Sotsiaaltöötaja: meil on rangelt keelatud halvustada elektriautosid!

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Elektriauto laadimas
Elektriauto laadimas Foto: Margus Ansu

Infokillud, mis on inimesteni jõudnud seoses riigi soetatud elektriautode käitumisega kõva pakasega, on olnud üpriski katkendlikult ja vastuolulised, kuid valdavalt üllatavalt positiivsed. Whatcar kirjutab aga, et see ei ole kogu tõde.

Esimese elektriauto saanud Orava valla keskkonnaspetsialist Rein Kraak paiskas veebruari alguses meediasse sõnumi, et nende auto suudab -29,5 kraadise pakasega läbida 76 km ja ei mingit probleeme käivitamisega.

Tegelikult oli tegemist vaid 4 kilomeetrise ringiga, mille alguses näitas auto läbisõiduulatuseks 80 km ja lõppedes 76 km. Ei mingit infot selle kohta, kas autol oli soojendus sisse lülitatud või mitte jne. Aga positiivne kuvand pealkirja all «Elektriauto liigub ka -30 kraadise pakasega,» oli loodud.
Päev hiljem kiitis sama valla sotsiaaltöötaja rahvusringhäälingus oma autot ning rääkis samuti ca 80 km läbisõidust -28 kraadi juures. Ja ei mingit muret käivitamisega! Vaid pisut pidavat varbad külmetama.

Samal ajal kirjutas aga Tartu Postimees, et kaks elektriautot on rivist väljas ning need viidi treileriga Mitsubishi esindusse sooja! Selgus, et autodel on akud ilma soojenduseta ning kui nad pidevalt juhtme otsas ei ole, siis juba üsna lühikese seismise järel nad enam käima ei lähe. Kumb info on siis lõpuks õige?

Whatcar.ee toimetus pöördus vastuste saamiseks ühe tuttava Tallinna sotsiaalametniku poole, kes tunnistas, et tema Orava valla nimeste juttu ei usu: «Külm mõjutab läbisõitu ikka väga palju. Kui soojematel päevadel saab täisakuga sõita kuni 70 km, siis alla-20 kraadiga vaid 40-50 km,» rääkis sotsiaaltöötaja, kes sõidab linnas, kus auto tänu pidurdamisel lisanduva energia ja aeg-ajalt foori taga puhata saamisele akut külmaga nö erksamana hoiab. Maanteesõidul kuluks energiat tänu suuremale tuuletakistusele ja suurematele kiirustele veelgi rohkem ja läbisõit oleks tõenäoliselt veelgi kasinam.

Roolivõmendi lakkas töötamast

«Külmaga on minu arust aga kõige hullem probleem, et roolivõim lakkab töötamast,» tunnistas sotsiaalametnik, kelle sõnul ei oska ta kindlalt väita, kas tegemist on üleüldise probleemiga, või ainult tema auto hädaga.

Auto soojaks saamine on aga täiesti omaette teema. «Soojeneb ta ikka väga aeglaselt. Sellist luksust, nagu tavaautoga, et paned käima ja siis lükkad soojenduse sisse, tähendaks seda, et soojendamisega oleks pool akut kohe uuesti tühi. Just praegu lõpetasin eksperimendi: panin soojenduse järgi ja lasin tal käia. Aku oli 80% täis, tunni ajaga oli see aga täiesti tühi.»

Probleeme on ka laadimisega, sest sotsiaaltöötajatel puudub reeglina võimalus ajada auto ööseks sooja ja turvalisse garaaži, ülikallist viie meetri pikkust laadimisjuhet ei julgeta aga jätta ööseks tänava äärde valveta. Samuti ei ole keegi temal palunud pidada päevikut, et kui mitu kilomeetrit, millise temperatuuriga saab sõita jne. «Omaenda huvides me ikka märkmeid teeme aga riigi poolt ei ole küll ma mingit huvi selle teema vastu täheldanud.»

Autode halvustamine rangelt keelatud

Pärast sooviavaldust sel teemal kirjutada, keeldus oma läbielamistest pajatanud sotsiaaltöötaja aga enda nime all seda infot jagamast. «Meil on rangelt keelatud halvustada elektriautosid ja meediaga suhtlemine peab käima kooskõlastatult linnaosa vanemaga,» oli tema vastus.

Tema sõnul oli sotsiaalministeeriumis olnud lausa eraldi koosolek, kuidas elektriautode teemadel suhelda meediaga, kuid ise ta seal ei osalenud. Kuna faktid on aga üsna pikantsed ja avalikkusele olulised teada, otsustasime need allika nime avaldamata siiski avalikkuse ette tuua.
Autolehe test: -15 kraadi ja 70 km

Tänane Autoleht kirjutab oma katsetustest Mitsubishi elektriautoga. Miinuskraade oli testi käigus kaks korda vähem kui Orava valla näite korral (-15 kraadi) ning reaalseks läbisõiduks kujunes ca 10 km vähem, kui nemad väitsid. Ehk mitte 80 km, vaid 70 km. Ka Autoleht nentis auto aeglast soojenemist ja ülipikka laadimisaega, ehk paari tunniga lisandus «paaki» vaid 10-12 km.

Arvestades, kui palju iga pakasekraad akude mahutavust mõjutab, kõlab Autolehe testi taustal igatahes Tallinna sotsiaaltöötaja jutt oluliselt reaalsem, kui Orava valla presenteeritud nö ametlik versioon.

Kuid kokkuvõtteks: tegelikult ei ole selles ju mitte midagi imekspandavat, et need autod sellise pakasega ei toimi nii, nagu sooja ilmaga. See ongi ju igati normaalne. Aga kui seda kõike hakatakse maha salgama, siis see enam küll normaalne ei ole.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles