Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Missugune rehv on vägevaim?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Auto Bild Eesti

Iga uue autopõlvkonnaga kasvavad ka rehvide mõõtmed: kompaktautode hulgas on 205/55 R 16 juba standardiks saanud.

Auto Bild

testis tosinat suvejalavarju.


Kitsas nagu vankriratas! Praegu tekitavad esimese, 1974. aastast pärineva Golfi pisikesed rattad lausa kaastunnet. Tundub päris raske uskuda, et sellised seibid autot vähegi usaldusväärselt teel hoida suutsid. Kuid nad suutsid.

Isegi väga hästi, sest 780-kilose autoga polnud 155 millimeetri laiustel 13-tollisele veljele tõmmatud rehvidel mingit probleemi. (Ja märgime, et tolleaegsete Ferraride tavaline rehvimõõt oli 205/70 R 14, mis väga hästi lasi sõita kuni 280 kilomeetrit tunnis.)

AB testiauto, 6. põlvkonna VW Golf, on esiemaga võrreldes kaalus tublisti juurde võtnud. DSG-käigukast, seitse turvapatja, tagurduskaamera ja lugematul hulgal elektrimootoreid akende ja istmete liigutamiseks - ja kaalule jõuab 1386 kilo.

Sellele Golf I väikesed rehvid küll kaua vastu ei peaks. «Tegelikult kannab autot rehvis sisalduv õhk,» selgitab Pirelli rehvikatsetuste osakonna juhataja Stefan Küster. "Rasked autod nõuavad suuremat õhupatja kui kerged.»

Niisiis on autode mass süüdi, et rehvid aina suuremaks ja laiemaks muutuvad. Praegune kuuenda põlve Golf kasutab põhivarustuses mõõtu 205/55 R 16. Ja tosin säärast asub Auto Bildi suverehvitesti starti. Nende seas ka üks lõunapoolses Euroopas üsna populaarne aastaringne rehv - Goodyear Vector 4Seasons.

Kuid erinevalt rehvimõõdu 195/65 R 15 katsetustes näidatud tugevast tulemusest jääb 16-tolline universaal seekord hätta. Märjal teel jääb pidamisest vajaka, kuival pidurdades raiskab ta väärtuslikke meetreid. Niisiis tähelepanu kasutatud autode ostmisel Kesk-Euroopast!

Indiast pärit (ja Eestisse õnneks mitte jõudnud) uustulnuk Apollo kukub samuti läbi. Märjal teel nõuab ta parimatest 15 meetrit pikemat pidurdusmaad. Tappev. «Testitud Acelere Sportz ei vasta enam meie toodangu praegusele tasemele,» räägib vabandavalt Apollo tehnikadirektor Peter Becker, «käesoleva aasta teisest kvartalist alates hakkame Euroopas müüma tunduvalt paremate omadustega rehve.»

Eks seda saa kontrollida mõnes hilisemas testis. Kuid praegu saate 2009. aasta suverehvitesti tulemustega tutvuda järgmistel lehekülgedel.


Goodyear NoGrip - testirehv võeti tagasi

Testis osales ka Goodyeari uhiuus kütusesäästurehv EfficientGrip, mis veeretakistuse mõõtmisel kõiki seniseid säästurehve pika puuga lõi. Kainenemine saabus märja tee testides: «Efficient» näitas äärmiselt puudulikku «Grip-i». Goodyear kõrvaldas rehvi testist, peagi saabub parandatud versioon.

Kokkuvõte

Katsetatud rehvimõõt on kompaktauto jaoks optimaalne. Tasakaalus dünaamikaga, piisavalt mugav, veel mõistuspärase hinnaga. Kuid tootjatevahelised kvaliteedierinevused üllatavad ikka ja jälle. Vaid kolm testi ilma ühegi läbikukkumiseta lõpetanud rehvi - Bridgestone Turanza ER 300, Continental PremiumContact 2 ja Hankook Ventus Prime K105 - saavad Auto Bildilt hindeks eeskujulik. Murelikuks teeb aastaringse rehvi niru esinemine - tundub, et alates 16-tollisest veljemõõdust pole temast suverehvile turvalist asendajat.


Kaksteist suverehvi mõõdus 205/55 R 16:

kandidaadid tulemuste järjekorras (vt ka piltide juurde lisatud tabelit)

BRIDGESTONE
Turanza ER 300

Hea: tasakaalustatud ja igakülgselt hea rehv, suurepärane juhitavus nii märjal kui ka kuival teel, väga tugev vastupanu vesiliule.
Halb: keskmise tugevusega veeremüra.

CONTINENTAL
PremiumContact 2

Hea: tippdünaamika kuival ja märjal teekattel, väga hea pidurdusvõime (kuival teel parim), hea vesiliukindlus.
Halb: keskmise tugevusega veeremüra.

HANKOOK
Ventus Prime K105

Hea: igakülgselt head ja tasakaalustatud sõiduomadused nii kuival kui ka märjal teel, hea vesiliukindlus, väike veeretakistus.
Halb: keskpärane sõidumugavus.

PIRELLI
P7

Hea: märja tee spetsialist, dünaamilis-sportlikud sõiduomadused ja lühim pidurdusmaa märjal teel, väga hea vastupanu vesiliule.
Halb: suurevõitu veeretakistus ja -müra.

DUNLOP
SP Sport FastResponse

Hea: tasakaalustatud ja turvalised sõiduomadused, hea külgpidamine ja täpne reaktsioon roolile, lühike pidurdusmaa nii kuival kui ka märjal teekattel, hea vesiliukindlus.
Halb: suurevõitu veeretakistus, kesine sõidumugavus.

NOKIAN
V

Hea: sportlikud, turvalised sõiduomadused ja täpne roolimine märjal teel, hea pidurdusvõime kuival ja märjal, väike veeretakistus.
Halb: kesine vastupanu vesiliule kurvis.

MICHELIN
Primacy HP

Hea: tasakaalustatud sõiduomadused ja lühike pidurdusmaa kuival teel, väike veeretakistus.
Halb: tugev kalduvus alajuhitavusele ja pikavõitu pidurdusmaa märjal teekattel.

FIRESTONE
TZ300α

Hea: tugev vastupanu vesiliule, meeldiv sõidumugavus, väike veeretakistus.
Halb: pikavõitu pidurdusteekond ja vähedünaamilised sõiduomadused nii märjal kui ka kuival teel.

KUMHO
Ecsta HM Asymmetric KH 31

Hea: suur vesiliukindlus, väga väike veeremüra, mõistlik hind.
Halb: ebaharmooniline kuuletumine roolile ning veojõust sõltuv juhitavustüüp nii märjal kui ka kuival.

APOLLO
Acelere Sportz

Hea: väike veeremüra ja veeretakistus.
Halb: ebaharmoonilised sõiduomadused, uimane reaktsioon roolile ja liiga pikk pidurdusmaa nii kuival kui ka märjal teel, vähene vesiliukindlus.

MICHELIN
Energy Saver

Hea: harmoonilised, tasakaalustatud sõiduomadused kuival teel, eeskujulikult väike veeretakistus.
Halb: tugev kalduvus alajuhitavusele ja pikk pidurdusmaa märjal teekattel.

GOODYEAR
Vector 4Seasons

Hea: üpris talvekõlblik aastaringne rehv, väike veeretakistus.
Halb: nõrk vastupanu vesiliule, kalduvus alajuhitavusele ja pikk pidurdusteekond nii märjal kui ka kuival teekattel.

Rehviuudised 2009

Hea rehv on parem kui odav rehv

Kui Saksamaa autoklubi ADAC spetsialistid lõpetasid oma värskeima suverehvide testi, võtsid nad kogetu kokku nii: häid näitajaid kõigis olulistes kategooriates pakub vaid tuntud firmade toodang. Need, kes ostavad odavaid (loe: nimetute Hiina tootjate) rehve, kaotavad kokkuvõttes kütusekulu ja rehvide kiirema kulumise tõttu.

Loomulikult on iga autoomaniku enda otsustada, millised jalanõud ta oma sõidukile hangib. Et valikut veidi lihtsustada, otsisime välja käesoleva aasta uudisrehvid nimekatelt autotootjatelt.

Sõiduautorehvid

Goodyear OptiGrip
Tänu SmartWeari tehnoloogiale tulevad uudse rehvi pealmise mustri kulumisel selle alt välja uus turvisesegu ja uued sooned. Seetõttu suudab OptiGrip säilitada uuele rehvile lähedased sõiduomadused ka kulunult. Juhile tähendab see lühemat pidurdusteekonda märjal teel, head vesiliukindlust ja korralikku juhitavust rehvi kogu kasutusaja jooksul. OptiGrip on saadaval 16 mõõdus 15-17 tolli.

Goodyear EfficientGrip
EfficientGrip on väikese veeretakistusega suverehv, mille kasutamine vähendab auto kütusekulu ja CO2 päästu, säilitades samal ajal väga hea pidurdusvõime ja juhitavuse märjal teel. EfficientGripil on 15 protsendi võrra parem veeretakistus, 3 protsendi võrra lühem pidurdusteekond märjal teel ja 3 protsendi võrra parem juhitavus märjal teel. Goodyear EfficientGrip on saadaval mõõtudes 185/60 R 14 kuni 255/35 R 18 ning kiirusklassides H, V, W ja Y.

Sava Intensa HP
Sava on Goodyeari kaubamärkide sekka kuuluv bränd, mida tuntakse eelkõige soodsa hinnaga, kuid kvaliteetsete rehvide tootjana. Intensa HP on uut räniühendit sisaldav rehv, mis pakub pikka läbisõitu koos suure turvalisusega ja on mõeldud eelkõige võimsamate sõidukite omanikele.

TPV SÜD Automotive testides selgus, et näiteks märjal asfaldil pidurdades tagab Intensa HP oma hinnasegmendi konkurentidest 8,3 meetri võrra lühema pidurdusmaa. Intensa HP on saadaval rohketes mõõtudes vahemikus 14-18 tolli.


Dunlop SP Sport Maxx TT
Aktiivsele juhile mõeldud rehv on tänu kevlarist vahevööle rehvi külgseinas stabiilsem ja kindlustab juhile hea tagasiside teepinnalt. Ühtlasi annab SP Sport Maxx TT väga hea stabiilsuse kurvides ning märjal teel. SP Sport Maxx TT on saadaval kuni kiirusindeksini Y (300 km/h), mõõtudes 17-18 tolli.




Dunlop SP Sport Maxx GT

Kuival teel suurepärase sooritusvõimega suverehv annab juhile teetingimuste kohta väga head tagasisidet. Mõeldud on see rehv vaid luksus- ja sportautodele (veljemõõduga 18 ja 19 tolli).

Nokian Z G2
Nokian Z G2 on kiireks sõiduks mõeldud rehv, mida tootja soovitab eelkõige keerukatesse teeoludesse. Põhjamaades disainitud rehvile kohaselt ei karda Z G2 ei tugevaid temperatuurikõikumisi ega vihmasadu. Lisaks annab suverehv head tagasisidet, olles samal ajal vaikne. Kuulub nn Ultra High Performance rehvide sekka ja on saadaval mõõtudes 16-20 tolli.

ContiPremiumContact 2
Saksa tootja Continental uus suvine sõiduautorehv ContiPremiumContact2 on keskklassi- ja luksusautodele mõeldud rehv, mille trumbiks on lühikesed pidurdusmaad märjal ja kuival teel, samuti vähene kalduvus vesiliule. Rehv reageerib täpselt ja juhitavus on igas olukorras lihtne. ContiPremiumContact2 on saadaval laias mõõtude valikus 14-18 tolli.

Firestone TZ 300α
Firestone TZ 300α on eelkõige pereauto omanikele mõeldud suverehv, mis pakub suurepärast haarduvust iga ilmaga ja igal teel. Usaldusväärne ja vaikne rehv on ka turvaline ja mugav. Esialgu on TZ 300α saadaval mõõtudes 14-16 tolli.

Bridgestone Turanza ER300 Ecopia
Tegu on uue rehviga, mis tegi oma debüüdi Genfi autonäitusel märtsi alguses. ER300 Ecopia eripära on täiustatud rehvimuster, mis on optimeeritud sujuvaks, vaikseks ja
tõhusaks tööks.

Looklevate soontega rehvimuster tagab märgades oludes ülihea haarduvuse, samuti on rehvil väike veeretakistus (see on eelduseks väiksemale kütusekulule ja CO2 päästule). 14-18 tolli.

Pirelli P Zero
P Zero nime kandvad rehvid on Pirelli mudelivalikus olnud juba aastakümneid. Kuid head saab alati paremaks teha ja nii on taas uuendatud eelkõige võimsatele sportlikele sõiduvahenditele ja nende nõudlikele juhtidele mõeldud rehvi. See on disainitud originaalvarustuse osaks kõige prestiižikamatele uutele mudelitele (sh Ferrari 599 GTB, Maserati Quattroporte Sport GT, Audi quattro R8, Mercedese S-klass AMG).

Michelin Energy Saver
Nagu nimestki aru saada, on Energy Saver väikese veeretakistusega rehv, mis peaks juhil aitama kokku hoida mootorikütust ning vähendada atmosfääri paiskuva CO2 kogust. Tootja sõnul saab rehvi eluea jooksul kokku hoitud kütuse hinna eest osta endale ühe uue Energy Saveri rehvi.
14-16 tolli.

Hankook Ventus V12 Evo
Hankook Ventus V12 Evo on Ultra-High Performance Tire ehk siis maakeeli rehv, mis nähtud eriti võimsate sõiduvahendite jaoks. Tootja sõnul pakub uus rehv esmaklassilist stabiilsust ja tagasisidet suurtel kiirustel kulgedes.
Saadaval mõõtudes 15- kuni 19-tollini.

Maasturirehvid

Goodyear Wrangler AT/SA
Maasturitele mõeldud rehv toimib ühtviisi hästi nii maastikul kui ka maanteel. Selle eest hoolitsevad rehvi tugevdatud külgseinad (väidetavalt varasemast kuni viis korda tugevamad) ning kevlarikihtide kasutamine konstruktsioonis. Viimane lahendus aitab vähendada maanteemüra. 15-17 tolli.


Dunlop Grandtrek AT3
Dunlop Grandtrek AT3 on maasturirehv aktiivse elustiiliga autojuhile, kes sõidab nii asfaldil kui ka kõvakatteta pinnasel. Uus rehv on stabiilne suurtel kiirustel, suudab hästi hakkama saada märja teekattega ning on maastikul väga hea pidamisega. Ka on ta tavapärasest maastikurehvist vaiksem.
15-18 tolli.

Nokian Z SUV
Nagu nimigi ütleb, on tegu maasturitele mõeldud rehviga, seda eelkõige neile, kes liiguvad kõva kattega teedel. Rehv on kiire, vaikne ja äärmuslikesse teeoludesse sobiv. Nokian Z SUV on loodud kõrgemate kiirusklasside tarbeks. Ulatuslikku mõõduvalikusse kuuluvad V - (210 km/h), W - (270 km/h) ja Y - (300 km/h) kiirusindeksiga rehvid veljemõõduga 17-22 tolli.

Nokian HT SUV
Nokian HT SUV on Skandinaavia maades tuntud nime Hakka SUV all ja on valmistatud põhjamaadele tüüpiliste karmide teetingimuste tarbeks: pehmetele kruusa- ja liivateedele ning karedatele asfaltteedele. Kuigi uus maasturirehv saab suurepäraselt hakkama ka väiketeedel, tulevad selle parimad omadused esile siiski maanteesõidul. Pakutav valik katab kõik levinumad maasturirehvide mõõdud kiirusklassides T ja H.

Barum Bravuris 4 x 4
Barum Bravuris 4 x 4 on Continentali gruppi kuuluva Tšehhi rehvitootja uusim maasturitele mõeldud rehv. Bravuris 4 x 4 kohta käivad märksõnad on taskukohane hind, lai meil levinud rahvamaasturitele sobiv mõõduvalik ning kindel kvaliteet. Rehvimõõdud jäävad 15 ja 18 tolli vahele.

Michelin Latitude Cross
Seda rehvi soovitab tootja võimsatele SUV-idele. Rehv on loodud neile juhtidele, kes ootavad oma sõidukilt kindlat kulgemist kõva kattega teedel, kuid samas ka head esitust maastikul. Michelini inseneride sõnul pakub Latitude Cross maastikul sama head pidamist kui spetsiaalsed maastikurehvid. Saadaval suurustes 15-18 tolli.

Märksõnad

Tagasi üles