Pentus elektriautodest: uus asi tahab harjumist

Madis Filippov
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Keskkonnaminister Keit Pentus.
Keskkonnaminister Keit Pentus. Foto: Toomas Huik

Keskkonnaminister Keit Pentuse hinnangul on elektriautode projekt tervikuna olnud edukas, kuid ostutoetuse maksmise tähtaega tuli pikendada ja tingimusi muuta, et anda inimestele aega uue asjaga harjuda.

Valitsus võttis täna vastu otsuse pikendada elektriautode ostutoetuse tähtaega 2014. aasta lõpuni. Teine tähtis muudatus on pistikust laetavate hübriidautode lisamine toetuskõlblike mudelite loetellu.

Pentuse sõnul on otsuse puhul tegu eelmisel aastal sõlmitud lepingu edasiarendusega.

«Pistikhübriidide vastu on olnud väga suur huvi,» rääkis Pentus. «Inimestele, kes esialgu on elektriauto osas konservatiivsed, tunduvad pistikhübriidid leebemaks versiooniks. Kui elektriautod on mõnevõrra tuttavamad, siis tekib inimestel kindlasti ka täiselektriautode vastu suurem kindlustunne ja julgetakse rohkem neid soetada.»

Pentus meenutas, et kui Mitsubishiga mullu leping sõlmiti, siis lepiti kokku, et kuna tegu on maailmas esimese sellises mahus sellelaadse programmiga, siis jälgitakse mõlemalt poolt, milliseid muudatusi oleks vaja teha, et kõiki ootusi täita.

«Uus asi tahab harjumist ja inimesed tahavad saada reaalsel kogemusel põhinevat infot, nad tahavad saada kindlust reaastete kogemuste varal,» lisas Pentus. «Teada oli, et sellele talvele mindi väga ootusärevalt vastu – oli neid, kes olid veendunud, et talvel pole elektriautoga sõita võimalik. Tänaseks on nad saanud kinnituse, et elektriautod peavad talvele väga tublisti vastu ning väga ekstreemsetes oludes pole tõrked hullemad kui tavalistel autodel.»

Pistikhübriidide toetussummad on väiksemad kui tavaliste elektriautode puhul.

Suurimat toetust saab taotleda üle 16 kWh akumahutavusega laetavatele hübriidsõidukitele - 30 protsenti sõiduki ostuhinnast, kuid mitte rohkem kui 12 000 eurot auto kohta. Autodele, mille aku mahutavus jääb vahemikku 12–15,9 ja 8–11,9 ja 4–7,9 kWh, on toetusmäärad vastavalt kuni 9000, 6000 ja 3000 eurot. Täiselektriauto ostutoetus on endiselt kuni 50 protsenti auto hinnast ja mitte üle 18 000 euro.

Miks toetatakse pistikhübriidi ostmist vähem?

«Elektriauto puhul on ju ikkagi 100 protsenti tingimus, et ta kasutab taastuvenergiat,» rääkis Pentus. «Pistikhübriidide puhul on sõltuvalt mudelist võimalus aku ammendumisel sisse lülitada sisepõlemismootor. Ta pole 100 protsenti taastuvenergial.»

Täiselektriautode ostutoetuse tõstmist Pentuse sõnul kaalumisel ei olnud. «Selle mahu suurendamist me arutanud ei ole,» sõnas minister.

Pentus lisas, et Eesti turule tulevad uued elektriautode mudelid ja seegi aktiviseerib nende ostmist. Ta rõhutas, et autot ei pea ostma Eestist – kui mõnda mudelit Eesti esindused veel ei paku, aga Euroopa Liidus pakutakse, siis võib ka sealt auto Kredexi abil soetada.

Kui 2014. aasta lõpuks pole ikkagi huvi märgatavalt tõusnud, siis kas tingimusi kavatsetakse uuesti muuta?

«Ma arvan, et sellist vajadust ei teki,» vastas Pentus. «Aga, kui on vaja teha mingeid kohendusi, siis õnneks on Eesti vähebürokraatlik riik, kus seda on võimalik kiirelt teha.»

«Ma arvan, et see projekt tervikuna on olnud edukas ja üheks selle kinnituseks ongi see, et väga kiiresti on võimalik seda laiendada,» lisas keskkonnaminister.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles