Tänasest saab Tallinnas ja Tartus elektriautosid rentida

Uwe Gnadenteich
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Täna alates kella 13 on kõikidel juhiloa omanikel võimalus kasutada elektriautode lühirendi teenust.


«Lühirent tähendab autode tunnikaupa rentimist, mida täna Eestis eriti ei pakuta. See peaks sobima inimestele, kellel on autot vaja harva või siis lühikesteks sõitudeks,» ütles sihtasutuse Kredex eluaseme ja energiatõhususe divisjoni juht Mirja Adler.

Ta lisas, et tegemist on elektriautode populariseerimiseks mõeldud turundusvõttega.
«Tahame lühirendiga muuta elektriautod rohkem nähtavaks ja suurendada elektriautode kasutamise kogemusega inimeste hulka. Elektriautoga on nii, et niikaua kui seda pole proovitud, on arvamus selle kohta pigem negatiivne. Pärast proovimist muutub inimeste arvamus enamjaolt positiivseks,» lausus Adler.

Täna algab lühirendi prooviperiood, mille jooksul Kredex tahab näha, kas inimesed saavad rendiautode broneerimise ja uste avamise/sulgemisega hakkama, millised on atraktiivseimad rendipunktide asukohad ja missuguseks kujuneb autode kasutuse profiil. Prooviperiood kestab umbes kaks kuud ja seejärel avatakse lühirendi teenus täies mahus ehk sõitjate kasutusse antakse kokku 24 autot: 16 Nissan Leafi ja kaheksa Mitsubishi i-Mievi.

Selleks, et lühirendiautot oleks võimalik mobiiltelefoni abil hallata, tuleb kõigepealt ELMO kodulehel end renditeenuse kasutajaks registreerida ja digiallkirjastada kasutusleping, mille jaoks on vaja ID-kaarti ja pin2 koodi ning juhiluba. Leping ja hinnakiri tasuks korralikult läbi lugeda, sest muuhulgas on seal üles loetud terve rida rikkumisi, mille eest on ette nähtud trahv. Kokkuvõtlikult võib aga öelda, et kui kasutaja käitub rendiautoga heaperemehelikult nagu oma isikliku või tööandja autoga ning tagastab selle ettenähtud kohta, siis pole ka põhjust trahvi karta ning auto kasutamise eest tuleb maksta vaid renditasu.

Renditasu on prooviperioodil kuus eurot esimese tunni eest ning kolm eurot iga järgneva tunni eest. Ööpäeva lagi on 30 eurot, ehk sellest rohkem pole vaja maksta ka siis, kui autot kasutatakse 24 tundi järjest. Küll aga algab arvestus 24 tunni möödudes uuesti esimesest tunnist. Kui auto vajab vahepeal laadimist, siis selle eest pole vaja täiendavalt maksta, küll aga jääb laadimisaeg rendiaja sisse.

Tartus saab autosid esialgu rentida Ahhaa keskuse juures ning peatselt loodetavasti ka vaksalist. Tallinnas on rendipunktid bussijaamas, Viru keskuse parkimismajas, Tammsaare ärikeskuses ja Mustamäe Tehnopolis. Tallinnas on ka võimalus jätta auto mõne kiirlaadija juurde. See tähendab, et kui auto aku on suhteliselt tühi, siis juhul, kui asukoht vähegi sobib, oleks viisakas viia auto mõne kiirlaadija juurde, panna laadima ja lõpetada oma sessioon ära. Siis auto jääb sinna laadima ja mõne aja pärast ilmub uuesti kaardile ning järgmine sõita soovija saab selle endale broneerida. Tühja akuga auto ELMO veebilehel olevale kaardile ei ilmu.

Kui leping on sõlmitud, siis on rendiauto broneerimiseks kaks varianti. Nutitelefoniga saab minna ELMO veebisaidile ja auto ära broneerida. Tavalise mobiiltelefoni omanik peab auto broneerima arvuti vahendusel, edasiseks tegevuseks piisab mobiiltelefonist. Broneering kehtib 30 minutit, ehk 30 minuti jooksul alates broneeringu tegemisest tuleb jõuda auto juurde, avada uksed ja alustada sessiooni. Kui 30 minuti jooksul ei ole auto kasutamist alustatud ning ei ole SMSis toodud numbril ka teenuse kasutamist lõpetatud, alustatakse rendisessiooni ajaarvestamist automaatselt.

Kui auto on ära broneeritud, siis saabub kasutaja mobiilile sõnum, milles on kolm telefoninumbrit. Nutitelefoni ekraanile tekivad erinevad nupud, millele saab vajutada. Üks telefoninumber on auto uste avamiseks, teine uste sulgemiseks ja kolmas sessiooni lõpetamiseks. Need kõik on tasuta numbrid. Niikaua kui sessiooni pole lõpetatud, saab autot sulgeda ja avada ainult kasutaja telefoniga.

Auto käivitamiseks tuleb vastavalt mudelile kas keerata süütevõtit või vajutada Start-nuppu. Leafi puhul tuleb nupule vajutada kaks korda. Autos on olemas ka kasutusjuhend ning Tallinna autodes veel kiirlaadimisvõrgu kaart ja Viru keskuse parkimismaja viipekaart. Tartus on ainult ELMO kiirlaadija kaart.

ELMO veebilehel on kirjas kõik vajalikud juhised. Muuhulgas ka see, et autot rendile võttes tuleks see kõigepealt üle vaadata ning kui autol peaks olema mingi vigastus, siis tuleks sellest teatada. Vastasel juhul nõutakse kahjud sisse viimaselt kasutajalt. Samuti võib loobuda broneeringust, kui eelmine kasutaja on auto räpasena maha jätnud. Meeles peaks pidama ka seda, et Tartus ja Tallinna kesklinnas on elektriautodele parkimine tasuta. Tallinna vanalinna ja südalinna parkimistsoonides tuleb siiski maksta, kesklinna tsoonis mitte.

Veel on reegel, et kui auto on renditud Tartus, siis tuleb see tagastada Tartu rendipunkti. Kui auto renditakse Tallinnas, siis tuleb see ka tagastada Tallinnas. Kui auto on jäetud suvalisse kohta, siis kaasneb sellega trahv. Kui auto on jäänud linnapiirist väljapoole, on trahv vastavalt suurem.

See aga ei tähenda, et rendiautoga ei tohiks linnast välja sõita. Nii näiteks on võimalik rentida autot mitu päeva järjest ja sellega soovi korral tervele Eestile tiir peale teha. Ainus nõue on see, et auto rendisessiooni lõpuks jälle Tallinnas oleks. Ja Eestist välja ei tohi sellega samuti sõita. Autol on peal GPS-seade, millega on võimalik kogu aeg tema asukohta jälgida.

Elektriautode rendipunktides saavad olema tavalaadijad, aga autosid saab laadida ka kiirlaadijas. Suvel saab linnas ühe laadimisega sõita neli ja talvel kolm tundi järjest. Maanteel sõltub asi sõidustiilist aga keskmine peaks ühe laadimisega saama sõita umbes 50 minutit järjest.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles