Elektriautode järgi janunev Hiina üritab haarata kontrolli maailma liitumitööstuse üle

Rait Piir
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Renault'i elektriauto idee «Zoe» Shanghai autonäitusel
Renault'i elektriauto idee «Zoe» Shanghai autonäitusel Foto: Ng Han Guan

Elektriautode «võidujooksu» juhtiv Hiina üritab enda kätte haarata võimalikult suurt hulka maailmas kaevandatavast liitiumist. Suhteliselt haruldane metall on akude loomisel kriitiliseks komponendiks.

Hiinas müüakse ligikaudu pooled kõigist maailma elektri- ja hübriidautodest, tehes sellest nii suurima turu. Kliimaprobleemidega maadlev Hiina üritab elektriautode turgu aga tulevikus veelgi laiendada ja vajab selleks suurtes kogustes liitiumi.

Kuna hiinlastel endal eriti palju liitiumi looduses ei leidu, siis üritavad Hiina riigiosalusega ettevõtted haarata enda kätte võimalikult palju välismaiseid kaevandusi, et saada konkurentide ees eelis. Liitumi kaevandatakse peamiselt Austraalias ja Lõuna-Ameerikas.

Septembris ostis Hiina autotootja Great Wall Motor endale osaluse Austraalia liitiumikaevandusfirmas Pilbara Minerals. Varem sellel aastal hankis Hiina Ganfeng Lithium omale 20-protsendise osaluse ühes Argentiina kaevanduses. Eelmisel aastal soetas Hiina Tianqi Lithium 2-protsendise osaluse Tšiili ettevõttes SQM, mis on üks maailma suurimaid liitiumi kaevandajaid.

Kui praegue trend jätkub, siis võib Hiina omada tulevikus väga suurt mõjuvõimu globaalses liitiumitööstuses. Lääne ettevõtted nagu Tesla hakkavad alles praegu tundma suurt huvi liitiumi kaevandamise üle, kuid peavad tulevikus võib-olla konkureerima väga piiratud varude nimel.

Suur nõudlus liitiumi järgi on hinnad juba praegu üles ajanud. 2017. aastaga on kasvanud liitiumi hind 40 protsenti, makstes hetkel umbes 14 000 dollarit tonni kohta. Enamus nõudlusest tuleb Hiinast.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles