Mopeedautod annavad maainimesele liikumisvabadust

Kuido Saarpuu
, Järva Teataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Väätsal elav Loore Sammul sai mopeedauto omanikuks selle aasta veebruaris.
Väätsal elav Loore Sammul sai mopeedauto omanikuks selle aasta veebruaris. Foto: Kuido Saarpuu

Vast igaüks on meie liikluses kohanud mopeedautosid. Pisikesi neljarattalisi sõiduvahendeid, mille juhtimiseks, kui oled piisavalt vana, ei pea mingit juhiluba olema. Kui elad maal, kehva ühistranspordiühendusega kohas, võib neljarattaline mopeed osutuda tõhusaks abiliseks.

Väätsal elav Loore Sammul sai mopeedauto omanikuks selle aasta veebruaris. Põhjus see, et oli vaja saada liikuma: küll tööle, küll poodidesse.

Mopeedautoga käib Lõõlasse tööle ka Loore Sammuli abikaasa. Auto osteti perre kasutatuna ja remondi pärast suurt väljaminekut pole see nõudnud. Tavamarsruut on Väätsa–Paide–Türi.

Sõidavad kõik

„Mul endal autojuhiluba ei ole, pole kunagi ka olnud,” ütles Sammul. „Küll aga läbisin paar aastat tagasi enne mopeedauto muretsemist autokoolis liikluse teoreetilise osa. Minu eesmärk ei olnud autojuhiluba, vaid just seesama teoreetiline osa. Ilma selleta poleks vist küll julgenud mopeedautoga liiklusesse minna. Kui sa ikka ei tea, kellele ristmikul peab teed andma, siis on hull lugu küll,” arutles ta.

Loore Sammuli mopeedautoga saab sõita kaks inimest: juht ja kaassõitja. Kohas, kus oleme harjunud nägema tagumisi istmeid, valitseb tühjus, ja seda ruumi kasutab Sammul näiteks poekottide vedamiseks, nagu ta Paide Maksimarketist väljununa edukalt demonstreerib.

Mopeedauto on hea liiklusvahend ja seda ennekõike seetõttu, et erinevalt kaherattalisest mopeedist on sel katus, samuti läheb sõiduk talvel soojaks ja suvel annab jahutust. Sammuli mopeedautost ei puudu ka luksuslisa – makk. Pedaale on kaks: pidur ja gaas, käigukast töötab automaatkasti põhimõttel.

Ülevaatust sel pisikesel masinal olema ei pea, kindlustus aga küll.

Pigem aeglased

Liikluspolitseinik, Pärnu politseijaoskonna välijuht Ivo Haav tunnistas, et mopeedautod jäävad silma, seda just maanteeliikluses ja oma väikese kiiruse tõttu. „Maanteel liikuvad mopeedautod tekitavad enda taha autokolonne, teised juhid hakkavad neist mööda suruma ja möödasõit on teadagi mis: kõige ohtlikum manööver meie liikluses,” selgitas ta.

Liiklusseaduse järgi on mopeed kahe- või kolmerattaline mootorsõiduk, mille valmistajakiirus on üle 25, kuid mitte üle 45 kilomeetri tunnis ja mille töömaht sädesüütega sisepõlemismootori korral ei ületa 50 kuupsentimeetrit. Mopeediks loetakse ka eelnimetatud tingimustele vastavat kerget neljarattalist mootorsõidukit, mille tühimass ei ületa 350 kilogrammi.

See tähendab, et kõik ülejäänud maanteel liikuvad sõidukid on mopeedautost üldjuhul kiiremad.

Haav lisas, et tihti ei ole mopeedautodega sõitjad nii kogenud liiklejad, et oskaksid maanteel teistega arvestada. „Selle asemel et tee ääres sõita, kiputakse liiklema pigem keset sõidurada. Sõiduvahend ise – mis sest, et mopeedauto – on oma suuruselt pisema tavaauto mõõtu ehk võtab ruumi sama palju kui auto, aga aeglane liikumiskiirus on see, mis tekitab probleeme.”

Halvustavat või ülbet suhtumist Loore Sammul liikluses kogenud ei ole. „Ütleme, et mul on vaja sõita Türile. Kui ma näen, et minu taha on kogunenud autod, siis tõmban tee paremasse serva ja lasen kiiremini liikujad sujuvalt mööda.”

Rollerauto juhina oskab Sammul märgata liikluses teisi samasuguseid mootorsõidukeid. „Rollerautosid tuleb üha juurde. Kui veel veebruaris nägin selliseid linnapildis üksikuid, siis nüüd, paar kuud hiljem, on neid kindlasti juba rohkem,” on Sammul pannud tähele.

Seda tähelepanekut kinnitab ka liiklusregistri vastav statistika. Maanteeameti avalike suhete osakonna peaspetsialist Merit Mähar vahendas, et septembri keskpaiga seisuga oli liiklusregistris arvel 1306 mopeedautot. Vastava, L6e-kategooria sõidukite arv on viimastel aastatel üha kasvanud. Kui 2014. aastal oli mopeedautosid 247, siis mullu oli nende arv juba 1018.

Millised nõuded kehtivad mopeedauto juhile?

Mopeedauto jaoks on enamasti vaja AM-kategooria juhiluba. Siiski tuleb meeles pidada, et asjaolud sõltuvad täpsemalt auto andmetest ja parameetritest. AM-kategooria juhiluba vajavat sõidukit võib juhtida alates 14 eluaastast.

Liiklusseaduse § 94 lg 2 kohaselt võib AM-kategooria juhiluba vajavat mootorsõidukit juhtida ka isik, kellel on mis tahes muu mootorsõiduki juhtimisõigus või piiratud juhtimisõigus. AM-kategooria juhtimisõigust või piiratud juhtimisõigust ei nõuta isikult, kes on sündinud enne 1993. aasta 1. jaanuari ja kes olid käesoleva seaduse jõustumisel (2013. aasta 1. jaanuaril) 16–17aastased. Noorematelt mopeedauto juhtidelt nõutakse juhiluba.

Allikas: Maanteeameti eksamiosakonna juhataja Tarmo Vanamõisa

Mopeedautode müük kasvab

Mopeedautosid müüva ettevõtte OÜ Autosõit müügijuht Toomas Alekõrs tõdes, et Eestis on huvi mopeedautode vastu suurenenud. Uute neljarattaliste mopeedide osakaal moodustas näiteks 2016. aastal kogu turust 3%, aastal 2017 juba 6%.

„Kuna tegemist ei ole laiatarbekaubaga, vaid tootega, mis on mõeldud spetsiifilisele grupile, siis müügiarvud ei ole suured,” märkis Alekõrs.

Mopeedauto kliendid võib tema ütlust mööda tinglikult jagada kolme gruppi. Esiteks noored vanuses 14–18 aastat. Teiseks vanemad kui 18aastased, kellel ei ole B-kategooria juhtimisõigust. Ning kolmandaks eakad, kelle tervislik seisund ei vasta enam mootorsõidukijuhile kehtestatud nõuetele.

 „Praegu on põhiline ostja eakas inimene, kelle sissetulek on üldjuhul pension. Seega nende huviorbiidis on kasutatud masinad,” ütles Alekõrs.

Uute mopeedautode müüki pärsib tema sõnul aga see, et liisingufirmad ei soovi neid rahastada ja kindlustusfirmad ei ole väga altid neile ka kaskokindlustust pakkuma. Liisingufirmad soovitavad nende ostu vormistada laenuna, mille omafinantseering ja intress on aga autoliisinguga võrreldes tunduvalt kõrgem. (Postimees)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles