Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Akuvahetusjaam laseb elektriautoga kauem sõita

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Marina Lohk
Copy
Toyota elektriauto.
Toyota elektriauto. Foto: AFP / Scanpix

Uus ettevõte nimega Better Place tutvustas hiljuti süsteemi, mis võimaldab elektriauto tühjenenud akut spetsiaalses jaamas kiirelt laetud aku vastu vahetada ning oma teekonda seejärel muretult jätkata.



Kalifornias baseeruv ettevõte on sõlminud lepinguid mitmete valitsustega üle maailma, et üles ehitada elektriautode laadimiseks vajalik infrastruktuur, vahendab Tartu Ülikooli tehnologiaportaal

Novaator

.

Sel nädalal demonstreeris ettevõte Jaapanis Yokohamas esmakordselt, milline üks akuvahetusjaam ja akuvahetamise protsess välja nägema hakkab, kirjutas Technology Review.

Jaapan uurib erinevaid võimalusi, et täita 2020. aastaks seatud eesmärk: pooled müüdavad sõidukid võiksid selleks ajaks olla elektrijõul töötavad.

Elektriautode levikut on takistanud asjaolu, et ühekordse akulaadimisega saab läbida vaid suhteliselt piiratud vahemaa, tagavaraakud on aga kallid ning võtavad palju ruumi. Akuvahetusjaam võimaldaks juhtidel kiiresti tühi aku laetud aku vastu vahetada.

Kui sellised jaamad asuksid näiteks kiirtee ääres kindlate vahemaade taga, saaks aku laadimiseks vajaliku tundidepikkuse peatuseta läbida suuri vahemaid. Automaatne akuvahetussüsteem võimaldab aku välja vahetada lühema ajaga, kui kuluks bensiinipaagi täitmiseks.

Mõned autotootjad, näiteks GM ja Fisker Automotive, on välja pakkunud teistsuguseid süsteeme elektriautodega läbitava teepikkuse suurendamiseks. Muu hulgas on kasutusel autos olevad bensiini või etanooliga töötavad generaatorid, mis akut sõidu ajal laevad.

Better Place kinnitab, et nende vahetusjaamas saab vahetada erineva kujuga akusid. Paljud eksperdid hoiatavad aga, et kui sellised jaamad peavad suutma vahetada liiga palju erinevaid akusid, muutuvad need liiga kalliks ja suureks ning pole enam praktilised.

Hetkel disainivad autotootjad iga uue elektriauto jaoks ka uut tüüpi aku, mitte ei lepi kokku ühes kindlas akutüübis, mida kasutaksid erinevad tootjad. Näiteks hiljuti pankrotistunud Chrysler tutvustas hiljuti viit erinevat uut akutüüpi.

Videot sellest, kuidas automaatne akuvahetus välja võiks näha, saab vaadata siit.

Tagasi üles