Päevatoimetaja:
Kaido Einama
Saada vihje

Adrenaliinipomm: Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Lamborghini

Kui jätta kõrvale puhtpraktilised omadused, mida ühelt autolt oodatakse, ja läheneda asjale üksnes emotsionaalselt, siis ei suuda ilmselt ükski teine auto pumbata omaniku verre rohkem adrenaliini kui Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder.


Ma mõistan nüüd tunnet, mis valdas neid, kes sada aastat tagasi ostsid endale auto! Ajal, kui kõik ülejäänud sõitsid hobustega, kirjutab

Auto Bild Eesti.

Inimesed jäävad tee ääres jahmunult seisma ja vaatavad järele, kuni oled silmapiiri taha kadunud, vastutulijad lehvitavad rõõmsalt ja ükskõik kuhu oma auto ka seisma ei jäta, on hetkega rahvast ümber kui murdu nagu ülemaailmsel tehnikasaavutuste näitusel Pariisis. Just sellise kogemuse osaliseks saab see, kes sõidab turistidest tulvil Tenerifel lahtise katusega Lamborghini Gallardo Spyderiga.

Emotsionaalselt täiuslik pakett

Sada aastat tagasi kuulus autoga sõitja «tähelepanupaketti» ka kari külapoisse ja -koeri, kes auto sabas sörkisid. Tänapäeva autode kiiruseid arvestades on koerad selle tegevuse mõttetusest loomulikult aru saanud, külapoistest rääkimata.

Selle asemele on tulnud uus moment: pildistamine. 70. eluaastale lähenev vanamammi jookseb Tenerifel uskumatut nooruslikkust väljendades tee servas peatunud Lamborghini juurde, sätib end tähtsalt tolle kõrvale seisma ning kamandab oma töntsi sammuga taadi endast auto taustal pilti tegema.

Tundub, et see on talle väga oluline, rääkimata nooremast turistide seltskonnast, kellest nii mõnigi julgem nurub luba lasta end rooli taga pildistada. Ja kui ollakse end tähtsalt autosse istutanud, võib näoilmest välja lugeda vaid üht: ainuüksi selle pildi pärast tasus tuusik Tenerifele end kuhjaga ära!

Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder, mille esitlusel mul Tenerifel ainsa eestlasena õnnestus osaleda, on tegelikult ju auto, mille puht pragmaatiline olemus seisneb eeskätt võimsuses, suurepärases juhitavuses ning sõidunaudingus.

Võimsaid ja heade sõiduomadustega autosid on palju-palju teisigi, ent mitte ükski neist ei suuda tekitada sellist tunnet nagu Lamborghini. Ta pakub omanikule emotsionaalses plaanis pea kõike, mida üks auto on suuteline endast andma. Võimsus ja juhitavus ei ole tema emotsioonipaketis aga sugugi peamised komponendid.

Millised on need emotsionaalsed komponendid, millest Gallardo Spyder minu hinnangul koosneb? Ja millise osakaaluga on pärast põgusat proovisõitu üks või teine komponent kõnelauses paketis?

Tähelepanu - ca 40 protsenti

Milleks osta endale 2,5 miljonit krooni maksev auto, millega sõitma minnes tuleb hakkama saada vaid pluusitaskusse pistetud krediitkaardiga? Üleriided ja paksem sularahakott tuleb jätta koju, sest nendele lihtsalt ei ole autos enam kohta.

Kindlasti poleks auto soetamise põhjuseks igapäevased asjatoimetused, sest ebapraktilisuse vallas on Lamborghini ilmselt inimkonna eredamaid tippteoseid. Isegi kindalaekasse mahuvad heal juhul vaid õhemad nahkkindad, paksematele käpikutele seal kohta ei ole. Sellele järeldusele jõuan pärast seda, kui olen üritanud kindalaekasse toppida kaasaskantavat Garmini navigatsiooniseadet. No ei mahu!

Ette kapoti alla, kus asub nn pakiruum, panen oma fotokoti ja Auto Bildi jope. Rootsi AMS-i peatoimetaja Alrik, kellega me autot jagame, jääb aga nõutult seisma, sest tema fotokott ja jope sinna enam ei mahu....

Pakun, et peamine põhjus, miks Gallardot ostetakse, on autoga koos saadav tähelepanu. Lased katuse maha ja sõidad rahvast tulvil Hispaania päikeserannikul edasi-tagasi, mis on palju parem võimalus inimeste tähelepanu köita kui ihualasti keset linna ringi silgata.

Soovitatavalt peaks omanik olema muidugi poissmees, sest pole raske aimata, millist elevust Gallardo õrnema soo esindajates tekitab. Jah, see tõsiasi on väärt vähemalt ligi poolt auto hinnast!

Saund - 30 protsenti

Kui räägime autode sound systemist, saavad kõik aru, et mõtleme selle all autosse ehitatud audiosüsteemi. Olgu see Alpina, Bose, Bang & Olufsen, Dynaudio või mis iganes. Kui sisestada Googli otsingusse lause Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder sound system, ei saa me aga teps mitte teada, milline eelloetletud süsteemidest autos asub.

Sest Gallardo sound system tähendab hoopis midagi muud. Nimelt häält, mis produtseerub auto mootori ja summutitorude tagumiste otste vahel. Ja see hääl on lihtsalt võrratu! Eriline kaif on seda nautida tunnelis sõites.

Vahetad käigu alla, käib üks võimas möiratus, ja seejärel vajutad gaasipedaali põhja. Mhmm... sellist muusikat autosõbra kõrvadele ei suuda tekitada ükski maailma rokkansambel mitte ühegi olemasoleva helisüsteemiga. See lihtsalt on nii ehe ja kordumatu!

Kui sõidad läbi linna, hüüavad turistid tänavalt sulle ühemõtteliselt: «Let the Sound! Let the Sound!» Ja otse loomulikult ei mõtle nad selle all, et keera tümakas põhja, vaid ikka sedasama, Lamborghini saundi.

Ja noh, teiste inimeste soove tuleb ju austada, vahetadki turistide rõõmuks kaks käiku allapoole ja vajutad linnast väljudes gaasi põhja nii, et Lamborghini sound system kajab veel pikka aega vaiksetel linnatänavatel. Vaat see tunne on väärt vähemalt kolmandikku auto hinnast!

Võimsus - 20 protsenti

Paratamatult satud aga ka Gallardoga kohtadesse, kus sind mitte keegi ei näe ega kuule. Alles siis hakkad mõtlema, mida see auto veel pakub. No muidugi, võimsust! Tervelt 560 hobujõudu, nagu ütleb ka tema nimi.

Juhi selja taga asub 5,2-liitrine V10-bensiinimootor, millel on autot paigalt lennutada samasugune käkitegu nagu ühel hobusel 2,77 kg raskust vedada. Just selline on Gallardo hobujõudude ja kaalu suhe. Arusaadavalt ei võta see mõni kilo isegi kõige vanemat ja väetimat kronu hingeldama, mis siis veel rääkida noorest tulisest täkust.

LP560-4 Spyderi kiirendus paigalt 100 km tunnikiiruseni on 4 sekundit, 200 km/h jõuab ta sama kiiresti kui tavaline pereauto sajani, 13,1 sekundiga. Ja kui võtta arvesse ka saund, siis ei imesta ma sugugi, miks kaks päeva pärast meid samasugune Spyder ühe välismaise kolleegi juhtimisel Tenerifel järsakust alla kihutas.

Selle autoga kiirendada on lihtsalt niisugune kaif, et sa ei suuda lõpetada ka siis, kui mingi osa sinust juba lausa karjub: «Sa kuradi idioot, selle autoga saabub kiirendamise lõpp alles 324 km tunnikiiruse juures, sina aga sõidad mingil vulkaanilisel kuumaastikul, kus on paras kiirus 70 km/h!»

Oeh, see on täpselt sama, kui kratsida sügelevat sääsehammustust - tead küll, et kohe-kohe on veri väljas, aga nii hea ja mõnus on, mitte kuidagi ei raatsi lõpetada...

Ehkki pisut eluohtlik, on see tunne väärt vähemalt viiendikku auto hinnast!

Juhitavus - 10 protsenti

Loomulikult, kirjeldatud jõu taltsutamiseks peab auto teelpüsivus ja juhitavus olema perfektne. Seda ta kindlasti ka on, sest kuulub ju Lamborghini Audi omandusse ja kes veel oskaks teha parema juhitavusega autosid kui mitte sakslased.

Kõik neli ratast veavad, millele viitab ka number pärast sidekriipsu auto nimes. Rool on täpne, vedrustus mõnusalt jäik ja kurvides ei teki hetkekski tunnet, et auto võiks kusagile kalduda. Füüsikaseaduste piires loomulikult.

Käigukangi tavainimese mõistes Gallardol ei ole. On vaid nupud keskkonsoolis ja labad rooli küljes. Võid valida kas automaat- või manuaalasendi, minule isiklikult meeldib viimane märksa rohkem.

Tean täpselt, millal ja millises suunas ma käiku vahetan, sest automaatne käiguvahetus on iseäranis kiirendades ebameeldivalt järsk ning mõjub eriti järsult siis, kui see toimub sinu jaoks ootamatult.

See on ka mõistetav, sest kui kõik 560 hobust korraga oma 2,77 kg koormat edasi viia rassivad ja näonahk on kiirendusest kukla taha veninud, on käiguvahetamise ajal kas või mõneks millisekundiks selle meeletu jõu tagant äravõtmine nii tuntav, et juhi nina jõuaks tonksti vastu rooli ära käia, kui turvavöö teda kinni ei hoiaks. Päris ebameeldiv ja ehmatav igatahes.

Sestap ongi mõistlik käike ise vahetada, et teaksid gaasipedaali õigeks hetkeks pisut tagasi lasta ja oma kaelalihaseid vajalikus suunas pingutada. Natuke harjutamist, ja asi sujub, nagu oleksid terve elu ainult selle autoga sõitnudki.

Igatahes on Gallardo juhtimine ka sellisel teel, kus keegi sind ei näe ega kuule, väärt vähemalt kümnendikku kogu auto hinnast!

Ja ongi kõik!

Kokku lüües eelnimetatud emotsionaalsete komponentide ja ostupõhjuste protsendid, saamegi sada täis. Hästi, teeme juhitavusele 9% ja jätame ühe protsendi ka veel näiteks.....vaat ei teagi enam, millele! Hind see loomulikult ei ole, praktilisus ammugi mitte, turvalisus?

OK, väidetavalt on Tenerifel järsakust alla kihutanud kolleegid elus ja terved, seega võiks turvalisus ühe ostupõhjusena kõne alla tulla küll. Kuid kindlasti mitte rohkem kui ühe protsendipunkti ulatuses.

Sest kui ma ostaksin auto turvalisuse pärast, soetaksin ma ilmselt poole odavama Land Cruiser 200 või kümme korda odavama Renault Laguna, mis esimese autona Euro NCAPi testis viis tärni sai.

Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder on läbi ja lõhki emotsionaalne nähtus nagu benjihüpe või ringrajasõit. Ja emotsioonide eest tuleb siin maailmas maksta.

Olenevalt sellest, kui palju raha on kellelgi selleks võimalik välja käia. Kes puhkab metsas lõket tehes, kes lendab Maldiividele, kes ostab ilusa ilmaga ringisõitmiseks motorolleri, kes Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyderi...



Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder
Uksi/kohti 1
Mootor V10
Töömaht 5204 cm3
Võimsus 412 kW (560 hj) @ 8000 p/min
Pöördemoment 540 Nm @ 6500 p/min
Käigukast 6-käiguline poolautomaat
Jõuülekanne nelikvedu
Rehvimõõt ees 235/35 R 19 / taga 295/30 R 19
Pikkus 4345mm / laius 1900mm / kõrgus 1184 mm
Telgede vahe 2560 mm
Kütusepaak 80 l
Tühimass/kandevõime 1550 kg
Tippkiirus 324 km/h
Aeg 0-100 km/h 4,0 s
Keskmine kütusekulu 14 l/100 km
CO2 pääst 330 g/km
Kindlustuskulu aastas 99 415 kr
Hind alates 2 510 352 kr

Kokkuvõte:
Gallardo LP560-4 Spyder toob endaga kaasa adrenaliinilaksu, mis on ilmselt suurim, mida üks seeriatootmises olev auto on võimeline juhile pakkuma. Kui mul tekiks tulevikus töötu abiraha asemel pangaarvele mõned kümned miljonid kroonid vaba raha, ostaksin ilmselt endalegi sellise...

+ Silmatorkavus, muljetavaldav hääl, võimsus, juhitavus.
- Hind, praktilisus


Gallardo Super Trofeo alustab

Just ajakirja müüki jõudmise ajal toimub Silverstone'i ringrajal esimene Lamborghini Blancpain Super Trofeo sarja osavõistlus, millest võib osa võtta igaüks, kellel on taskus juhiluba ja piisavalt vaba raha.

Super Trofeo auto maksab 200 000 eurot ehk veidi üle 3 miljoni krooni ja selle eest saad osaleda kuuel võistlusel. Järgmine võistlus toimub 17. mail Itaalias, seejärel 5. juulil Nürburgringil Saksamaal, siis 2. augustil Spa ringrajal Belgias, 20. septembril Barcelonas. Võistlussari kulmineerub 4. oktoobril Paul Ricardi ringrajal Prantsusmaal.

Sari on kokku kutsutud koostöös Šveitsi kellafirmaga Blancpain ja toimub koos tuntud FIA GT Championshipi ja DTM-i võidusõitudega.

Lamborghini Super Trofeo näol on tegemist võimsaima seeriaauto baasil valmistatud võistlusautoga, millel on 570 hobujõudu ja mis erineb tavalisest Gallardost vaid võidusõiduks ette nähtud pidurite, rehvide, aerodünaamikapaketi ning olematute kontrollsüsteemide poolest.

Ühe autoga võib võistlustel osaleda kuni kaks sõitjat, kolme võistluspäeva jooksul on kokku neli kuni 40 minutit kestvat võistlust. Ette on valmistatud 30 võistlusautot, mille transpordi ja hoolduse tagavad võistlussarja korraldajad.

Tagasi üles