Politsei: udutulede väärkasutus on ohtlik (2)

Merike Teder
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pimedal ajal pimestavad vastutuleva sõiduki tuled autojuhti
Pimedal ajal pimestavad vastutuleva sõiduki tuled autojuhti Foto: Elmo Riig / Sakala

Paljud autojuhid kasutavad pimedal ajal sõites koos muude tuledega ka udutulesid, uskudes, et mida rohkem on tulesid, seda parem on nähtavus. Politsei on täheldanud massilist ja liiklejatele ohtlikku udutulede väärkasutust - udutulede kasutamine koos esituledega on lubatud ainult udust või sajust põhjustatud halva nähtavuse korral.

«Maanteel sõites peaks autojuhi pilk tänu kaugtuledele ulatuma vähemalt 150 meetri kaugusele. Sellelt kauguselt ohtu nähes on võimalik oma sõiduk vajadusel enne takistust peatada. Heledaid objekte märkab juht 4-5 sekundi kauguselt, tumedates riietes jalakäija hakkab paistma 2-3 sekundi kauguselt,» selgitas Politsei- ja piirivalveameti alarmsõidukoolitaja Vello Petmanson.

Udutulede lisamisega läheb valgemaks ainult auto ees ja paremini hakkavad paistma teepeenrad. «Kõik, mis on näha selle täiendavalt valgustatud ala sees, on juhi jaoks mittevajalik teave, kuna reageerimisaja tõttu ei suuda juht mitte midagi ette võtta,» märkis Petmanson. «Juht lihtsalt näeb paremini, millele ta otsa sõidab. See tähendab, et udutulede sisselülitamisel valgemaks muutunud autoesine on petlik ja juhile kasu ei anna.»

See tähendab, et sisselülitatud udutulede puhul reageerib silm auto ette tekkinud valguslaigule - pupill tõmbub natuke koomamale ja seetõttu kaugele enam nii hästi ei näe. Juht märkab teepeal olevat ohtu palju hiljem, kui ainult kaugtulesid kasutades. «Sisuliselt kaotab juht udutulede kasutamisel 1 sekundi reageerimisajast ning seal, kus oleksime auto pidama saanud, on nüüd sekund hiljem alustatud pidurduse tõttu kiiruseks veel umbes 70 km/h,» rääkis ta.

Teiseks raskendab udutule kasutamine maanteel vastusõitvate juhtide nähtavust. «Iga valgusallikas, mis vastassuunast paistab, vähendab nähtavusulatust ja tekitab silmaava koomaletõmbumist. Vastutuleva auto neli laternat halvendavad nähtavust oluliselt rohkem kui kaks,» ütles alarsmõidukoolitaja.

«Kokkuvõtteks: maanteel põhituledele lisatud udutuli ei ole kasuks, vaid hoopis halvendab nii meie endi kui vastusõitjate nähtavust.»

«Udutulesid võiks kasutada ainult selleks, milleks nad ette nähtud on, ehk sõitmisel tihedas udus. Just tihedas udus, kus kaug- või lähituli tekitab udus hajudes auto ette valge seina. Kuid sellistes tingimustes on ka ohutu kiirus kõigest 30-40 km/h,» sõnas Petmanson.

Statistika järgi juhtub raskeid õnnetusi just pimedal ajal rohkem, näiteks saab kaks kolmandikku kuni kolmveerand jalakäijatest surma just pimedal ajal.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles