Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Saarlased ehitavad ökopaati

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Raul Sulbi
Copy
Läänemeri.
Läänemeri. Foto: AFP / Scanpix

Saaremaa väikelaevaehitajate ühistööna valmib hääletult kihutav mootorpaat,


mis ei saasta loodust.

Saaremaal asuv väikefirma OÜ Lindvart on välja töötanud 6,5 meetrise elektrimootoriga paadi, mida võib kasutada muuhulgas ka siseveekogudel ja mujal, kus on sisepõlemismootoriga paatide kasutamine keelatud.

Paadi valmimisel on oma panuse andnud ka mitmed teised Saaremaal asuvad
väikelaevaehitajad: puidust teki ehitas Väike Paadivabrik, metallosad Saaremaa roostavaba laevadetaile tootev Hilmaa OÜ.

«See paat kihutab, aga ei lärma, ei eralda heitgaase, ei kasuta kütust ega õlisid. See on täiesti hooldevaba paat,» ütles OÜ Lindvart juht Kristjan Kana. «Euroopas on sääraseid elektrimootoriga paate ehitatud vaid proovipartiidena, Baltikumis on see meie teada esimene omalaadne. Eks peamiseks põhjuseks on elektrimootori kõrgel püsinud hind, mis teeb aluse teistega võrreldes kallimaks.»

Eripäraseks muudab väikelaeva asjaolu, et see toob Saaremaa väikelaevaehituse traditsioonid tänapäeva. Nimelt on paadi disaini puhul tehtud kummardus Saaremaa tuntud paadimeistrile Vakrömile. Tema poolt ehitatud ajaloolise paadi disaini eeskujuks võttes on ehitatud plastpaat, lisatud on puidust sisu ja tehtud mitmeid täiustusi, mis muudavad paadi kasutamise mugavamaks ja ohutumaks.

«See on ideaalne paat järveäärsetele puhkajatele ja lõbusõitjatele,» sõnas OÜ Lindvart juht. «Ööseks paned ta laadima ja päeval sõidad ringi, või ka vastupidi – kuuvalgel järvel täielikus vaikuses paadiga sõita on ju igavesti romantiline!» naeris ta.

Kummalgi juhul ei sega mootorimüra ei ümberkaudseid elanikke ega mereelukaid. Aku-paadile on võimalik lisada ka kaugjuhtimissüsteem, mille abil saab aluse kaldalt sadamasse tagasi navigeerida.

«Ja kui akud peaksid ennastunustavalt ringi kihutava paadimehe käes liiga vara otsa lõppema, saab paadiga ka vanamoodsalt sadamasse aerutada,» lisas paadi autor.

Hetkel käivad aluse lõppviimistlustööd täie hooga. Esmakordselt on saarlaste öko-paati võimalik näha ja sellega proovisõite teha Kuressaare merepäevade ajal Raiekivi säärel. Peale seda viiakse paat rahvusvahelistele väikelaevamessidele popularsust koguma.

Märksõnad

Tagasi üles