100 000 km test: Ford S-Max

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jättis jälje: nukkvõlli esimese silindri juures asuval laagril leidub silmatorkav, kuid mootori tööd sugugi mitte segav mustusejälg.
Jättis jälje: nukkvõlli esimese silindri juures asuval laagril leidub silmatorkav, kuid mootori tööd sugugi mitte segav mustusejälg. Foto: Auto Bild

Ta on üks sportlikumaid. Ta on üks ilusamaid. Ja võimsalt praktiline. Supermani perekond temata hakkama ei saa. Ent kui heas vormis Super-Max tegelikult on? Auto Bild lendas Fordi sisemiste väärtuste selgitamiseks temaga kaks aastat ja sada megameetrit läbi Euroopa.


Suured mahtuniversaalid on moest läinud. Seisavad müügisalongides ja ootavad asjatult ostjat. Olgu nimesildil Renault Espace või Chrysler Voyager - veel hiljuti kõigi perede unistuseks olnud hiiglased kaovad vaikselt minevikku, kirjutab

Auto Bild Eesti.

Vaid mõni üksik suudab pinnal püsida või isegi edu saavutada. Ford S-Max. Galaxy dünaamilisem sõsar vallutas peale ostjate ka Auto Bildi toimetuse südamed. Ta oskas kõike. Superman... ei, Super-Max.

Võitjaloomust Ford varjata ei püüdnud. Võitis ta ju esimese mahtuniversaalina Auto Bildi korraldatava Euroopa Auto 1 konkursi. Hoogne kere, ei jälgegi mikrobussilikust kohmakusest, testiautot ehtimas moodne šampanja-metallikvärv. Kapoti all peituv 140-hobujõuline diiselmootor (muidugi kübemefiltriga) jagab edasiliikumiseks lahkelt jõudu.

Temaga klappiv kuuekäiguline käigukast ning Trend-varustustase pakub meeldivat luksust. Auto Bildi testisõiduk oli varustatud ka biksenoonlaternate, Blaupunkti navigaatori, reguleeritava veermiku, kolmanda istmerea ja eemaldatava haakeseadmega.

S-Max? S nagu suur või super. Või hoopis sigamugav? Neli inimest reisivad ülimugavalt, ruumi on igas suunas laialt. Kaks kolmanda (lisatasu eest pakutava) istmerea tooli täiskasvanutele eriti ei sobi, kuid kuni 12-aastased lapsed lausa võitlevad neile pääsemise eest. Kena lisavõimalus igatahes, kui koolist järsku paar sõpra vaja kaasa võtta. Tõsi, pakiruum kahaneb siis 285 liitrile.

Super tuleb öelda ka tagumiste istmeridade klappimistehnika kohta. Seitsmeistmelisest väikebussist saate mööbliveoki paari käeliigutusega. Keegi ei pea juhendit lugema, et istmed põrandasse uputada ja pärast nad sealt taas kätte saada.

Vaid auto koristamisega tekib raskusi. Arvukatesse piludesse kaovad kommipaberid, mündid, võtmed ja isegi pisemad mobiiltelefonid. Ja põrandavaip sidus algul prahti enda külge nii kõvasti, et võimsamadki tolmuimejad end lööduks tunnistasid.

Foori taga peab sportlike ambitsioonidega pereisa mõnikord pilgu punastades maha lööma. Diiselmootorit oli paigaltvõtul imekerge välja suretada, kuid vahepeal parendatud tarkvara peaks stardinõrkust leevendama. Muus osas pälvis Ford vaid kiitust.

«Kiirteel lausa rõõm. Vähem kui kaheksa liitrit sajale, sõidab üle 200,» kirjutas esimese 800-kilomeetrise ametireisi järel sõidupäevikusse AB toimetaja Joachim Staat. Kolleeg Jürgen von Gosen nõustus: «Kena pikamaasõiduauto, ka kiire sõiduga saab kütusekulu vaevalt üle 8 liitri.» Liialdatud kiidulaul?

Testi lõpus korraldatud kütusekulu mõõtmine andis nii suure ja raske (tühjalt 1,8 tonni) auto kohta üllatavalt tagasihoidliku tulemuse: 6,7 l/100 km. Ja kogu testi keskmine - 8,63 l/100 km - näitab selgelt, et S-Max pidi enamasti kiirrongi mängima. Külalisi lennujaama vahet vedades, fotovarustust läbi Saksamaa transportides ja kord isegi loodusõnnetuse ohvritele abi toimetades.

Sada megameetrit möödusid lennates. Kõik katsetajad nautisid S-Maxi valgusküllase kabiini mugavusi. Kiitsid täpset rooli, madalat mürataset (Saksamaa kiirteede soovitusliku 130 kilomeetrini tunnis, sealtpeale hakkab sõidutuul A-piilarite ümber kõvasti vuhisema), külluslikku jalaruumi teises reas ning avarat pakiruumi.

Kõige rohkem kriitikat teenis uhket nime Park-Pilot kandev parkimisandurite süsteem. Muidugi lihtsustas see ebaülevaatliku kerega suure sõiduki parkimist tublisti, kuid käis närvidele pideva piiksumisega. Lärmi sai küll välja lülitada, aga iga käiguvahetus äratas kisakõri taas.

Laitust vääris ka lisatasu eest saadav elektriajamiga seisupidur, mis oma lisaülesande (ja olemasolu ainsa õigustuse) nõlvaltstardiabiga alatasa hätta jäi. Ka siin on Ford juba tarkvara muutnud.

«Interaktiivse veermiku» IVDC (vt «Hästi tehtud») üle aga vaieldi toimetuses kõvasti. Üldiselt võiks see ju hea mõte olla, kuid saab ka ilma hakkama. Eriti arvestades, et IVDC kahandab kliirensit 15 millimeetri võrra. Ja enamasti jätsid katsetajad lüliti mõningase mängimise järel Normal-asendisse, mis andis parima kompromissi mugavuse ja juhitavuse vahel.

Reguleerida oleks pigem tahetud esiistmeid. Kaks põhivarustusse kuuluvat «sportlikku tugevdatud külgtoega istet» pitsitavad isegi saledamapoolsetel sõitjatel tagumiku nii kinni, et see pikal sõidul häirivaks muutub. Istmepatjade külgkõrgendused on selgelt liiga võimsad välja kukkunud.

Paar negatiivset pisiasja läks maakera kahe ja poole ümbermõõdu jooksul veel kirja. Esiklaasi küte lakkas töötamast, siin-seal hakkas kabiinis miski nagisema, mõni paneel logises ja õrnavõitu plastpinnad kogusid kriimustusi. Midagi hullu need ju ei tähenda, kuid annavad märku, et auto vastupidavuse parandamiseks saab Ford paljugi ette võtta. Üldiselt aga võime anda hinnangu: super, Max.

Kokkuvõte

Ford - feel the difference

Tähelepanuväärne: alati, kui Kölni Fordil lastakse iseseisvalt auto konstrueerida, saadab seda edu. S-Max läheb väga hästi kaubaks. Ta oskab kõike, mida mahtuniversaalilt oodatakse: kaupa mahutada ja kiirelt kohale toimetada, ruttu ümber kehastuda... Nutikate klappistmetega ruumikasutus on suurepärane.

Samuti näitab veermik «bussi» kohta üllatavat sportlikkust, mis kahtlemata sõidurõõmu tekitab. Lisatagu siia šikk välimus ja jõuline mootor - ja ongi teil Super-Max. Muidugi on Fordilgi puudusi, näiteks paigaltvõtujõuetus või mõned kvaliteediapsud. Kuid kas olete näinud vigadeta kangelast?

Ka tehniliselt kullatükk

«See näeb ju välja nagu äsja konveierilt tulnud.» DEKRA-ekspert Anton Schmidt on kereõõnsuste uurimise järel Fordiga ülimalt rahul. Ford annab läbiva rooste vastu 12-aastase garantii, selle aja elaks S-Max küll vähimagi probleemita üle. Nagu ka nukkvõllide hammasrihma ülipika vahetusvälba (200 000 km või 10 aastat).

Rihma materjal ei näita lähemal vaatlusel mingeid väsimusmärke. Ja üleüldse on mahtuniversaal testile hästi vastu pidanud, vaid mõnel pool võib märgata raske elu jäetud jälgi. Nii vihjavad värvimuutused hoorattal ja siduri survevedrul, et 320 njuutonmeetrit korduvalt ja ohjeldamatult neist läbi on käinud.

Väljalaskekollektori tihend hakkab peagi lekkima. Kerget pindmist korrosiooni võib märgata elektrisüsteemi pistikutel, kuid kontaktid ise on puhtad. Vähimatki jälge pole test jätnud mootori ega käigukasti siseelule. Surmkindlalt võib väita, et mõlemad agregaadid läbiksid järgmised 100 megameetrit sama probleemitult.

Remonditööd

40 439 km
Nõrk koht keskkohas: keskkonsoolis peituvad suur laegas ja tuhatoos teise istmerea tarvis. Laeka polsterdatud kaas täidab ka käetoe ülesandeid. Seda tuli korduvalt (esimest korda 40 439. kilomeetril) uuesti kinnitada. Mehaanikute pingutustest hoolimata püsis kaas paigas lühikest aega. Garantii

Puhastati istmekütte lüliteid. Keskkonsoolil asuvad viieastmelised lülitid olid nii palju mustust neelanud, et kütte võimsust korralikult reguleerida ei saanud. Garantii

56 505 km
Üks parkimisabiandur hakkas nägema kummitusi, pannes süsteemi pidevalt piiksuma. Põhjus: kõvasti andurile kleepunud sodi. Lisaks määriti valjult naksuvat siduriajamit. Kahjuks pikaajalise tulemuseta. Garantii

60 575 km
Vahetati mootoriõli täiteava kork - tihend oli kaduma läinud.
9.37 eurot (147 krooni)

81 138 km
Vahetati kõigi rataste piduriklotsid.
339.75 eurot (5316 krooni)

97 313 km
Vahetati kaks hõõglampi (vasakus tagalaternas ja numbrivalgustis).
10 eurot (156 krooni)

Auto Bildi lugejate arvamused

Sõidab suurepäraselt
S-Max on sportlik, avar ja seisab suurepäraselt teel. Mõistliku sõiduviisi korral saab sada kilomeetrit läbida 5,5 liitriga. Vead 45 000 km jooksul: vahetatud vigane aknatõstuk, muudetud õlivahetusvälba määramise ja roolivõimendi juhtimise tarkvara
Uwe Reichenbach, Ford S-Max 2.0 TDCi Trend

Soovitan kõigile
Minu Fordi praegune läbisõit: 92 453 km. Lisaks korrapärasele hooldusele on vaja olnud üks kord vahetada õli ja piduriklotse. S-Max sõidab sportlikult nagu Audi, kuid tublisti säästlikumalt.
Horst Deingruber, Ford S-Max 2.0 TDCi Trend

Ei kahetse ostu
31 000 kilomeetri järel pole ühtki tõsist riket esinenud, kuid paar korda olen plaaniväliselt töökojas käinud. Mitu korda nõudis arvuti õlivahetust, kuigi hooldus oli just äsja tehtud. Osaliselt läks katki tuuleklaasi küte. Muidu olen väga rahul. Kütusekulu (7,7 l/100 km) on vaimustav ja ruumi leidub S-Maxis lõpmatult. Viriseda võiks ainult mootori jõuetuse üle paigaltvõtul.

Wolfgang Fürst, S-Max 2.0 TDCi Titanium


Vahetas Tourani välja

Ostul sai ruumikuse ja sõiduomaduste kõrval otsustavaks sõbraliku ja kompetentse Fordi-müüja hinnakujundus. Samuti üsna avara Touraniga võrreldes pakub S-Max hullult palju ruumi, sõidab väga vaikselt ja on mahtuniversaali kohta üpris mugava vedrustusega.

Kütusekulu on lubatust küll liitri jagu suurem (8-9 l/100 km). Pean veel ütlema, et Volkswageni DSG-käigukast on tehniliselt parem valik.
Peter Lovas, S-Max 2.0 TDCi Automatik

Hästi tehtud

Teisest reast algavad valikuvõimalused. S-Maxi põhivarustusse kuulub kolm kokkuklapitavat, pikisuunas nihutatavat ja kallutatava seljatoega üksikistet. Kui Fordist peab veoauto saama, langetate istmerea kahe käeliigutusega tasaseks põrandaks. Mehaanika töötab ka kahe raske testiaasta järel vähimagi tõrketa. Nagu ka laste lemmikpaik, 14 900 krooni eest pakutav kolmas istmerida.

Omajagu lisaraha maksab ka elektrooniliselt reguleeritav vedrustus IVDC, mis lubab veermikku kolmeastmeliselt häälestada. Igapäevaeluks sobib kõige paremini Normal-režiim. Juhtute täislastis Fordiga kiirteele, soovitame Sport-asendit. Comfort aga jäägu kiiktooli austajatele.

Täitsa mööda

Oma nõrkusi näitab intensiivselt kasutatud mahtuniversaal kabiinis. Armatuurlaua läikivad paneelid kannavad inetuid kriimustusi, irvakil katte tagant piilub põlve-turvapadi. Esiistmete kangas on alumisest kinnitusest lahti tulnud, tagumise katuseakna ruloo ei fikseeru enam. Istmeraamistiku mitmesugused väiksemad kattepaneelid jõudsid 100 000 kilomeetri jooksul samuti irduda ja enamasti tolmuimejate kõhus lõpetada.

Nii ütleb Ford...

...paigaltvõtujõuetuse kohta:
Probleemi likvideerimiseks viidi läbi tarkvarauuendus. Elektroonika «taipab» nüüd siduripedaali asendi järgi, millal juht paigalt võtab, ja tõstab sel ajal kergelt mootori pöördeid.

...käigukangi ümbrisesse tekkinud augu kohta:
Siin võib põhjuseks olla tagurpidikäigu lülitusmehhanismi piiraja. Vahepealse aja jooksul on muudetud nii piirajat kui ka käigukangi ümbrist ennast.

...tuuleklaasi kütte kohta:
Allhankijal esines kvaliteediprobleeme. Need kõrvaldati aga üsna varakult. Vigase tuuleklaasiga autode omanikud said uue klaasi alandatud hinnaga.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles