mootorrattale sobitamiseks on see aga liiga raske, sest juht peab suutma tsiklit esiratta vähese pööramise abil sõidu ajal tasakaalus hoida. 

Brown kasutab oma uue Jet Reaction nimelise tsikli liikumapanemiseks 930-kilovatise võimsusega ümberehitatud helikopterimootorit. Mootori ümberehitus oli Browni sõnul küllaltki keeruline, väikseimgi valearvestus võib põhjustada selle hävimise.

Mootorile on lisatud ka järelpõleti, mis pihustab tulisesse heitgaasi kütust, mille plahvatamine annab tsiklile täiendava tõmbe. Järelpõleti asub kahe kanistri peal, millest avanevad vajadusel pidurduslangevarjud.

Brown on ette võtnud teisigi ambitsioonikaid reaktiivmootoriga seotud projekte, muuhulgas ehitanud suborbitaalse raketi, mille väljalend küll tühistati.

1999. aastal üritas ta maailmarekordit purustada mootorrattal Gillette Mach 3 Challenger, millel oli eriprojekti järgi ehitatud hübriidraketi mootor.

Katse ebaõnnestus, sest pehme pinnas sundis tavapäraste alumiiniumrataste asemel kasutama rehve, tagumine neist ei pidanud aga suurel kiirusel vastu ning jooksis õhust tühjaks.

Hetkel kehtiv Rocky Robinsoni nimel olev mootorrataste kiirusrekord pärineb eelmisest aastast ning on 606 km/h.

Kiirusrekordite purustamiseks kasutatavad tsiklid on väljavenitatud kujuga, mistõttu meenutavad need pigem hiiglaslikke kuule kui mootorrattaid.

Brown loodab Jet Reaction'i proovisõitudega alustada järgmise aasta kevadel ning maailmarekordi üritamine on kavas 2013. aastal taas Bonneville'i soolajärvel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles