Kas läbisõidunäidikut on «keritud»? Odomeetri näidu vähendamine on keelatud, kuid ometi tehakse seda alatasa.
Kuidas avastada odomeetrivõltsinguid?
Staarid ja staarikesed lasevad meelsasti end pisut ümber teha, et saada - vähemasti väliselt - mõned aastad nooremaks. Võtame näiteks Cheri. Maikuus 63. sünnipäeva tähistav lauljanna ja näitlejanna näeb kohati välja nagu 35, kirjutab
.
Inimeste tegeliku vanuse varjamist tähistatakse ingliskeelse terminiga lifting. Autode puhul kutsutakse seda odomeetri kerimiseks. Ja see on ebaeetiline tegevus. Saksamaal koguni karistatav. Seal ähvardab läbisõidu võltsijat kuni kümneaastane vangistus. Ja ometi «keritakse».
Kuid heidame pilgu trikimeeste ja petturite igapäevaellu. Auto Bildi peibutuspardi Matthias G. Volvo V50 on justkui liiga palju kilomeetreid läbinud. Internetis satub Matthias «odomeetrite justeerimise» kuulutusele. Teenust pakkuv firma on äsja Nordrhein-Westfalenist naabermaale Hollandisse kolinud.
Nii loodetakse Saksa õigussüsteemi eest pageda. Matthias helistab: «Mul on liisitud Volvo V50 ja oleks tarvis odomeetri näit 90 000 asemel 55 000 peale saada.» «Pole probleemi,» vastab mees liini teises otsas. «Kuid peate kirjalikult kinnitama, et see on teie isiklik, mitte liisitud auto.»
Teenuse eest kasseerib ta 150 eurot (2350 krooni). Mida ta siis teeb? Ühendab spetsiaalse programmiga varustatud mikroarvuti auto diagnostikapistikuga, sisestab soovitud näidu - ja valmis ongi. «Seda ei märka hiljem keegi, ka töökoda mitte,» kinnitab «justeerija». Sest ta olevat muutnud mitte üksnes odomeetri näitu, vaid ka moodsa auto arvutisüsteemides salvestatud läbisõitu.
Matthiasel oleks operatsioonist kõvasti kasu, sest tema Volvo liisingulepingus on kirjas suurim lubatud läbisõit - liisingufirmaga lepiti kokku 60 000 km peale. Liigselt sõidetu eest tuleks juurde maksta 1820 eurot (28 500 krooni).
Niisiis avastamatu kuritegu? Kas tõesti keegi pettust ei märka? Saksamaa suurima Volvo esinduse, Hamburgi Krülli autosalongi müügijuht Dieter Schmidt viitab kaudsele meetodile: «Iga kord, kui auto meil käib, salvestame odomeetri näidu oma arvutisüsteemi.» Ka siis, kui vaid rehve vahetama tullakse.
Kuid kas on pruugitud auto ostjal sellest kasu? Kas me saame auto elektroonilist noorendamist kuidagi avastada? Mõned turueksperdid väidavad, et «keritakse» iga kolmanda auto odomeetrit. Parim kaitse petturite eest on terve umbusk.
Kas hooldusraamat on pidevalt täidetud (ja mitte kolm aastat järjest sama pastakaga) ja kas sissekanded ajaliselt-ruumiliselt klapivad? Kas autoga on kaasas töökojaarved?
Läbisõidu võib leida ka õlivahetusvälba- ja muudelt säärastelt kleebistelt, mis töökodades autole kinnitatakse. Ja muidugi tasub kuulata müüja juttu. Kui läbisõidu ümber hämama hakatakse - ettevaatust! Võib-olla on seegi auto korra Hollandis käinud...
Vaata ka pilte ja pildiallkirju: mida peaks hoolikalt uurima?