Ajal, mil mitmed Lääne-Euroopa autotehased töölisi palgata puhkusele puksivad ja tootmismahtu minetavad, tõmbavad Kesk- ja Ida-Euroopa vabrikud ligi üüratuid investeeringuid ning veeretavad väravaist välja järjest rohkem sõiduriistu.
Idapoolsed autotehased – vana kontinendi päikesekiir
Piirkond lõikab kasu uutest tehastest ja madalatest tööjõukuludest, haugates juurde turuosa, kirjutab Financial Times.
Slovakkia pealinnas Bratislavas huugab Volkswageni tehas, mis paiskab tänavu tänavatele 400 000 sõidukit – mis on ka võimete ülim piir (mullune saavutus oli 210 000 tk). VW on vabrikusse valanud 308 miljonit eurot ning eelseisva viisaastakuga kallatakse lisaks 1,5 miljardit eurot.
Sealsamas Slovakkias särab ka linnake nimega Zilina, kus Kia tehas tänavu kolmanda vahetuse käiku laskis. Esimese poolaastaga kerkis Kiade tootmine 10 protsendi jagu 149 000 peale. Tänavune eesmärk on 285 000 Kiat (mullu 252 000).
Pilk piiri taha: Tšehhi Vabariigis valmivad vilkalt Hyundaid – esimese 8 kuuga vorbiti neid 32 protsenti rohkem ehk 230 000.
Škoda – VW oma – tegi Tšehhis esimese kaheksa kuuga ca 500 000 masinat nagu mullugi, aga nemad on tungimas võimsalt Venemaa ja Hiina avarustesse.
Ungarit õnnistati tänavu uue Mercedes-Benzi tehasega, asukohaks Kecskemét. Töö käib, peamiselt uue B-klassi väikeauto kallal. «Optimaalne asukoht,» viitas MB pressiesindaja tootmiskuludele, mis on kolmandiku võrra Saksamaast madalamad.
IHSi analüütiku Tim Urquharti hinnangul tuleneb piirkonna edu madalatest tööjõukuludest ja moodsates tehastes valmivatest atraktivsetest uusmudelitest, mida Euroopa depressiivsel autoturul üsna isukalt haaratakse.
Küll aga on hingekellad hakanud helisema neile, kes Ida-Euroopas vanemaid mudeleid vorbivad: näiteks ei taheta enam eriti Poolas meisterdatud aegunud Fiateid ja Opel Astraid.
Näguripäevi näevad ka PSA Peugeot Citroën Slovakkias ja Toyota-PSA ühisfirma Tšehhis, mis sepistavad selliseid sõiduriistu nagu Citroën C1, Peugeot 107 ja Toyota Aygo.
Praktiliselt kõik autod eksporditakse Kesk-Euroopast välja – ka suurelt Poola turult, mis on lääneeurooplaste kasutatud autodest üle ujutatud.
38 miljoni elanikuga Poolas registreeriti tänavu esimese 9 kuuga vaid 207 000 uut autot (8,5 elanikuga Austrias 267 000). Lääne «vanakesi» registreeriti Poolas uutest autodest poole rohkem.
Mõnede analüütikute arvates läheks Opelil ja Fiatil palju paremini, kui nad oma toodangu Poolas kohapeal müüki paneksid.