Facebooki populaarsus langeb

Tõnis Oja
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Facebooki asutaja ja juht Mark Zuckerberg
Facebooki asutaja ja juht Mark Zuckerberg Foto: STEPHEN LAM/REUTERS/Scanpix
  • Facebooki kasutamise aeg kahanes 50 miljoni tunni võrra päevas.
  • Kokku kasva aktiivsete kasutajate arv 1,4 miljardi kasutajani.
  • Facebookist on saanud tehnoloogiasektori poiss, kes hõikab hunt tuleb.

Facebook andis eile teada, et sotsiaalmeediakeskkonna kasutajad olid eelmise aasta viimastel kuudel seal miljoneid tunde vähem kui varem ning esimest korda vähenes aktiivsete kasutajate arv Põhja-Ameerikas.

Ettevõtte sõnul hakkas suhtlusportaali kasutamine kahanema isegi enne radikaalset muutust, mis asetab suhtluskeskkonnas esikohale sõbrad ja tuttavad ning lükkab kommertssuhtluse tagaplaanile.

Uudis kukutas aktsia kolmapäeva hilisõhtul järelkauplemisel (Facebooki majandustulemused avaldati pärast ametliku kauplemispäeva lõppu) viis protsenti, kuid hiljem hind taastus, kui ettevõtte juhid püüdsid konverentsikõne ajal veenda analüütikuid, et kasutajate arvu kahanemine ei pruugi tingimata tähendada käibe kasvu kahanemist. Seepeale alustas Facebooki aktsia tõusuga.

Facebooki kasutajad.
Facebooki kasutajad. Foto: graafika: Alari Paluots

Veelgi enam. Bloomberg kirjutas, et vaatamata Facebooki hoiatusele, et käibekasv hakkab aeglustuma ning et ettevõte kavatseb ärimudeli ümberkujundamiseks kulutada rohkem, mistõttu ka marginaalid kahanevad, investorid neid ei kuula. Facebooki enda prognoosid on olnud liiga ettevaatlikud juba pikka aega ja investorid neid väga tõsiselt ei võta, sest hoiatused pole seni realiseerunud.

Analüütikud ootavad järgmise aasta tegevuskasumi marginaaliks 43 protsenti võrrelduna läinud kvartali rekordilise 57 protsendiga. Eelmise kvartali kõrged marginaalid annavad aga ettevõttele kulutusteks manööverdamisruumi.

Eelmise aasta viimases kvartalis kahanes Facebooki kasutamise aeg 50 miljoni tunni võrra päevas ehk umbes viis protsenti. USAs ja Kanadas langes igapäevaste kasutajate arv 700 000 võrra, 184 miljonini. Tegemist on esimest korda suhtlusportaali ajaloos, kui kõige atraktiivsemal turul selle aktiivsete kasutajate arv vähenes.

Facebooki asutaja ja tegevjuhi Mark Zuckerbergi sõnul oli 2017. aasta ettevõtte jaoks tugev, aga raske.

«2018. aastal keskendume sellele, et Facebooki pole mitte ainult tore kasutada, aga see on kasulik ka inimeste ja ühiskonna heaolule,» ütles Zuckerberg. «Keskendudes mõistlikele suhtlustele, muutuvad pikas perspektiivis tugevamaks nii kommuunid kui ka meie äri,» lisas ta.

«Tervitame FB (Facebooki – T.O.) tegevusi kasutajate kogemuse «kvaliteedi» parendamiseks ning usume, et hiljutised muudatused uudistevoos on olulised reklaamikoormuse vähendamiseks ja teevad platvormi konstruktiivsemaks,» ütles Reutersile investeerimispanga Canaccord Genuioty analüütik Michael Graham. «Usume jätkuvalt, et kulutatud aja kahanemist kompenseerib reklaami kõrgem hind,» lausus ta.

Samal ajal tuleb uusi Facebooki kasutajaid ikkagi juurde. Kokku kasvas aktiivsete kasutajate arv eelmise aasta lõpuks 14 protsenti, 1,4 miljardi kasutajani ning kuu keskmine kasutajate arv samuti 14 protsenti, 2,1 miljardini.

Eelmise aasta viimases kvartalis kasvas Facebooki käive 47 protsenti, 13 miljardi dollarini. Kasum oli 4,3 miljardit dollarit ehk 1,44 dollarit aktsia kohta. USA uue maksuseaduse tõttu peab Facebook kõrvale panema 77 senti aktsia kohta. Ilma erakorralise maksunõudeta oleks ettevõtte kasum 2,21 dollarit aktsia kohta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles