Kuidas mootorratast kevadel hooldada?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mootorratturid. (Foto illustreeriv)
Mootorratturid. (Foto illustreeriv) Foto: Priit Simson

Saabunud päikeseliste ilmadega on tänavatel näha esimesi «kevadekuulutajaid» - mootorrattaid! Kuna viimaste aastatega on mootorrattahuvilisi kõvasti juurde tulnud, siis oleks õige aeg korrata üle, kuidas kevadel oma sõbraga toimida.


Esmalt tuleb muidugi meeles pidada fakti, et asfalt on veel suhteliselt külm ja tolmune. See tähendab, et iga järsem pidurdus või liigutus võib kaasa tuua kukkumise. Seega olge tähelepanelikud ning ettevaatlikud, pikk hooaeg on veel ees, ning ei ole ju mõtet seda veeta ennast või ratast parandades.

Kindlasti on väga palju toiminguid, mida teha rattaga üldiselt, kuid toome hetkel välja mõned punktid, mis oleksid kindlasti vajalikud:

Rehvid - kontrollige rõhku! Kui peast ei tea õiget rõhku, siis vaadake järgi manualist või küsige järgi näiteks tsikliteenindusest. Rehvide puhul on oluline ka nende füüsiline olukord, kindlasti peaks olema piisavalt mustrit ning mustri põhjas ei tohi olla pragusid.

Liigendid - kontrollige toimivust ning määrige! Vaadake üle ja kontrollige kõik erinevad liigendid, milleks on näiteks siduri- ja piduriliigendid, jalgtugi, keskhark, jmt. Liigendid peavad olema puhtad ning määritud, et nende vaba liikumine ei oleks takistatud.

Pidurid - kontrollige, ega pidurid pole kinni kiilunud. Samuti tasub kontrollida ka piduriklotside kuluvust. Lisaks vaadake üle ka pidurivedelik - pidurivedeliku värvus ei tohi olla tumekollane-pruunikas - siis tuleks see kindlasti lasta ära vahetada. See on töö, mida kodustes tingimustes on keskmisest keerulisem teha, kuna süsteemi ei tohi sattuda õhumulle.

Õli - kui sügisel jäi õli vahetamata, siis tuleks see ette võtta kevadel ja loomulikult juba koos õlifiltriga.

Kett - puhastada, kontrollida lõtk (bike'i puhul üldiselt 2-3cm, enduro puhul 4-5cm), määrida kett ketimäärdega.

Õhufilter - vaadata üle ning vajadusel välja vahetada.

Tuled - eriti tagumised tuled. Kuna rattal on niigi vähe valgustust, siis on eriti oluline, et ka teie taga liikuvad sõidukid teid märkaksid. Muidugi ka kõik suunatuled ning lähi- ja kaugtuli on sõiduohutuse seisekohalt olulised.

Kindlasti kulub ära ka üks pesu rattale, et oleks ilus vaadata nii endal kui teistel.

Lisaks tooks välja paar punkti, kui kevadel ratas ei käivitu. Suure tõenäosusega ei ole sel juhul ratas jäetud korrektselt talvituma ja tasuks kontrollida järgmist:

Aku - kui sügisel jätta laadimata, siis üldiselt aku talve üle ei ela.
Küünlad - prfülaktika mõttes vahetada iga 2 aasta tagant.
Kütus - võimalik, et seisma jäänud vähene kütus võib olla «hapuks» läinud - täitke paak korraliku kütusega.

Tasub meeles pidada, et hilisem parandamine on kallim ja probleemsem kui probleemi ennetamine. Näiteks ei tasuks unustada aeg-ajalt ketti määrida. Kindlasti tuleb hoida ka kiiver ja visiir puhtana, tasub puhastada visiiri seestpoolt vahendiga, mis ei lase udul nii kergelt tekkida.

Ohutut liiklemist!

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles