Valitsus on heaks kiitnud eelnõu, et elektriautode ostutoetuse projekti (ELMO) pikendatakse kuni 2014. aasta lõpuni, lisaks laiendatakse toetust laetavatele hübriidautodele, ehk pistikhübriididele. Sellest, kui palju meil aga selliseid autosid üldse on, kirjutab Whatcar?.
Eestis on hetkel Kredexi toetusega võimalik osta vaid ühte pistikhübriidi
Ehkki lõplik määrus peaks majandus- ja kommunikatsiooniministri poolt saama allkirja oktoobri lõpus, on valitsus oma otsuse öelnud: ostutoetus elektriautodele kehtib veel nii järgmisel, kui ka ülejärgmisel aastal ning toetust laiendatakse ka laetavatele hübriidautodele, ehk pistikhübriididele. Toetuse suurus sõltub akude mahutavusest ja see ei tohi ületada 30 protsenti auto müügihinnast.
Kui aku mahutavus on 16 kWh ja enam, on toetuse ülemmääraks 12 000 eurot. Kui aku mahutavus on 12-15,9 kWh, on ülemmääraks 9000 eurot, autodele, mille aku mahutavus on 8-11,9 kWh, on toetuse ülemmääraks 6000 eurot ja kui aku mahutavuseks on 4-7,9 kWh, on maksimummääraks 3000 eurot.
Meeldetuletuseks, et toetus täielikele elektriautodele on kuni 50 protsenti ostuhinnast, kuid mitte enam kui 18 000 eurot. Kogu eelnev kehtib eraisikust ostjate suhtes, käibemaksukohuslastele kehtivad teatavad erisused.
Vaid üks laetav hübriid ongi
Selle positiivse uudise valguses tundub aga omamoodi nonsensina see, et Eestis müüakse hetkel vaid ühte laetavat hübriidautot ja talle kehtib kõige madalam toetusemäär: 3000 eurot. See on Toyota Prius Plug-In, mille aku mahutavuseks on 4,4 kWh.
Toyota maletoojad on ka ise sellisest määratlusest nördinud ning nende arvates peaks olema aluseks võetud ikkagi CO2 pääst, mitte see, kui võimsad akud ühel või teisel akul peal on.
Teises äärmuses olev nonsenss on aga see, et meil ikka veel ei müüda Opel Amperat või Chevrolet Volti. Viimase tootmine on koguni ajutiselt peatatud, kuna pole ostjaid ja laod on autosid täis. Eestis saaks see auto maksimaalse ostutoetuse, ehk 12 000 eurot, kuna tema akude mahutavus on täpselt 16 kWh. Suurim toetus, mida sellele autole terves Euroopas pakutakse!
General Motors East Europe Opeli pressiesindaja Andras Salgo nentis veel sel nädalal, et ei oska midagi öelda ei selle auto meile müügile jõudmise, ega ka tema võimaliku hinna kohta. Loodetavasti see siiski lähiajal juhtub ning tema hind jääb samasse suurusjärku Saksamaa hindadega: ca 42 000 eurot.
Kui ostutoetus maha võtta, jääb alles 30 000 eurot, mis selle auto kohta pole enam sugugi väga palju. Seda on tervelt 4000 eurot vähem, kui Prius Plug-Ini hind koos toetusega. Elektri jõul sõita jaksab Ampera/Volt aga oluliselt kauem.
Järgmine teadaolev laetav hübriid, mis eeldatavalt Eestis müügile jõuab, on Mitsubishi Outlander PHEV. Seda ilmselt järgmisel kevadel ja ehkki täna pole midagi teada tema baashinnast, on tema akude mahutavuseks 12 kWh, ehk tegemist on 9000 euro suuruse soodustariifiga.
Elektriautodele tuleb täiendust
ELMO projekti jätkumise suurim lootus on aga ilmselt Renault. Tema elektrilisest Fluence`st ja Kangoost on juba räägitud, nüüd on üsna kindel, et tulemas on veel igati nägus ZOE (pildil) ja suure tõenäosusega ka väike linnakulgur Twizy.
Viimase baashind on Saksamaal ilma akudeta alates 6990 eurost, ehk koos ostutoetusega vaid ca 3500 eurot!
Tõsi, tema akude eest tuleb hakata maksma renti, 50 eurot kuus, kuid eeldatavalt hakatakse ka akude rendimakset toetama. Kui toetuse suurus saab olema samas, 50%-lises suurusjärgus, pole 25 eurone lisamakse kuus enam kuigi suur summa.
Tõsi on muidugi see, et meie kliimas on Twizy pigem mänguasi, kui tõsine sõiduriist. Küll aga on igati korralik auto juba ZOE, mille hind on Saksamaal 20 600 eurot ja akude kuumakse 79 eurot. Ehk siis 10 300 eurot auto eest ja ca 40 eurot kuus akude eest lisaks.
Rahuldatud on 75 ostutaotlust
Igatahes on KredExi kommunikatsioonispetsialisti Tarmo Seliste sõnul oktoobri teise nädala seisuga esitatud 94 elektriauto ostutaotlust, neist 75 on ka rahuldatud. Neist omakorda 43 moodustavad Nissan Leafid. Ehk tublisti enam kui pooled. Pistikhübriididele toetusavaldusi hakatakse vastu võtma kohe, kui määrus on lõplikult kinnitatud.
Ka laadimistaristu ehitamine on edenenud enam-vähem plaanipäraselt. Praeguseks hetkeks on üle Eesti toimimas juba 21 kiirlaadijat - Tallinnas kuus, lisaks üks veel Tabasalus, kuus laadijat Pärnus, kolm Hiiumaal ja kolm Viljandis.
Järgmise nädala jooksul saavad paika laadijad ka Märjamaale, Järvakanti ja Otepääle. Kalibreerimises on veel Heltermaa ja üks Viljandi laadija. Aasta lõpuks loodetakse suurem osa 160 laadijast püsti saada, mõned jäävad ilmselt ka jaanuari.
Kuni aasta lõpuni on kõik laadimised kiirlaadijates autoomanikele tasuta. Uue aasta algusest aga hakatakse selle eest küsima ka tasu, mille täpne suurus selgub aasta lõpus. Ilmselt saab esialgu olema tegemist kuupõhise tasuga, suurusjärgus 10-15 eurot, pluss paari-kolme eurone tasu iga laadimiskorra eest. Kõik kiirlaadijaid kasutavad autoomanikud saavad vastavad kiipkaardi, kuhu laadimiskorrad salvestatakse.
Milliseid autosid saab meil lähiajal ostutoetusega osta?
Elektriautod
Mudel Hind alates, eur Hind alates koos toetusega, eur
Renault Twizy (märts 2012 *) 6 990 + 50 eur kuus akud 3 500 + 25 eur kuus akud
Renault Kango ZE (märts 2012 *) 20 000 + 72 eur kuus akud 10 000 + 36 eur kuus akud
Renault ZOE (märts 2012 *) 20 600 + 79 eur kuus akud 10 300 + 40 eur kuus akud
Renault Fluence ZE (märts 2012 *) 25 690 + 82 eur kuus akud 12 845 + 41 eur kuus akud
Mitsubishi i-MiEV 29 500 14 750
Peugeot iOn ** 29 700 14 850
Citroen C-Zero ** 35 400 17 700
Nissan Leaf 39 990 21 990
* Hind Saksamaal
** Veel müügil aga enam ei toodeta
Laetavad hübriidid, ehk pistikhübriidid
Mudel Hind alates, eur Hind alates koos toetusega, eur
Opel Ampera * 42 950 ca 30 000
Chevrolet Volt * 42 950 ca 30 000
Toyota Prius plug-in 37 490 34 490
Mitsubishi Outlander PHEV pole teada toetus 9000 eurot
* Hind Saksamaal
Kui palju maksavad tavalised hübriidautod, mida hetkel Eestis müüakse? *
Auto hind alates, eur
Toyota Yaris 16 990
Honda Jazz 19 350
Honda CR-Z 22 050
Toyota Auris 22 090
Honda Insight Hybrid 22 990
Tavaline Toyota Prius 28 370
Lexus CT 200h 29 380
Peugeot 3008 HYbrid4 36 900
Peugeot 508 RXH 42 900
Audi Q5 hybrid quattro 50 750
BMW Active Hybrid 3 53 270
Audi A6 Hybrid 53 800
Lexus GS 450h 57 480
Lexus RXh 58 830
BMW Active Hybrid 5 64 500
VW Touareg Hybrid 70 008
Audi A8 Hybrid 83 400
BMW Active Hybrid 7 92 130
Lexus LS 600h 107 430
* Ostutoetus tavahübriididele ei laiene
Allikas. Whatcar.ee, automüüjad