Kindlustusfirma RSA ei pea õiglaseks, et hooldus- ja remonttööde tegemisel mujal kui automargi ametlikus esinduses ähvardatakse lõpetatada auto garantii. Erinevate automüüjate käest asja uurides selgus, et näiteks klaasi vahetamisel ei pruugi kogu autole kehtiv garantii lõppeda, küll aga võib see kaasa tuua probleeme ja vaidlusi.
Kas klaasivahetus mujal kui esinduses lõpetab auto garantii?
«Esindused tahavad ja nõuavad, et kehtiva garantiiiga auto käiks hooldus- ja remonttöid tegemas ainult automargi ametlikes esinduses. Kui seda esinduses ei tehta, siis väidetavalt lõpetetakse auto garantii. Meie hinnangul pole see aga põhjendatud, sest kvaliteet sellest ei sõltu,» rääkis RSA kahjukäsitluse osakonna juhataja Eero Link Tarbija24.ee'le.
Levinud probleemiks on klaasivahetus, mille puhul Linki sõnul ei tohiks vahet olla, kus see tehakse. «Tunnustatud klaasivahetusega tegelevad firmad saavad oma materjali samadelt tehastelt, kust autotootjadki. Vahe seisneb vaid autotootja logos klaasil ning võrratult suuremas hinnas,» rääkis ta.
United Motors
BMW ja Mini esindaja United Motorsi Tallinna esinduse järelmüügijuht Margus Roosalu sõnul nõuab tootjatehas, et auto käiks hooldus- ja remonttöid tegemas ainult automargi ametlikes esindustes.
«Kui sõidukile ei ole kõik hooldustööd ja kontrollid teostatud esinduses, siis garantii katkeb. Üldjuhul katkeb müüja (tehase) garantii, kui sõidukit on remonditud mitteautoriseeritud töökojas,» rääkis ta.
Selliseid erandeid Margus Roosalu teada ei ole, et mingisuguseid töid võiks esindusest väljaspool teha ja see ei muudaks garantii kehtivust. «Erand on, kui esindus ise tellib selle töö väljast ja koheselt remondijärgselt teostab sõidukile kontrolli,» selgitas ta.
Klaasivahetus võib Roosalu sõnul lõpetada ka sõiduki üldgarantii - oleneb kus ja kuidas seda on tehtud. «Kindlasti jäävad garantiist ilma klaas ning temaga seotud auto osad ja samuti klaasi integreeritud seadmed - mida on iga aastaga üha rohkem,» rääkis ta.
Samuti pole Roosalu sõnul klaasifirmadel näiteks klaasi integreeritud andurite programmeerimiseks või nendega seotud elektriplokkide veamälu puhastamiseks vajalikku teavet ja seadmeid.
Harvad pole firma järelmüügijuhi sõnul ka juhtumid, kus tunnustatud klaasivahetusfirmad tellivad kindlustustest nende juurde suunatud sõidukitele klaasid esindusest, kuna autod on erilised ja klaasid nii spetsiifilised, et neid mujalt ei saa. «Kuna klaasivahetusfirmade kasutamisel on väidetav eelis - hind, siis jääbki arusaamatuks, miks nii tehakse. Seda enam, et garantii ju ka kannatab,» rääkis Roosalu.
Saksa Auto
Ka Volkswageneid müüva Saksa Auto ASi juhataja Toomas Kuusk rõhutas, et autode garantiitingimused kehtestab ning garantiitöödega seotud kulutused maksab tootjatehas.
Klaasivahetus mujal kui ametlikus esinduses ei katkesta Kuuse sõnul automaatselt autole kehtivat garantiid. «Kuid kui selle tööga kaasnevalt tekib autole mõni teine kahjustus või tehniline rike, siis nende kõrvaldamiseks ei saa enam ametlikult esinduselt nõuda tehasegarantii korras nende vigade kõrvaldamist,» selgitas ta.
Catwees
Catweesi Tallinna keskuse järelteeninduse juht Rein Suigusaar rääkis Tarbija24.ee'le, et Honda esindajana lähtub firma eelkõige Eestis kehtivast seadusandlusest, kaasa arvatud tarbijakaitseseadusest.
«Kindlasti on teenuse valikul selle teenuse ostjal ikkagi põhivalikud, kus kohas ta oma autot laseb hooldada ja remontida. Loomulikult on ka tehas ette kirjutanud normid ja reeglid,» rääkis ta.
Catwees pakub autodele Suigusaare sõnul kolmeaastast garantiid, mis kehtib kõikide asjade kohta ning kui näiteks klaas vahetatakse mujal kui Honda volitatud esindaja juures, tekib küsimus, kas klaasile pakutakse sama pikka garantiid.
Samuti tõi Suigusaar välja, et kui klaas vahetatakse halvasti ja kuskile vahele hakkab vett tilkuma - «pahatihti tilgub armatuurlauale, kus on elektroonikakomponendid» -, siis tuleb tekkinud kahjustuse puhul tellida ekspertiis ja kui kahjustus ongi seotud vahetatud klaasiga, siis see enam garantiiremondi alla ei läheks.
Nii tundubki asja iva olevat see, et kui kõik remonditööd on tehtud Catweesi või mõne muu Honda volitatud esindaja juures, ei teki probleemide ilmnemisel küsimust, kes vastutab.
Suigusaar kinnitas, et kui garantiilise autoga, millel on klaas vahetatud mõne n-ö kolmanda osapoole juures, juhtub midagi, mis pole aknavahetusega isegi kaudselt seotud, jääb üldgarantii ikkagi kehtima.
Abc Motors
Renault autosid müüva Abc Motorsi turundusjuht Indrek Poolak märkis, et tarbija seisukohalt ei ole garantiiperioodi jooksul mõtet riskida remonttööde teostamisega mujal kui ametlikes tehase volitatud esindustes.
«Renault puhul on keregarantii näiteks 12 aastat, mis katkeb koheselt, kui kerekahjustusi likvideeritakse mitte tootjatehase poolt volitatud esindustes. Siinjuures ei oma tähtsust, kas on tegemist kasko- või liikluskindlustusjuhtumiga,» rääkis Poolak.