Globaalseim Eesti ettevõte: järgmised miljard inimest maksavad mobiiliga

Fortumo vahendatud mobiilimaksed

FOTO: Erakogu

Tõenäoliselt rahvusvahelisima haardega Eesti ettevõtte Fortumo hinnangul saavad mobiilimaksed  arenevatel turgudel asendama juba lähiajal paljusid pangateenuseid ning osades riikides võib  kaardimaksete etapp inimeste jaoks üldse vahele jääda.

Kui eestlased on harjunud, et veebist saab osta asju pangakaardi või ülekandega, siis suures osas maailmast asjad enam vanamoodi ei käi. Riikides, kus nutitelefoni omanike arv kasvab kõige kiiremini, on ligipääs traditsioonilistele maksemeetoditele väga väike. Indias ja Indoneesias on pangakaart vaid viiendikul elanikkonnast, Nigeerias näiteks kolmandikul.

Fortumo tegevjuhi Martin Koppeli sõnul ei jõua pangateenused nii kiiresti levida, kui inimesed  nutitelefone osta. See tekitab aga digitaalsete teenuste arendajatele paradoksaalse olukorra, kus teenuste tarbijate hulk aina kasvab, aga maksvaid kliente juurde ei tule.

Fortumo ise tegutseb hetkel ei vähem ega rohkem kui 90 riigis ning peamiselt tehakse koostööd selliste suurte tehnoloogiahiidudega nagu Google. «Kuid klientideks on ka väiksemaid tegijad Indiast ja Vietnamist Ladina-Ameerikani. Meie peamised kliendid USA-s on näiteks koondunud läänerannikule,» ütles ettevõtte San Francisco kontoris viibiv Martin Koppel üle Skype’i antud intervjuus Postimehele.

Mobiilimaksete esimese laine harjal saavad tema sõnul eelkõige liikuma digitaalteenuste pakkujad – rakenduste poed, muusika- ja videostriimijad ja ajalehtede veebiväljaannete vahendajad. Põhjus selleks on väga lihtne: põhiliselt just arenevatel turgudel ei ole lihtsalt inimestel krediitkaarte, et selliste teenuste eest veebis tasuda.

«Võtame näiteks veebirakenduste poe Google Play, mis tahab loomulikult oma teenuseid pakkuda üle maailma. Nende mure ongi selles, et väga paljudes riikides pole inimestel absoluutselt krediitkaarte ega mitte ka deebetkaarte,» ütles Koppel. «Võtame või näiteks taas India: nagu öeldud, on selle elanikkonnast  vaid 20 protsendil mingisugune pangakaart, küll aga 70 protsenti kasutab neist mobiiltelefoni.»

Suurfirmade loogika ongi selline, et kui on arenev piirkond, kus interneti kasutajate arv kasvab väga kiiresti paralleelselt telefonide kasutamisega, siis tuleb teenuste kättesaadavaks muutmiseks ühendada maksekanal ja –vahend.

Fortumo eesmärgiks ei olegi olnud pakkuda lisaväärtust neile, kes ajavad siseriiklikku digiteenuste äri. Küll aga teha koostööd nendega, kes tahavad pakkuda globaalset või regionaalset teenust – täpsemalt digitaalteenuseid digitaalkeskkonnas.

«Kui me räägime tavakaupluses maksmisest, siis pole kasutajamugavuse osas väga suurt vahet, kas maksan rahakoti vahelt võetud kaardiga või taskust leitud mobiiliga. Lisaks ei taha mobiilsideteenuse pakkujad oma kliente nii suures osas krediteerida, et nad saaksid osta endale teksapükse ja autosid,» märkis Koppel. «Üle 30 euro ühe makse eest või 300 euro eest kuus kokku ei taheta eriti kuskil maailmas mobiilimaksete osas arveid kasvada lasta.»

Küll aga tuleb tema sõnul suur erinevus sisse siis, kui näiteks teha mobiiliga makset Google Plays. «Lähen teise tuppa, otsin üles oma krediitkaardi, sisestan 16-numbrilise koodi, kolmekohalise lisakombinatsiooni, aegumistähtaja, oma nime ja muid välju – seda kõike selle asemel, et lihtsalt tellimuse tasu enda mobiiliarvele otsa lasta kirjutada ja selleks halvimal juhul ühekordse pin-koodi sisestada.»

Martin Koppel, Rain Rannu ja Gerri Kodres

FOTO: Erakogu

Koppeli sõnul murtakse hetkel kõigis Ameerika suuremate digiettevõtete kontorites pead, kuidas jõuda nende järgmise miljardi internetikasutajani, kes lähiaastail Kagu-Aasias ja Aafrikas tekivad. «See on ka koht, kus maksete osas on väga palju muutunud. Samuti on mobiilioperaatorid asunud oma strateegiaid üle vaatama, et võimaldada sellistel ettevõtetel nagu Netflix ja Spotify maksustada oma kliente, kelleni nad muidu ei jõuaks.»

Eestis mobiilimakseid sisuliselt ei eksisteeri

Paraku pole Eestis hetkel võimaik mobiilimaksena osta sisuliselt mitte midagi peale loto- ja kinopiletite, ajalehtede päevapiletite ja taksosõidu. Miks?

«Põhjus on väga lihtne: kõik Eesti mobiilioperaatorid kuuluvad välismaiste korporatsioonide alla ja Google või Apple puhul käib kogu prioritiseerimine mobiilioperaatorite gruppide kaupa – teeme Rootsi enne ja siis Lähme Soome ning võib olla lõpuks tuleb Eesti ka,» ütles Koppel. Täna kasutatakse mobiilimakseid peamiselt lokaalsete teenuste puhul ja rahvusvaheliste lahenduste puhul seda veel pole – see tuleneb turgude prioritiseerimisest.

Tema sõnul võime küll eestlastena tunda, et oleme tehnoloogiliselt hästi arenenud ja see on ka õige, aga mida me näeme, on see, et suured rahvusvahelised ettevõtted peavad Eestit ja kogu Baltikumi kaduvväikeseks turuks.

«Keegi ei mõtle sellele, et oh, ma tahaks oma teenuseid pakkuda Eestis 1,3 miljonile inimesele, kellel on hästi palju telefone ja kes on väga tehnoloogiateadlikud. Pigem soovitakse ikka saada 5 protsenti internetikasutajatest endale Indias või Indoneesias oma maksvateks klientideks,» tõdes Koppel. Fortumole sai see selgeks juba aastaid tagasi väikese Lõuna-Eesti ettevõttena.

Samas on siit piirkonnast tuua ka värskeid positiivseid näiteid – nimelt käivitati Fortumo abil kahe nädala eest Soome mobiilsideoperaatori DNA klientidele võimalus maksta rakenduste eest Google Play’s mobiilimaksena. See on ühtlasi esimene digitaalhüvede eest krediitkaardivaba makse tegemise võimalus Soomes.

Fortumo alustas tegevust kaheksa aastat tagasi Tartus mängudega seotud maksete vahendajana. Tartu on siiamaani ka ettevõtte peakontori, arendusmeeskonna ja tugiteenuste asukohaks. Viimase aja uute kontorite avamine on käinud aga peamiselt Aasias – Delhis, Pekingis, Singapuris ja Hanois. Ettevõttes töötab hetkel 70 inimest.

FOTO: Erakogu

Mõned faktid Fortumost:

  •     Eesti aasta eksportöör 2011
  •     Eesti aasta ettevõte 2011
  •     töötajate arv ca 70
  •     Käive 21 miljonit eurot
  •     Protsessitud maksete hulk 200 miljonit
Tagasi üles