Kes toodab kõige nutikamat miniautot?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Auto Bild
Maailma tasemel test: Rooma lähedal valisid Auto Bildi rahvusvahelise ajakirjapere peatoimetajad parima väikesõiduki ning kõige muljetavaldavama supersportauto. Avaldame siinkohal parima väikesõiduki testi.

Harilikult on indialane Yogendra Pratap ikka korralikult välja puhanud ja reibas. Kuid teise testipäeva õhtul soovis ta vaid üht: voodisse ja magama. Pikima lennureisi «auhinna» oli ta juba saanud: New Delhi - München - Rooma. Sihtkoht: Auto Bildi ajakirjade grupi testipäevad, kirjutab

Auto Bild Eesti

.

Roomast umbes 30 kilomeetrit lõunas asuvale Bridgestone'i Euroopa katsepolügoonile (European Proving Ground) kogunes 29 peatoimetajat. Ungarist ja Hollandist, Inglismaalt ja Prantsusmaalt, Hispaaniast ja Gruusiast. Ja otse loomulikult ka Eestist, Lätist ja Leedust.

Rangelt ja lõpuni, kuid mõnuga!

Starti asus seitse autot kahest klassist. Igast sõidukist anti ekspertide kasutada mitu eksemplari, et testipäevade aeg tühjalt ei jookseks. «Test the Best» kõlas testi moto - ja nii ajakirjanikud tegidki. Suure õhinaga, sõidukite võimete piiril, kuid piisava annuse lusti ja mõnuga, mis ühe perekokkutuleku juurde kuuluma peabki.

Katsetati teravamaid supersportautosid ja nutikamaid linnasõidukeid. Mõlemas klassis esitasid väljakutse jaapanlased. Nooblite boliidide täisgaasiheitlusse sekkus esmakordselt 485-hobujõuline Nissan GT-R.

Ja linnaputukate seas soovis uhiuus Toyota iQ näidata, et ka Kaug-Ida toodangu juures pole suurus tähtis. (Või et väike on ilus.) Kaks rahvusvahelise kaaluga võrdlust. Missuguseks kujuneb lõpptulemus, kui žüriiliikmed on kohale sõitnud kogu Euroopast ja mujaltki?

Kes toodab kõige nutikamat miniautot?

Toyota iQ näol on autoasjanduse põhikooli ilmunud uus oivikukandidaat. Kuid missugused hinded panevad talle 29 maalt pärinevad õpetajad? Ja kuidas kujuneb võrdlus Smart Fortwo, Ford Ka ja Fiat 500-ga?

Roomast lõuna poole jääva Nettuno väikelinna kalur Dario jätab päikeseprillid pähe ka siis, kui merelinna taevas on talviselt hall ja päikesekiir samasugune haruldus kui jaanuarikuine turist.

Niisiis peegeldub Toyota iQ Dario prilliklaasidel, kui ta pisiauto juurde astub ja oma jõuliste kätega lühikest-laia plekk-kleiti silitab. «Meeldib mulle,» teatab Dario lakooniliselt. «Kuju poolest võiks mulle sobida.» Ja läheb siis tagasi oma võrkude juurde.

Põgus ühe-pilgu-arvamus. Tublisti põhjalikumaks ja asjatundlikumaks muutuvad otsused järgmisel päeval, kui Toyota iQ Bridgestone'i katsepolügoonil koos Fiat 500, Ford Ka ja Smartiga selgitab, kes toodab kõige nutikamat miniautot. Ehtne iQ-test on tulekul ja žürii piisavalt terane, et mitte end kellestki mõjutada lasta. Ka mitte kalamees Dariost.

Auto Bildi grupi ajakirjade 29 peatoimetajal on kaks päeva aega nelja linnasõiduki intelligentsuskvootide kindlaksmääramiseks. Kellel on ligitõmbavaim kuju? Kellel parim mootor? Kes pakub parimat ja mugavaimat kabiini ning missugune auto rebib ette, kui sõiduomadusi proovima hakatakse?

Alguses peab kiiresti tegutsema. Sest kõik kibelevad väljakutse esitaja, Toyota iQ rooli taha. Toyota on ilmselgelt Smarti sihikule seadnud ning soovib linnaautode esivanemalt kultussõiduki tiitlit käest võtta.

Sinisa Tkalcevicil on kultusest küll veidi teistsugune ettekujutus. Auto Blici, meie Horvaatia sõsarajakirja peatoimetaja seab end esimesena iQ rooli. Ning kui ta põhjaliku proovisõidu järel parklasse tagasi veereb, ei järgne midagi Toyota jaoks rõõmustavat.

«Mina ootasin hoopis midagi muud. Kabiini plasti viimistlus on kehvake, kõrge hind ajab selle juures lausa naerma. Kui linnaauto tulevik on selline, siis mina igatahes istun mootorratta sadulasse tagasi.» Karm hinnang. Sinisa jaoks tähendab iQ «inferior Quality». Nõrk, istuda!

Ja tõesti selgub, et nii mõnegi katsetaja laulatussõrmus jätab kabiini odavplastile jäävaid kriimustusi. Ju on iQ siis suurlinna vallaliste autoks mõeldud. Kuid tuleb ka teistsuguseid arvamusi. Hispaania Auto Bildi peatoimetaja Tito Klein leiab, et selle raha eest on autot küll, ja kiidab head sõidudünaamikat. Tõesti, lühikese ja laia iQ neli ratast puudutavad teed peaaegu ruudu tippudes, mis juhitavusele ja manööverdusvõimele kahtlemata kasuks tuleb.

Katsetajatel jääb mulje, nagu suudaks iQ kohapeal ümber pöörata. Klein võttis katsesõidule kaks kolleegi kaasa - ja tahab kõvasti harjumist, kui kaassõitja iQ-s tükk maad juhist eespool istub, et kolmandale täiskasvanule tagareas ruumi jätta. Muidugi kahandab selline asend ka nähtavust paremale.

Samal ajal kui Makedoonia Auto Bildi peatoimetaja Goran Kerim segaduses ja punastades üritab iQ eemaldatavat kindalaegast taas selle rõhknööpide külge kinnitada, mõtiskleb Yogendra Pratap Indiast veel selle üle, kas anda rohkem punkte Ford Kale või Fiat 500-le. «Need on ju peaaegu üks ja sama auto, 80 protsenti tehnikast on ühine,» teab ta. «Meie juures on Fiat aga luksusauto, rikaste jaoks. Kuus suudetakse müüa vaid sadakond.»

Sõsarautode heitluses paistab aga võitja juba selguvat. Rumeenlane Alexandru Sincan arvab 500 olevat moeauto, kuid «Ford paneb sõidumugavusele enam rõhku». Ja tema kodumaal hindavat inimesed auto puhul ikka rohkem funktsionaalsust kui vormi. Ka Laurent Chiapello asetab vähem pilkupüüdva Ka esimeseks. Prantslasele meeldib eriti Fordi ruumikus.

Millest Smartil kõvasti puudu jääb. Ega aita klassikut ka see, et ta - nagu viimasel ajal Fiat 500 - nüüd ka stopp-start-automaatikaga varustatakse. Selle linnas nii tähtsa tehnilise uuendusega ei lähe hübriidajami pioneer Toyota küll kaasa. Pole eriti nutikas.

Baltimaades, kus Toyota on üks soosituimaid automarke, nähakse uustulnukas pisut rohkem positiivset. «Olgugi et Ford ja Fiat on praktilisemad, on pisike Toyota iQ sõiduomadustelt nendega igati võrreldav. Smartist tervelt pea jagu üle,» nendib Leedu Auto Bildi peatoimetaja Vitoldas Milius, kelle hinnanguga on tema põhjanaabritest kolleegid igati päri.

Paraku on kolm Baltimaade häält ligi 30-pealises žüriis vähemuses ja Smarti suhteline sõiduvõimetus testirajal osutub kokkuvõttes vähem tähtsaks kui iQ kõrge hind ning Smarti mikrohübriidne jõuallikas.

Kuid üks tähtis kriteerium seisab igasugusest intellektist väljaspool: pole olemas sellist asja nagu ratsionaalne ilu. Vormiküsimusele vastab iga auto omal moel. «Igaühes neljast on midagi erilist,» ütleb indialane Pratap. Nii oleks ehk öelnud ka Dario, kalamees Nettunost.

Kokkuvõte

Nutikas autotootja loob linnaputuka, kes ei näe odav välja, pakub piisavalt ruumi ja maksab siiski vähem kui 10 000 eurot. Muidugi võib vaielda iQ vormi, kuid mitte odavate materjalide ja liiga kõrge hinna üle. Palju rohkem meelitab testivõitja Ka läbimõeldud lihtsus. Ka on nutikam kui iQ.


Toyota täpsustus

Pärast artikli ilmumist Saksa Auto Bildis palus Toyota Saksamaa esindus lisada järgmise kommentaari.

Suure huviga lugesime Auto Bildi värskest numbrist väikeautode võrdlust «Test the Best». Igatahes leiame, et ruumikasutuse ja hinna kriteeriumides pole meie iQ õiglasi hindeid saanud. Tänu oma innovatiivsele kabiinikujundusele pakub iQ vähem kui kolmemeetrisel autopikkusel kaht istekohta rohkem kui Smart. See klientidele antav lisaväärtus peaks olema hinnatud suurema punktide arvuga, arvame meie.

iQ baashind - 12 700 eurot - on võrdluse kõrgeim ja kahe tärniga saab auto siin halvima tulemuse. Kuid juba baasversioonis saab klient sõiduki, mis kliimaseadme, 15-tolliste kergmetallvelgede ja arvukate muude lisadega on väga hästi varustatud - samaväärse varustusega Smarti pole võimalik odavamalt saada.

Toyota Deutschland GmbH, pressiosakond, tooteinfo

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles