Estoque - sedaankerega Lamborghini

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lamborghini tegevjuht Stephan Winkelmann (44) tutvustamas Estoque’i 2008. aasta oktoobris toimunud Pariisi autonäitusel.
Lamborghini tegevjuht Stephan Winkelmann (44) tutvustamas Estoque’i 2008. aasta oktoobris toimunud Pariisi autonäitusel. Foto: AP / Scanpix

Sedaankerega Lamborghini? Senitundmatu nähtus. Kuid ajad muutuvad ja itaallased võiksid lasta ideeautol nimega Estoque reaalsuseks saada. Auto Bild võrdles uut neljaukselist tema neljakohalise esivanema Espadaga.


Nüüd on siis asjad nii kaugel, et Lamborghini on hakanud pereasjadest huvituma. Tipp-hüper-supersportautode tootja näitab Pariisi näitusel autot, mille tagaistmel teie lapsedki sõita saavad. Ja kõrgklassi pleiboid, kes Lambot üldiselt oma soolise kuuluvuse rõhutamiseks kasutavad, saavad nüüd pererõõmudega tutvuda, kirjutab

Auto Bild Eesti

.

Asjade samas suunas arenedes hakkavad varsti ilmselt naisedki Lamborghinidega sõitma. Siiani oli see peaaegu mõeldamatu, sest eks peitu Sant'Agata autodes ju kõigi autode kõige võimsam Y-kromosoom - teate ju küll, see, mis mehelikkuse määrab.

Ja eks seepärast sobib ka sõnn nii hästi embleemile. Ja ehk just seepärast rõhutab tagalaternate ning päevasõidutulede kujundus Y-tähte?

Ärge muretsege, uus perekonnarakett pole praktilisusele rõhuv järskpärakerega veovahend. Optiliselt jääb Estoque puhtatõuliseks Lamborghiniks, kasutades - nagu kaheukselised sõsarad Gallardo ja Murciélago - varasemate stealthpommitajate jõhkravõitu kandilist kujundusstiili. Mis sugugi ei tähenda, et ta sooviks märkamatuks jääda.

Estoque on terav kui sushinuga

Lamborghini eesmärk on risti vastupidine - hõigata kõva häälega kogu maailmale: SIIT TULEN MINA! Viie meetri ja 15 sentimeetri pikkuse, kuid kõigest 1,35 meetri kõrguse (5 sentimeetrit vähem kui minevikku mittemäletavate autoajakirjanike poolt madalaks kiidetud VW Scirocco) sedaani dramaatilised, Jaapani sushinoana teravad jooned voolavad tahapoole kui tuulest viidud.

Ei, mitte sushinuga, vaid härjavõitlusmõõk estoque. Nii kutsuvad hispaanlased surmarelva, millega matadoor võitluse lõppakordina härja südame läbistab.

Reklaamiosakondadest voolab tänapäeval uusi autonimesid kui küllusesarvest. Enamasti pehmekõlalisi ja kergesti hääldatavaid: Insignia. California. Panamera. Uue Lambo nime aga tuleb hääldada «estokk(e)». Milline kõla. Tugev, peaaegu sõjaväeline. Juba sõna väljaütlemine peaks võistlejais hirmu tekitama.

Mis musklilise, ühegi kroomilustuseta pleki all ja hiiglaslike (ees 22-, taga 23-tolliste) rataste vahel peituma hakkab, pole veel selge. Sügisel esitletud prototüüp kasutab Gallardo kümnesilindrilist mootorit ja nelikvedu. Niisiis 560 hobujõudu - Lamborghini tegevussfääris päris korralik pakkumine.

Kuid - taas tuleb ootamatu pöörde üle imestada - Lamborghini juht Stephan Winkelmann räägib pereautost kui üpris pehmeloomulisest sõidukist. Oskus kiirteel 320 km/h sõita polevat neljaukselisele sõidukile tegelikult üldse hädavajalik, ütleb ta. Ja õigus ka - ainult kas Y-kromosoomi austavad ostjad temaga ka nõustuvad?

Veel mõtiskleb Winkelmann kaheksasilindrilisest jõuallikast (Lambo kasutab praegu teatavasti ainult 10- ja 12-silindrilisi), hübriidajamist ning... Kuid kõigepealt palun istuge ja hingake rahulikult. Ning diiselmootorist! Ja lõpuks puudutab härra Winkelmann selliseid veidraid teemasid nagu suuri ninasid vedavate autojuhtide mugavus.

Kui teil jututeema praeguse lõigu käigus käest kippus kaduma, siis meenutagem, et jutt käib LAM-BOR-GHI-NIst! Tundub, et hea uue maailmaga kohanemiseks tuleb kõvasti ümber õppida ning nii mõnedki püsiväärtused roheluse altarile ohverdada.

Võib muidugi juhtuda, et neljaukselist Lambot ei tulegi. Estoque'i saatus pole veel otsustatud, nähtud auto on siiski vaid kontseptsõiduk, mille abil uuritakse mudelivaliku laiendamise võimalikkust ja eelkõige tasuvust.

Nüüd on kord majandustegelaste-raamatupidajate käes. Tuleb lahendada planeerimisülesanne. Paljude ääretingimustega: ostjate suhtumine (väga hea), majanduskriis (ähvardav), tootmiskulud (ilmselt mõistuse piiresse jäävad), kontsernikaaslaste sõlmede kasutamine (täiesti võimalik)... Paari kuu pärast võetakse töö kokku ühe sõnaga: ei või jah.

Siis jõutakse suurima võimaliku komistuskivini: kontsernipoliitikani. Kõige tähtsama jah-sõna peavad ütlema VW juht Martin Winterkorn ja VW suurosanik perekond Porsche. Kusjuures võib aimata, et Porsche oma tulevast Panamera-sedaani mingil juhul kaltsunukuna Estoque-mõõga otsa torgatuna näha ei taha.

Oletatava hinna ütleb Winkelmann Gallardoga samasse piirkonda jäävat - see tähendab umbes 180 000 eurot (2,8 miljonit krooni), mis peaks neljaukselise Porschega selge vahe sisse tegema. Kui paljuloodetud jah ühel päeval ka kõlab, läheb Estoque'i tänavatele jõudmiseni veel neli aastat. Piisavalt aega rahakorjamiseks ja rõõmsaks ootusärevuseks.

Muidugi ei ole sportsedaan 21. sajandi leiutis. Ka Lamborghini on tegelenud ekstreemsete sportautode kõrval ikka ja jälle ka ruumikamate liikuritega.

Tootmisse jõudis kosmosetehnikat meenutava välimusega (ning samast klassist kütusekuluga) maastikuauto LM 002 (1986), näituse- või ainueksemplarideks seevastu jäid ülilaiade klaasist tiibustega Marzal (Bertone kujustatud ideeauto, 1967), universaaliliku profiiliga Faena (1978, Pietro Frua kujundus), Ford Scorpiot meenutav Marco Polo (Giugiaro, 1982), vastakuti avanevate käärustega Portofino (Chrysleri alluvuses, 1987) ja pontsakas mahtuniversaal Genesis (Bertone, 1988). Ent tootmisse jõudis neljakohaline kupee Espada (1968, Bertone).

Espada tähendab hispaania keeles taas mõõka. Ja eks sobi auto ka muus Estoque'i eelkäijaks: tõelised neli istekohta (kuigi ainult kaks ust), suur tagaluuk (avatav tagaaken), 12-silindrilised mootorid võimsusega 325-350 hobujõudu ning märkimisväärne müügiedu: 1217 eksemplari.

Neljakümne aasta eest näitas Espada tippklassi. Nüüd vaatleme teda kerge naeratusega... nähes kas või gaasijala tagant põrandast väljakasvavat käsipidurihooba või proovides isteasendit, mis paneks tänapäeva ärahellitatud juhi parameedikutele helistama.

Estoque endale ühtki ergonoomilist möödalaskmist ei luba, ka ei jäta tema kabiin mugavuselt ega luksuslikkuselt midagi soovida. Näituseauto kannab valget lõhnavat nahka, ta näidikutena töötavad väiksed vedelkristallekraanid, mis kuvavad parajasti nõutud infot.

Tänu Audi MMI-juhtseadme kasutamisele pole lüliteid armatuurlaual kuigi palju. Neid asendab üks kole tähtsa väljanägemisega nupp, mis kõrvalekäänatava kupli all punaselt hiilgab. Sellisena kujutatakse filmides tavaliselt tuumarakettide teelesaatmise nuppu. Ja see arvamus polegi tõest kaugel. Tegu on starterinupuga.

Tehnilised andmed

Lamborghini Estoque

Neljaukseline neljakohaline sedaan • ees-keskasetusega V10-ottomootor • töömaht 5204 cm³ • 4 ülanukkvõlli • kütuse elektrooniline sissepritse • 560 hj @ 8000 p/min • 540 Nm @ 6500 p/min • 6-käiguline e-Gear-käigukast • nelikvedu • rehvid ees 265/35 R 22, taga 315/30 R 23 • telgede vahe 3010 mm • pikkus 5150 mm, laius 1990 mm, kõrgus 1350 mm

Tehnilised andmed

Lamborghini Espada

Kaheukseline neljakohaline kupee • eesasetusega V12-ottomootor • töömaht 3929 cm³ • 4 ülanukkvõlli • 6 Weberi kahelõõrilist karburaatorit • 350 hj @ 5500 p/min • 392 Nm @ 5500 p/min • 5-käiguline manuaalkäigukast • tagavedu • rehvid 205 VR 15 • telgede vahe 2600 mm • pikkus 4670 mm, laius 1820 mm, kõrgus 1190 mm • tühimass 1635 kg • tippkiirus 250 km/h • aeg 0-100 km/h 6,5 s • ehitatud 1217 autot

Lühiintervjuu: «Mina Porsches konkurenti ei näe»

Stephan Winkelmann (44), Lamborghini tegevjuht

Stephan Winkelmanni ennast võiks pidada Lamborghiniks autotööstuse juhtide hulgas: teravad näojooned, meeldejääv profiil - ning segu Itaaliast ja Saksamaast. Sündinud Berliinis ja kasvanud Roomas. Tema Sant'Agata Bolognese töökabineti seintel ripuvad teravaid kurve kujutavad mitte nii päris teravad fotod. Molto bello.

Hr Winkelmann, kas Estoque'i ehitamisele on mõni tõsine vastuväide?
Winkelmann: Praegu mitte. Muidugi ei ole neljaukseline sedaan ainus võimalus tootmismahtu kasvatada.

Oleme mõelnud ka linnamaasturile, kuid see moenarrus näikse üle minevat. Või siis 2+2-kohaline nagu kunagi Espada - kuid säärase auto ostjaid on meie arvates tänapäeval liiga vähe.

Kolmandat kaheistmelist me ka ehitada ei soovi. Nii jääbki üle pika telgede vahega, perekõlblik, aga ka autojuhiga limusiini asendada suutev sportlik sedaan. Pealegi tahame oma klientidele pakkuda midagi, mida nad saaksid igapäevaautona kasutada.

Praegu kaalume hoolega kõiki plusse ja miinuseid. Tahame olla väga täpsed, et mitte mõne veaga oma tulevikku rikkuda.

Missugust tehnikat uues autos näete?
Estoque pole - erinevalt Gallardost ja Murciélagost - kiirusrekordite purustamise masin. Tähtis on kiirendusvõime, kuid veel enam pöördemoment. Peame ostjale pakkuma mugavat, sujuvalt töötavat jõuallikat.

Seepärast näeme uue auto tippmootorina Gallardo kümnesilindrilist. Kuid kaalutakse teisigi võimalusi: kaheksasilindriline, hübriidajam, diiselmootor. Eks hiilga diiselmootorid just pöördemomendiga.

Wolfgang Porsche kaebas, et VW kontserni margid hakkavad omavahel konkureerima.
Ma ei usu, et Estoque kontsernis kellegi jahimaadele trügiks, ka tulevikus mitte.

Ei ole ju autokere tüüp ainumäärav, tuleb vaadata ka mootoreid, hindu, margi imagot. Umbes 180 000- eurose (2,8 miljoni kroonise) hinnaga tegutseme teiste toodangust tükk maad kõrgemal. Mina Porschet võistlejana ei näe.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles