Arvuti tunneb maletaja ära mängustiili järgi

Marina Lohk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Caro / Scanpix

Nagu iga spordiala harrastajatel, on ka igal malemängijal oma kindel mängustiil - mõned eelistavad mängida positsiooniliselt, teised aga kasutavad erinevaid taktikaid. Mängustiil mõjutab iga tehtud käiku.


Londoni Birkbecki kolledži teadlased Mark Levene ja Trevor Fenner püüdsid sellest lähtudes välja uurida, kas arvuti suudaks mängija ära tunda vaid tehtud malekäike jälgides, vahendabTartu Ülikooli tehnoloogiaportaal

Novaator

.

Nad kasutasid traditsioonilisi õpetamismeetodeid, et õpetada arvutitele selgeks maailmameistrite Kramniku ja Kasparovi mängustiil, kirjutas Technology Review.

Mängustiile uurides selgus näiteks, et Kramnik kaldub hoidma kaksikodasid ning eelistab manööverdada kuningatiival. Kasparov püüab aga tekitada vastasele kaksikettureid ning eri pooltele vangerduste korral püüab mustadega kohe valge kuningat rünnata.

Levene ja Fenner kontrollisid arvuti võimet mängijaid eristada 123 erineva mängu peal, lastes analüüsida 23. kuni 35. käiku. Arvuti osutus mängijate eristamisel küllalt täpseks. Meetod ei töötanud aga sama hästi, kui arvuti pidi eristama Kramniku ja teise endise maailmameistri Topalovi mänge.

Meetod vajab ilmselt küll edasiarendamist, kuid tulevikus võib sellest abi olla internetimales, et vältida maletarkvara kasutamist inimeste omavahelistes mängudes. Puuduseks võib olla asjaolu, et kindel stiil on välja kujunenud pigem parema mängutasemega mängijatel.

Kas praegused internetimale programmid tarkvara abi kasutavaid mängijaid siis ei erista? «Ma arvan, et otseselt mitte,» ütles 2004. aasta Eesti malemeistrivõistluste finalist Indrek Kuusk.

«Palju oleneb sellest, kus mängida. Playchessil ja Fritzul on sama autor, seega saavad nad kontrollida, et mõlemad programmid korraga lahti ei oleks. Vaadatakse, et reiting liiga kiiresti üles ei läheks ja et mänguaken oleks aktiivne, et mängija vahepeal maletarkvara ei uuriks. Kahtlustuste korral tehakse ilmselt ka taustauuringuid.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles