Honda Insight - sõltuvust tekitav hübriid

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Honda

«Tramm, kurat, mida sa kihutad?! Mul oli juba 12 lehekest kogutud, aga sinu järel sõites jäi alles vaid neli,» on Leedu kolleeg allakirjutanu peale maruvihane. Kusjuures täiesti siiralt, sest Honda Insighti ökomäng tekitab hasardi, hiljem suisa sõltuvuse.


Valencia lähistel Honda Insighti testisõidul olles luban Läti ja Leedu kolleegidele näidata üht huvitavat maapõue peitunud linnakest nimega Alcala del Jucar, kirjutab Tõnu Tramm

Auto Bild Eestis

.

See linn, mida mõne aasta eest külastasin, jättis mulle kustumatu elamuse. Siirast soovist muljeid teistega jagada kutsun Läti ja Leedu kolleegi oma testiautodega endale sappa ja võtan kursi kõnealusele linnale. Aega pole palju, sõita on paras ports maad ja et graafikus püsida, hoian tempo pehmelt öeldes keskmisest pisut kiirema.

Kohale jõuame õigel ajal. Autod ära parkinud, loodan näha kolleegide vaimustusest säravaid silmi, sest see linn on tõepoolest midagi täiesti erakordset, kuid võta näpust....«Tramm, kurat, mida sa kihutad! Mul oli kahe testipäeva jooksul juba 12 lehekest kogutud, sinu järel sõites jäi alles vaid neli,» saan ma tänu asemel Leedu kolleegi sajatuse osaliseks.

Loomulikult, suurt tüli «lehekeste lahkumisest» siiski ei tõuse ja küllap ka kolleeg asja rohkem naljana võttis, kuid näha on, et sisimas on tal lehekestest ikka pagana kahju... Rohkem, kui ma eales uskunud oleksin.

Honda mänguline ökokoolitus

Et ka lugejad nüüd mõistaksid, mis pagana lehekesi leedulane taga nuttis, tuleb alustada sellest, et Honda insenerid mõtlesid välja täiesti geniaalse triki, kuidas sundida inimesi hübriidautodega säästlikult sõitma.

Küllap olid nad juba tüdinenud juttudest teemal: mis sest hübriidist tolku on, kui ta võtab kütust sama palju kui tavaline auto. Sest tõepoolest, kui näiteks Civicu hübriidiga kogu aeg gaas põhjas sõita, on kütusekulu suuremgi kui tavaautol. Kõik sõltub sõidustiilist! Kuidas aga sundida inimesi säästlikult sõitma?

Seda probleemi on püütud lahendada erinevate koolituste ja programmidega, kuid mitte miski pole aidanud. Honda uus «säästva sõidustiili mänguline motivatsioonipakett» ECON on aga kõikidest koolitustest kordi tõhusam. Seda julgen ma eelnenud näite varal täie veendumusega väita.

Millel motivatsioonipakett siis põhineb? Eeskätt inimeste nõrkusel ehk mänguhasardil, mida mänguhullud jaapanlased ise kõige paremini tunnevad. Nagu Super Mario mängus, kus mehike hüppab ja korjab punkte, nii on võimalik ka uue Honda Insightiga säästlikult sõites koguda elektrooniliste puude otsa lehekesi. Kokku on viis puud, iga puu otsas viis lehekest, ja kui oled kõik puud täis korjanud, ilmub ekraanile auhind: karikas! Lapsik? Võib-olla tõesti, aga uskuge, see toimib!

ECONi koolitusprogramm

Honda nimetab seda süsteemi piltlikult ECONi elektrooniliseks koolitusprogrammiks. Kui vajutada vasakul pool rooli asuvat rohelist ECON-nuppu, teeb auto end kaheksat eri parameetrit muutes võimalikult säästlikuks. Piirab võimsust, sätib kliimaseadme töö ökonoomsemaks, suretab foori taga mootori välja, teisendab käigukasti ülekandeid jm.

Loonud kõik tingimused säästlikuks sõiduks, kuulutab Insight ökomängu alanuks ning jääb ootama, millega juht vastab. Kui juht mänguga kaasa läheb, premeerib auto teda lehekesega. Kui ta seda ei tee, siis lehekest ei saa. Ja kui juht ökomängu nahaalselt eirab, tallates gaasipedaali jätkuva jõhkrusega, kustutab auto karistuseks needki lehekesed, mis seni kogutud.

Inimesele, kellele on rahulik autoga kulgemine sama närvesööv tegevus kui teo seljas hipodroomil võistlemine, ei ole paar liitrit suurem kulu loomulikult mingi näitaja. Kuid suure tõenäosusega selline inimene 1,3-liitrise mootoriga hübriidset Hondat ei osta ka. Seega eeldab Honda, et säästlik mõttemaailm käib Insighti ostjaga lihtsalt kaasas, ja täiesti õigesti eeldab.

Täpselt nii, nagu Type R-i ostjaga käib kaasas soov end mägiteedel oimetuks kihutada. Mitte keegi ei osta Honda Insighti sellepärast, et tal lihtsalt tekkis mõte perele uus auto muretseda ja ta ei teadnud, millist valida. Insighti potentsiaalsele ostjale on säärane mäng täpselt sama kohane kui nitroballoon streetracer'i auto pakiruumis.

Et asja veelgi põnevamaks ajada, saab iga mängija ehk sõitja luua oma konto. Näiteks kui autoga sõidavad kordamööda mees ja naine, saavad nad omavahel võistelda, kumb rohkem lehekesi korjab. Lisaks võimaldab see programm hiljem teeninduses erinevate kasutajate sõidustiilide ajalood välja printida ja neid omavahel võrelda. Äärmiselt lustakas ja hariv, eriti praegusel säästuajal.

Insight - väike FC-X

Aga autost endast natuke ka. Oma põhiolemuselt ei erine Honda Insight väga palju Honda Civicu hübriidist - kui tehnilist baasi arvestada. Välimuselt sarnaneb ta aga Toyota Priusega. Põhjusel, et Prius on USA turul muutunud väga populaarseks ja kui Honda toob turule soodsama hinnaga samalaadse Insighti, on edu garanteeritud.

Insighti kapoti all on 1,3-liitrine bensiinimootor võimsusega 88 hj, mida toetab elektrimootor võimsusega 14 hj, ehk kokkuvõttes on tema võimsus pisut väiksem kui hübriidsel Civicul. Mootorite ühine pöördemoment on Insightil 167 Nm ehk peaaegu sama mis Civicul (170 Nm), kuid saadaval tunduvalt madalamal, täpsemalt juba 1000 pöörde juures minutis (Civicul alates 2500 p/min).

Sõidudünaamika on neil kahel süsteemil samuti üsna sarnane. Kui Insight suudab paigalt 100 km/h kiirendada 12,5 sekundiga, siis Civic vaid 0,4 sekundit kiiremini. Pole just väga suur erinevus. Kütusekulu on Insightil keskmiselt 4,4 liitrit 100 km kohta, Civicul 4,6 liitrit, CO2 pääst vastavalt 101 g/km ja 109 g/km. Kokkuvõttes seega iga asi pisut sinna-tänna, väga suuri erinevusi ei ole.

Küll aga on Insight selgelt praktilisem, seda eeskätt tänu luukpärakerele. Civicu hübriid on teadupoolest saadaval üksnes sedaanina. Esiosa on Insightil sarnane vesinikul töötava FC-X omaga, mis on üks omanäolisemaid autosid üleüldse.


Insighti peamine trump teiste hübriidsetega võrreldes on muidugi soodne hind. Ta on vaieldamatult kõige odavam hübriidauto, mida eales on toodetud. Kui näiteks Toyota Priuse hind ületab 400 000 krooni piiri ja Honda Civic hübriid maksab 385 000 krooni, siis peatselt turule jõudva Insighti hinda rehkendatakse üsna 300 000 krooni lähedale, vaid pisut sellest ülespoole.

Eelkõige on odavus saavutatud tänu lihtsale tehnoloogiale: täiesti tavalisele bensiinimootorile on hooratta asemel paigaldatud elektrimootor. Tulevikus on oodata samalaadset tehnoloogiat ka 1,8-liitrisele mootorile ning sellise hübriidmootori võib paigaldada mis tahes tavalise Honda kapoti alla ilma suuri ümberehitustöid tegemata. Küsimus on vaid akudes, kuid needki on muutunud juba nii väikeseks, et mahuvad vabalt näiteks pakiruumi põhja alla tagavararatta asemele.

Saab olema päris põnev jälgida, mis saab edasi? Genfis esitletud uus Toyota Prius on kohe-kohe tulemas, võimsam, kuid ka märksa keerulisema tehnoloogia ja kõrgema hinnaga kui Insight. Kumb saab ostjale määravaks, kas tasasem kulgemine ja mängulisus või jõulisem edenemine enama raha eest? Saksamaal näiteks on Priuse ja Insighti hinnavahe 5000 eurot ehk ligi 80 000 krooni. On seda palju või vähe?


Honda Insight

Uksi/kohti 1
Mootor 1.3 R4 i-VTEC
Töömaht 1339 cm3
Võimsus 65 kW (88 hj) @ 5800 p/min
Pöördemoment 121 Nm @ 4500 p/min
Elektrimootori võimsus 10,3 kW (14 hj) @ 1500 p/min
Elektrimootori pöördemoment 78,5 Nm @ 1000 p/min
Süsteemi koguvõimsus 72 kW (98 hj) @ 5800 p/min
Süsteemi pöördemoment 167 Nm @ 1000-1500 p/min
Käigukast 7-astmeline CVT
Jõuülekanne esivedu
Rehvimõõt 175/65 R 15
Pikkus 4395 / laius 1695 / kõrgus 1425 mm
Telgede vahe 2550 mm
Pakiruum 480/1017 l
Kütusepaak 40 l
Tühimass 1204 / kandevõime 446 kg
Tippkiirus 186 km/h
Aeg 0-100 km/h 12,6 s
Keskmine kütusekulu 4,4 l/100 km
CO2 pääst 101 g/km
Garantii 3 aastat/100 000 km
Roostegarantii 12 aastat
Hind alates Oletatavalt umbes 300 000 kr

+ Hind, praktilisus, disain.
- Hübriidautode tasuta parkimine ei kesta Tallinnas igavesti.

Järeldus: ütlemata sümpaatne ja lõbus auto! Pealegi esimene hübriid, mis muutub kättesaadavaks ka täiesti tavalisele autoostjale - veidi enam kui 300 000 krooni eest saab nägusa, praktilise, ökoloogiliselt puhta ja säästliku sõiduki, mille baasvarustuses on olemas kõik, mis olema peab.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles