Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Auto talveks valmis!

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kui talve eel auto tähelepanuta jätta, võib see ühel hommikul mitte käivituda ja kogub talvel endale korraliku lumemütsi pähe.
Kui talve eel auto tähelepanuta jätta, võib see ühel hommikul mitte käivituda ja kogub talvel endale korraliku lumemütsi pähe. Foto: Sille Annuk

Sügisel muutuvad liiklusolud meie teedel palju ohtlikumaks. Seepärast on just praegu õige aeg auto sügistalviseks sõiduhooajaks valmis seada.

Vedelike tase
Kapoti all tasub üle kontrollida kõikide vedelike tasemed. Üle tuleb vaadata mootori jahutusvedelik, pidurivedelik ja klaasipesuvedelik ning enamikul uuematel autodel ka roolivõimendi vedelik. Taseme märgistused leiab tavaliselt vastava anuma küljelt või korgi küljes olevalt mõõtevardalt.

Soovitan juba praegu hakata kasutama talvist klaasipesuvahendit, tavaliselt märgistatud müügipakendil hangumistemperatuuriga –20 °C. Suvine klaasipesuvedelik või lihtsalt vesi moodustavad külmal hommikul auto esiklaasile pritsides läbipaistmatu jääkihi.

Võimalusel tuleks vanematel autodel lasta teeninduses mõõta ka jahutusvedeliku külmakindlust. Sügisel oleks soovitatav vahetada ka mootoriõli ja filter, kui seda juba uuema auto korral regulaarse tehnohoolduse käigus pole tehtud.

Aku
Korralik aku tagab sujuva käivituse ka kõige krõbedama pakasega. Suvel autot laitmatult käivitanud aku võib esimeste külmadega aga ootamatult hätta jätta. Tavaliselt on aku eluiga olenevalt kasutamistingimustest kolm kuni kuus aastat. Kahjuks ise kodus akut koduste vahenditega kontrollida ei saa, mistõttu tuleb see lasta üle vaadata teeninduses. Akutesti tulemusel on kohe näha aku seisukord ja vahetusvajadus. Uue aku hankimisel tuleb silmas pidada, et tavalisele kuni 2000 cm³ töömahuga bensiinimootorile piisab 60 Ah mahutavusega akust, alates 2200 cm³ töömahuga bensiinimootorist ja diiselmootorile sobivad akud mahutavusega 65 Ah ja enam.

Valgustid
Auto valgustid on pimedal ajal eluliselt tähtsad. Autot kontrollides tasub kõik tuled sisse lülitada ja veenduda nende korrasolekus. Paljude tulede pirne on võimalik ise vahetada, kuid uuemate autode puhul on lähi- ja kaugtule pirni vahetus keeruline ja selle tegemiseks on mõttekas pöörduda autoteeninduse spetsialistide poole.

Samuti soovitan üle kontrollida esilaternate klaasid – väike kivitäke tule pinnal võib avada tee niiskusele ning laterna sisepinnale tekib udu, mis vähendab tunduvalt valgusvoo tugevust. Samuti võib niiskus kahjustada laterna peegelpindasid ning need tuhmiks muuta. Sellisel juhul aitab ainult kogu laterna vahetus. Veel on vajalik üle kontrollida esilaternate valgusvoogude õige asend – seda saab teha kas autoteeninduses või siis sügiseti auto tehnilise kontrolli tasuta kampaaniates osalevates tanklates.

Õhufiltrid
Enne talve tulekut on soovitatav vahetada autol mootori õhufilter ning enamikus autodes olev salongiõhu filter. Suvise tolmustel teedel sõitmisega on filtritesse kogunenud palju mustust. Kui filtrid on hiljuti vahetatud ja asuvad kergesti ligipääsetavas kohas (mootori õhufilter kapoti all ja salongi õhufilter tavaliselt salongis armatuuri all), siis võib proovida neid ka lihtsalt ise puhastada, näiteks suruõhuga. Vastasel juhul tuleb need ikkagi kas ise või oma ala spetsialisti juures ära vahetada. Uus ja puhas filter tagab mootori ökonoomse töö ning auto salongi ventilatsioon on vajalikul tasemel.

Esiklaas ja klaasipühkija luuad
Heast ventilatsioonist ja eredasti õiges suunas valgustavatest laternatest ei ole palju abi, kui auto esiklaas ei paista läbi. Soovitan tähelepanu pöörata kahele asjale: klaasipuhastaja luudade ehk kojameeste olukorrale ning klaasi sisepinna puhtusele.

Kojameeste kummid on välistele kahjustustele väga tundlikud ja vead tulevad välja esimese vihmaga – klaasile jäävad pikad kaared, mis nähtavust häirivad. Kojamehe kumme võib proovida ise puhastada, näiteks neid pabertaskurätikuga ülevalt alla samas suunas mitu korda üle pühkides.

Tanklates ja autokauplustes müüakse ka spetsiaalset vahendit, mis lisaks puhastamisele tagavad kummi pehmuse. Kui pühkimisest abi ei ole, soovitan vanad kojamehed uute vastu vahetada. Poodi minnes tuleb silmas pidada, et tavaliselt on juhipoolne klaasipuhastaja palju pikem kui kõrvalistuja oma – mõttekas on võtta vanad kojamehed kaasa ja valida välja just õige pikkusega uued.

Esiklaasi sisepinna puhtus on teine tähtis head nähtavust tagav tegur – eriti hästi on suve jooksul klaasile kogunenud tolmu ja mustuse kiht näha otse vastu paistva madala päikese korral. Puhastage esiklaasi sisepinda regulaarselt, kasutades selleks pehmet lappi või ebemeid mitte jätvat paberit ja tavalist kodust klaasipesuvahendit.

Värvkatte kaitse
Parima kaitse tagamiseks soovitan auto välispinna põhjalikku pesu ning seejärel poleerimist ja vahatamist. Selle tulemusel saadud sile ja kaitstud värvipind on talvel maanteelt koguneva soola, leeliste ja mustuse vastu oluliselt paremini kaitstud.

Teine võimalus on auto ise ära pesta ja kanda peale poest või tanklast ostetud vaha ning see siis käsitsi pehme lapiga sisse poleerida. Siiski peab arvestama, et tulemus ei pruugi olla sama efektiivne kui spetsialistide tehtu. Igal juhul on sellise töötluse saanud auto talvel palju kergemini pestav ja võite kindel olla, et värvikiht on kaitstud.

Kui talvel on autot vaja lumest puhastada, tuleb igal juhul vältida auto pinnale kinni jäätunud lume lahtikraapimist lumeharjaga – hiljemalt kevadel on näha kriimuline värvipind ja halvemal juhul maha tulnud värvkate, mille asemele on rooste kiire tekkima.

Rehvid
Talvrehvidel soovitan üle vaadata mustri sügavuse, see tähendab kõrgus soone põhjast ülemise servani. Kui see on 3 millimeetrit või selle lähedal, on vanade rehvide kulumispiir käes ja tuleb hankida uued talverehvid. Kui talverehvid on autole alla pandud, soovitan talvel kuu aja tagant kontrollida ka rehvirõhkusid. Rõhk muutub ilmade külmenedes ja just sellel ajal on tihedam mõõtmine vajalik.

Õige rõhk rehvis tagab auto turvalise teelpüsivuse ja rehvid kuluvad ise kõige vähem. Tehase poolt ette nähtud rehvirõhkude tabel on kleebitud tavaliselt auto ukseavasse. Ärge unustage kontrollida ka varuratta rehvirõhku. Võimaliku rehvirikke korral võib tühi varuratas teid abita jätta.

Pidurid
Rehvivahetusega seoses on mõttekas lasta töökojas puhastada ka auto pidurid – kui korra juba rattad on alt ära võetud, saaks kaks asja korraga tehtud. Pidurite puhastamine ja määrimine on pikem protsess, selleks tuleks varuda umbes tund aega.

Kummitihendid
Saabuvad miinuskraadid võivad ootamatult kinni külmutada ka auto kummitihendid ning jõuga ust või pagasiluuki avades on oht, et need ei avane üldse või purustab tugevam tõmme tihendid. Soovitan uste ja pagasiluugikummi tihendid vastava hooldusvahendiga ja pehme lapiga üle määrida.

Pidage silmas, et tihendid peavad enne töötlemist olema kuivad. Samas on mõttekas määrida lukuõliga uste lukumehhanismide nähtavad osad, sealhulgas lukusüdamik.

Paratamatult koguneb sügisel ja talvel autosse üleliigset niiskust, mis teeb auto klaasid seestpoolt uduseks ning halvemal juhul võib tekkida hallitus ja salong hakkab lõhnama kopituse järele. Selle vältimiseks soovitan vahetevahel kuivatada auto põrandamatte.

Eriti kummimattidele koguneb jalgadega sisse toodud lume sulamisvesi ja seda ilma kuivatamiseta sealt ära ei saa. Tekstiilmatid on parema imavusega ja nendega on veidi vähem probleeme. Matid saab näiteks kord kuus ööseks esikusse kuivama sättida – see vähendab auto niiskumist oluliselt.

Sügisvihmadega ei soovita jätta autosse ka märga vihmavarju või märgasid riideid, need tuleks esimesel võimalusel autost ära kuivama viia. Veel on talvel liigniiskuse vastu abiks, kui jätta pärast pikka sõitu sooja salongiga autos uksed avatuks, et sisetemperatuur võrdsustuks kiiresti välisega. See vähendab tunduvalt kondensaatvee tekkimist auto sisepindadel. Igal juhul on sage salongi tuulutamine autole kasulik ja elimineerib niiskuskahjustused.

Kui vähegi võimalik, soovitan autosse lisaks kohustuslikele vahenditele (kustuti, apteek, tõkiskingad, helkurvest) igaks juhuks valmis panna ka puksiirköie ja korraliku taskulambi.

Lisaks pange sinna kindlasti lumehari ja kindalaekasse pakk pabersalvrätikuid – kasvõi uduse esiklaasi pühkimiseks. Kaasas võiks kanda ka pisikest pudelit lukusulatusõliga.

Märksõnad

Tagasi üles