Proovisõit: Toyota Prius

Marina Lohk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Autonet.ee

Kui tosinkond aastat tagasi esimese põlve Toyota Prius müüki ilmus, tundus kogu hübriidindus nii ulmelise teemana, et ega seda just ummisjalu ostma ei tõtatud, kirjutab

Autonet.ee

.


Hinna poolestki seljatas masin endast palju luksuslikumad autod ning kõrgetest kütusehindadest ei teadnud tol ajal keegi veel midagi.

Vahepeal on tootmises olnud ka Priuse teine põlvkond, mis tehniliselt esimest igast küljest ületas ning märgatavalt populaarsemaks kujunes. Nüüd on aga kohale jõudnud juba kolmas ning tõotab hübriidide võidukäiku veelgi süvendada.

Ilmselt on paljude inimestega nii, et esmamulje millestki määrab suuresti edaspidise suhtumise, vähemalt alguses. Prius pidi sellest lähtuvalt pisut enam pingutama, sest esimese ja teise põlvkonna sõidukite välisdisain pole siinkirjutajale kunagi erilist muljet avaldanud.

Arvamus muutus hoobilt, kui uude autosse sisse istutud sai. Olgu, tunnistagem siis enne ikka üles, et ka uued esistangesse integreeritud trapetsikujulised udu- ja suunatuled ning LED-tehnoloogial baseeruvad esituled on ikka tugev samm edasi võrreldes eelmise põlvkonna punnsilmadega.

Ja ka päikese käes näeb valge Prius ikka üpris kobeda tükina välja. Kuid salongi vaadates jääb kõik see tagaplaanile.

Kuigi enamikul pindadel kasutatud plast ei näe just kõige esinduslikum välja, on juhi töökoha üldmulje lausa super - suure kaldega tuuleklaas lisab avarust, istumine on mugav ning disain meeldiv. Eriti tahaks kiita väikeseid kolmnurkseid aknaid A-piilarite allnurgas.

Samuti on käepärane näppida tillukest, ehk isegi liiga kergelt liikuvat käigukangi. Ainuke prohmakas sõitjateruumis tundub olevat tehtud topsihoidjaga käigukangi all, mille liikuv kaas sattus täpselt selle koha peale, kus käsi tavaliselt sõidu ajal puhkab.

Ka armatuurlaua keskele välja toodud näidikuteplokk jättis talutava mulje. Näitu enda ees nägema harjunud inimesele aga on meeldivaks üllatuseks Lexusest tuttav näitude kuvamine juhi ette tuuleklaasile. Lahendus, mis kindlasti mõjutab liiklemise turvalisust, sest pilku pole vaja teelt ära pöörata.

Ruumi on salongis piisavalt, ka siis, kui taha peaksid istuma pikad ja kogukad reisijad.  Pagasiruumi mahuks öeldakse tehnilistes andmetes olevat 446 liitrit.

Priuse nuppudest enimkasutatavad on dubleeritud roolirattale. Nendele vajutamine põhjustab näidikutepaneelil uute «infotahvlite» ilmumise. Muudest nuppudest tasuks ära mainida kolme eelseadistatud sõidurežiimi omi: EV, Eco ja PWR.

Esimene neist võimaldab linnas täislaetud akude korral kuni kaks kilomeetrit puhtalt elektri jõul liikuda, teine on keskmiselt ökonoomse sõidu ja kolmas kõige agressiivsema sõidustiili harrastajatele.

Auto seisma jäädes aga lülitub bensiinimootor igal juhul välja. Siit tuleneb ka üks erinevus võrreldes tavaliste autodega - järsul paigaltvõtul tunneb väikest viivitust, mis tingitud sisepõlemismootori käivitusest. Lühike küll, kuid sellega lihtsalt tuleb turvalise sõidu tagamiseks ära harjuda.

Priuse jõuallikateks on 1,8-liitrise töömahuga bensiini- ning elektrimootor. Esimesel võimsust 72, teisel 60 kW jagu. Pöördemomendid vastavalt 142 ja 207 Nm. Kiirendusel võetakse elekter appi ning lõpptulemus on igati korralik - ligi 190-hobujõulist võimsust ju iga masin ei pakugi. Küll aga paneb imestama sõiduki kütusekulu.

Ametlike andmete järgi kulutab auto maanteel 3,7 ja linnas liikudes 3,9 liitrit bensiini saja kilomeetri kohta. Väike tiir Tallinnas ja siis korra Paldiskisse ja tagasi ei langetanud bensiinitaseme nivood kriipsuvõrragi. Kusjuures kütusepaagi maht on 45 liitrit, mitte 70.

Oletades, et sõitmiseks elektrit kasutades on ringikulgemine vaiksem ja tavapärast mootorit kasutades lärmakam, teed absoluutselt vale järelduse. Tegelikkuses ei tunnegi Priuse puhul, kui sisepõlemismootor käima läheb. Ühel hetkel lihtsalt ilmub näit kütusekulu skaalale, muud vahet tunda ei ole.

Mainigem veel ära põhilised andmed: pikkus 4 460, laius 1 745, kõrgus 1 490 ning teljevahe 2 700 millimeetrit. Pöörderaadius 5,2 meetrit. Kiirenduseks paigalt sajani vajatakse minimaalselt 10,4 sekundit, tippkiiruseks lubatakse 180 km/h. Aerodünaamiline takistustegur 0,25. Käigukastiks elektriliselt juhitav variaator (E-CVT).

Usutavasti saab kolmanda põlve Priusest senistest oluliselt populaarsem mudel. Otsust selle kasuks on kergem langetada - eriti siis, kui nafta hinnad peaksid taas tõusma hakkama.
Tegu on mahuka ja võimeka pereautoga, mis hinna poolest ehk pisut kallim, kuid ökonoomsuselt paneb tavaautodele pika puuga ära. Odavaima versiooni saab 400 000 krooni eest.

Uuele Priusele pakutakse garantiiks 3 aastat või 100 000 kilomeetrit. Hübriidsõlmede garantii kestab 5 aastat või 100 000 kilomeetrit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles