Robotid puksivad miinimumpalgaga töötajad burgerikohvikutest

Anette Parksepp
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kui kiirtoidurestoranide töötajaid ohustavad eelkõige makseterminalid ja telefonide nutirakendused, mis muudavad tasumise lihtsamaks, siis Hiinas asendavad ka ettekandjaid robotid, kes viivad ise toidu lauale.
Kui kiirtoidurestoranide töötajaid ohustavad eelkõige makseterminalid ja telefonide nutirakendused, mis muudavad tasumise lihtsamaks, siis Hiinas asendavad ka ettekandjaid robotid, kes viivad ise toidu lauale. Foto: CHINA STRINGER NETWORK/REUTERS

Kuigi robotid ei oska veel korralikku hamburgerit valmistada, suudavad nad võtta vastu klientide tellimusi, mis seab kiirtoidukettide töötajad aina suuremasse ohtu.

USA kiirtoidukettide töötajate arv kasvab jõudsalt, kuid neil töötajail seisab järgmisel kümnendil ees katsumus: suure osa nende tööst võivad üle võtta masinad, kirjutab Buzzfeed.

Kuigi kiirtoidusöögikohtade kassapidamine pole veel täielikult automatiseeritud, ütlevad uurijad ja valdkonnaga seotud inimesed, et on vaid aja küsimus, mil toidu tellimine ja selle eest maksmine hakkavad toimima iseteeninduse abiga. Mobiilirakendused ja puutetundlikud kioskid muudavad valdkonda juba praegu ning tehnika muutub seda ligitõmbavamaks, mida rohkem töötajate palgad tõusevad.

Restoranid hoiavad pingsat pilku tööjõukuludel. Los Angeles, Seattle ja San Francisco kiitsid hiljuti heaks miinimumpalga tõstmise 15 dollarile. Sel nädalal teatas New York, et tõstab linna kiirtoidurestoranide töötajate miinimumpalga 2018. aastaks vähemalt 15 dollarile tunnis ning ülejäänud osariigis jõutakse samale tasemele aastaks 2021.

«Ma usun täielikult, et see tundub vaid kahe või kolme aasta pärast hullumeelne, et me ootasime vanasti pikkades järjekordades oma korda, ütlesime kassapidajale, mida me tahame, ning nad lõid selle meie jaoks masinasse,» ütles mobiilsete tellimuste ja maksmistehnoloogiaga tegeleva ettevõtte Olo asutaja ja tegevjuht Noah Glass.

Ta märkis, et praegune süsteem tundub ajast ja arust, kui «75 või 80 protsendil meist on superarvutid, mis on asukohateadlikud ja võimaldavad igal ajal ligipääsu internetile.»

Kiirtoidukettide töötajatele tuletatakse pidevalt meelde, et nad nõuavad suuremat palka ajal, mil tööjõudu asendab aina enam tehnoloogia.

Paljud suured kiirtoiduketid nagu Starbucks ja McDonald’s on juba välja tulnud või arendavad nutitelefonide rakendusi ja kioskeid, mis võtavad töö kassapidajalt ning annavad kliendile. Praegu on veel vara, aga kui aina enamad tarbijad näitavad, et nad on valmis ise toitu tellima ning on selle mugavusega enamasti rahul, siis on ettevõttele küsitav kulu isegi töötaja, kes teenib praegu USA miinimupalka, 7,25 dollarit tunnis.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles