Niigi pikendatud tähtaja kohaselt pidi sotsiaalkindlustusameti tuliuus infosüsteem SKAIS2 valmima täpselt aasta alguseks ning sellele pidi kuluma esialgsete plaanide järgi väga suur summa – 7,1 miljonit eurot Eesti ja Euroopa maksumaksja raha.
Süsteemi olulisuses on raske kahelda: just sellel tugineb igapäevane 110 toetuse ja pensioni maksmine kokku 700 000 inimesele: vanemahüvitis, ohvriabi, matusetoetus, elatisabi, pension, isegi olümpialaste preemia.
Selle uuendamisele tugineb suurel määral ka tööhõivereform, mille vajadustega arvestamine tõi kaasa arendustööde esimese kallinemise ja uueks summaks sai 7,7 miljonit.
Olemasolev süsteem on funktsionaalsuselt selgelt ajale jalgu jäänud ja moraalselt vananenud. Hangete teel leiti megaprojekti ellu viimise parteriteks Soome tehnoloogiahiid Tieto Eesti üksus ja kohalik Icefire – endiste pangatöötajate loodud arendusettevõte.
Kuid projekt hakkas väga paljudel põhjustel venima. Neid põhjusi asus mullu uurima ka riigikontroll, kes on nüüdseks kokku lugenud, et möödapanekuid või valearvestusi on lausa kümmekond.
Eurorahade kasutamise algusaja muutus, põhiarendaja suutmatus töid teha ning sellele järgnenud loobumine ja partnerarendaja tööde ülevõtmine, äripoole loogika keerulisus, tööde mahu ja keerukuse alahindamine, projektijuhtimisega seotud probleemid, töövõimereformist tingitud ajaline surve jne jne...
Riigikontroll viitab muu hulgas asjaolule, et kuigi arendustöid asusid koos ellu viima Tieto ja Icefire, loobus viimane poolel teel ning tegelikuks vastutajaks jäi Tieto.
Aga see selleks – tööde eest vastutav sotsiaalministeerium ja sotsiaalkindlustusamet otsustasid 2016. aasta sügisel, et vanamoodi jätkata ei saa ja uue süsteemi arendamisega liigutakse edasi samm-sammult, üksikhangetega – erialaterminoloogia kohaselt «protsessipõhiselt».