Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Eksklusiivne proovisõit: elektriline Ford Focus!

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kalev Aasmäe
Copy
Elektriline Ford Focus.
Elektriline Ford Focus. Foto: whatcar.ee

Eksklusiivse võimaluse elektrijõul liikuvat Ford Focust testida sai Whatcar?i ajakirjanik Argo Verk, rohkem pilte proovisõidust näeb siit.

Lugu proovisõidust elektri-Focusega sai tegelikult alguse juba septembrikuisel Pariisi autonäitusel. Euroopa Fordi asepresidendi hr. Roelant de Waard’iga intervjuud tehes uuris too, miks üks Eestist pärit ajakirjanik tunneb nii suurt huvi just elektriautode vastu.

Kuuldes, et Eestis saab käesoleva aasta lõpuks valmis kogu riiki kattev kiirlaadijate võrgustik ja sajad meie sotsiaaltöötajad sõidavad sunniviisiliselt elektri-Mitsubishidega, pöördus ta oma assistendi poole ning palus uurida, millised oleks võimalused Focuse elektriversiooni Eestisse proovisõitudeks saatmiseks.

Focus nagu Focus ikka

Mõned nädalad hiljem saabus Fordist informatsioon, et logistiliselt pole siiski hetkel võimalik elektri-Focust Eestisse toimetada. Selle asemel pakuti aga varianti sõita päevaks Saksamaale, kus iga-aastase Fordi roadshow käigus teiste mudelite kõrval ka sellega saaks tutvuda.

Nii leidsingi ennast oktoobrikuu eelviimasel päeval vihmasest Berliinist, ümbritsetuna kohalikest ajakirjanikest ning autost väljudes lahkelt vihmavarju avavatest korraldajatest. Muuseas, kohalike imestus minu sealviibimise üle oli tõesti suur, sest sarnastel üritustel polevat kunagi varem välismaalasi käinud.

Väliselt tunneb elektri-Focuse eelkõige ära kroomitud iluvõre, vasakul esitiival paikneva laadimispesa ja «Electric» kirjade järgi. Mingeid vahvaid öko-velgi ega muid ekstravagantsusi auto juurest ei leia. Nutika lahendusena ümbritseb juba mainitud laadimispesa sinine valgusrõngas, mis «tankimisel» aku täituvust näitab. 4 jaotust iseloomustavad igaüks 25 protsenti akust, vilkudes vastavalt laadimisstaadiumile. Ületades järgmise veerandi künnise, jääb eelmine sektor ühtlaselt valgustatuks.

Tehnoloogia

Energiasalvestajana kasutab Focus koostöös LG Chem Ltd.-ga väljatöötatud 23 kWh kõrgepinge Li-ion akupaketti, mis paigutatud tagaistme alla ning osaliselt pagasiruumi. Seetõttu on ka elektriauto pakiruum tavamudeli omast väiksem. Kliimast tingitud mõjutuste vähendamiseks kasutab aku moodsat vedelikjahutust ja –soojendust.

Katsetingimustes saadud maksimaalne sõiduulatus küündib 162 kilomeetrini, laadimisaeg kodustes tingimustes jääb 8-9 tunni piiresse. Spetsiaalse laadimisseadme paigaldamisel saab seda lühendada 5-6 tunnini.

Autot liigutab 107 kW ja 250 Nm arendav alalisvoolu elektrimootor, mis võimaldab sõita kuni 136 km/h. Kiirendusnumbreid avaldatud ei ole.

Erk ja krapsakas

Saksamaale proovimiseks toodud Focused esindavad auto USA versiooni, mis juba mõnda aega sealmaal müügil olnud.

Euroopa jaoks kohandatud variant pidavat valmima 2013. aasta esimeses pooles ja suure tõenäosusega saavad seda järgmisel aastal nautida vaid kontinendi suurimad autoturud.

Ühtlasi tähendab Ameerika versioon veidi pehmemat vedrustust, miilides spidomeetrit ning Euroopas mittetoimivat naviseadet. Nii istuski proovisõidul kõrvalistmel paberkaarti lugev fordlane, sest piiratud tegevusraadiuse puhul võib mõni valepööre tähendada kusagil külavaheteel treileri ootamist. Seda aga ei saanud Ford endale lubada, sest sõita soovijaid jagus. Seda enam, et aeg-ajalt tuli sõidukeid ju seinakontakti ühendada.

Veidi teistsugusest vedrustusest hoolimata tunneb rooli taga tava-Focuse geenid selgesti ära. Auto on reibas ning vilka juhitavusega. Kuigi kehakaalu lisandus autole võrreldes tavamudeliga ligi 200 kg võrra, ei jäta masin sugugi raskepärast muljet. Elektriautole omaselt kiirendab sõiduk suurepäraselt igal kiirusel, probleemiks on vaid jõu asfaldile saamine.

Märja teekattega kippusid rattad tühja lööma veel 30-40 km/h kiiruse juureski, rääkimata paigaltstardist. Tõenäoliselt tuleb põhjuseid otsida eelpoolmainitud pehmemast veermikust, auto kaalujaotusest ning allakruvitud rehvidest.

Elektriseadmeid ise välja ei lülita

Hoolimata entusiastlikust liiklemisest vaevab elektri-Focust tegelikult seesama häda, mis kõiki ülejäänud sarnaseid masinaidki. 

Nimelt tundub tootja poolt lubatav 160 km sõiduraadius esmapilgul täiesti piisavana, kuid reaalsetes oludes, st näiteks kliimaseadet, istmesoojendust ja tulesid kasutades, tuleb sellesse pigem pessimistlikult suhtuda.

Paarikümnekilomeetrise sõidu järel ei saa kahtlemata põhjapanevaid järeldusi teha, kuid normaalselt kiirendades ja pidurdades kahanesid kilomeetrid näidikutel hoopis kiiremini kui tegelikkuses.

Iseenesest on Ford läinud seda teed, et mingeid ettevaatusabinõusid (näiteks kliimaseadme väljalülitamise näol) aku tühjenemisel auto omapead ei rakenda. Otsustusõigus jäetakse lõpuni juhile. Küll aga hoolitseb Focus selle eest, et juhil oleks igal ajahetkel täpne ülevaade, kui palju allesjäänud energiaga veel sõita saab. Nii näiteks muutub teatud täituvuspiirist allapoole langedes akusümboli värvus ekraanil kollaseks, sarnanedes selliselt tava-autodel süttiva kütuse signaallambiga.

Käivitudes manab sõiduk juhi ees olevale infoekraanile sõiduulatuse «eelarve». Vastavalt roolikeeraja sõidustiilile hakkavad hiljem selle arvu kõrvale tekkima kas plussi või miinusega numbrid. Iga lisanduva kilomeetri eest «premeerib» Focus juhti ekraanil väikese liblikaga, kes küll paremat jalga kõvemini allapoole surudes üsna kärmelt ära liugleb. Loomulikult näeb infotabloolt vajadusel ka ökonoomsuse ajalugu, hetkelist energiatarvet jpm.

Hinda veel ei teata

Hindadest ei osanud Saksamaal veel keegi midagi rääkida. Tõenäoliselt selgub Euroopa versiooni maksumus alles millalgi kevadel, kuid üleüldise arvamuse kohaselt algab Focuse hind Saksamaal numbriga 4.

USA-s müüb Ford Focus Electric`ut baasmaksumusega 39 995 USD ning elektrikomponentidele antakse kaasa 8 aastat või 100 000 miili vältav tehasegarantii.

 Saab näha, kas Euroopas hakatakse samu tingimusi pakkuda. Väidetavalt ei olda teispool ookeani müügitulemustega eriti rahul, kuigi omas segmendis pidavat tegemist olema edukaima mudeliga.

Kokkuvõtteks

Olles proovinud pea kõiki Eestisse jõudnud elektriautosid, peab tunnistama, et Focus on oma sõiduomadustelt kõigist neist üle. 

Midagi ebatavalist selles tõdemuses pole, kuna ka tavamootoriga sõsarad teenivad testides üldjuhul enim kiitust just juhitavuse eest. Nissan Leaf’i suhtelist edukust arvestades suudaks meie turul ilmselt ka Ford nii mõnegi eksemplari maha müüa. Tõsi, hinda teadmata võrdub see väide kohvipaksult ennustamisega.

Nagu alul mainitud, hõlmas esitlus tegelikult veel mitmeid erinevaid Fordi mudeleid. Kohale oli toodud Fiesta, B-Max, Transit ja Tourneo Custom, Ranger ning Focus ST universaalkerega versioon (pildil). Lisaks elektriautole sai kõigi nendega ka väike tiir tehtud ja päeva parim sõidukogemus pärinebki kahtlemata just ST roolist. 250 Hj, täpne rool ja vedrustus, superhead istmed ning võimas helitaust moodustavad ülinauditava koosluse. 

Niikauaks, kui elektriautode sõiduulatus ja/või bensiinihinnad ei kahekordistu, jääb minu eelistuseks Focuse-perekonnast just see versioon.

Meeldib:  Juhitavus, disain, sarnanemine tava-autole

Ei meeldi: Sõiduulatus, tõenäoline maksumus

Tagasi üles