Mänguarvustus: ANNO 1404

Hendrik Alla
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
ANNO 1401
ANNO 1401 Foto: Pm

Tuul puhub läbi sadama. Kõikjal valitseb kalalõhn, segatud idamaa vürtside huvitavate hõngudega. Tööd on igal pool, puudust ei tule, laevad liiguvad pidevalt sisse ja välja, viies ja tuues kaupa nii lähedamatelt kui ka kaugematelt maadelt, toitmaks sinu linna ja maad.


Anno-seeria sai juurde uusima liikme, 1404. Tegemist on linnaehitamis-majandusmänguga, mille on üksikuid RTS (reaalajastrateegia) elemente külge poogitud. Tegevus toimub väljamõeldud geograafia ja poliitikaga keskaegses Euroopas ja Lähis-Idas, ristisõdade ajastuil.

Plussid
Endiselt hästi läbi mõeldud ja toimiv majandamissüsteem. Veelgi kenam graafika, ilusad mudelid ja loodus (üksikute vigadega, aga sellest allpool). Praktiliselt lõpmatu mänguaeg, kui sedasorti majandamine sulle sobib.

Miinused
Mängus puudub põhjalik õppemissioon. Kuna karbis puudus ka kasutusjuhendi, on algajal, kes pole varem Anno-mängudega kokku puutunud, juhtimissüsteemi väljanuputamisega veidi tegemist.

Mängu põhimõte
Mängijale antakse aadliku-kaupmehe roll, kes peab oma isiklikku linnakest üles ehitama, sinna elanikke asustama, ressursse hankima, kauplema nii ida kui ka läänega ja lõpuks kas arhitektuurilise, majandusliku, diplomaatilise või harvematel juhtudel sõjalise ülimuse saavutama.

Alustatakse ainuma saarega, kus mängija väikselt-vaikselt asustust rajama hakkab. Alguses saabki ehitada vaid talupojamaju, madalaimat ühiskonnaklassidest. Neile tuleb anda ligipääs turule, söögile, võimalus käia kirikus ja muud meelelahutust lubada. Kui suudad makse optimeerida, võivad nad tõusta ühiskonnaredelil kodanikeks.

Neil on jälle rohkem vajadusi, kuid makse maksavad kah rohkem. Kodanikud tõusevad õigetel tingimustel patriitsideks, kes omakorda ülikuteks, kõrgeimaks klassidest. Maksud peavadki just parajad olema, sest kui liiga kõrgelt oma subjekte maksustada, siis lasevad nad jalga ja linnad jäävad tühjaks. Kõhn maksukukkur jällegi ei suuda majandust püsti hoida ja ühiskonnale vajalikke teenuseid ülal pidada.

Kuid ega sellel ühel saarel kõike eluks vajalikku leidu. Juba kodanikke kasvavate vajaduste rahuldamiseks tuleb hakata kuskil vürtse kasvatama, hiljem nõutakse järjest eksootilisemaid kaupu.

Kauplemine ja diplomaatia
Selleks on vaja saavutada kontakt idamaade ehk Oriendiga ja sealsete võimukandjatega. Neilt saab laenata vastavat tehnoloogiat ja inimesi ning rajada oma esimesed idamaised linnakesed.

Sultanaadi inimesed on sootuks teist masti kui läänlased. Neil on vaid kaks ühiskonnaklassi: nomaadid ja saadikud. Kui oma suhteid sultani suurvesiiriga parandada ja edendada, on võimalik ehitada rohkem ja arenenumaid araabia ehitisi. Et aga leida lihtsamamini läänele kättesaadavamaid ressursse, tuleb kas lihtsalt kuskile muule saarele vastav kaevandus või koloonia või muu asi asutada.

Enamus mikromajandamist saab mängu hooleks jätta, et oma jumalikku tähelepanu vaid tähtsamate asjadega tegelemisele pühendada. Samas on Anno 1404 küllalt paindlik ja hooletu impeeriumiehitaja avastab peagi, et kogu aur läheb pisiasjadega sahmimisele, samal ajal kui koloss oma savijalgadel kõikuma lööb.

Võid sisse seada regulaarse laevaliiklusevõi võib ka NPCdega (mittemängitavad tegelased) kaupa teha. Mõned NPCd müüvad erilisi esemeid, mida oma laevadele külge toppida, et nende omadusi parandada. Neid saab aga mitte kulla eest, vaid teise väärtuse, au vastu vahetada, mida teenitakse NPCde antud ülesandeid täites.

Sõjaline aspekt on selles mängus minimaalne, kuid siin tulebki sisse RTSi moment (lahingud toimuvad reaalajas). Saab ehitada sõjalaevu, kaitserajatisi, treenida sõdureidki ja vastaseid nendega rünnata. Enamik mängu on siiski keskendunud puhtalt majanduslikule aspektile. Kõige suurem sõjaline mure ongi ehk harvaesinevad piraadid.

Mänguviisid
Üksikmängu saab mängida kolmel viisil. On olemas ristisõjateemaline kampaania, kus tuleb rinda pista kurjade kardinalide ja vandenõudega keisri vastu.

Teiseks võib läbi mängida kuus etteantud stsenaariumid. Need on jaotatud kolme raskusastmesse, igaühel etteantud võidutingimused.

Kõige naudingutpakkuvam on vast täiesti vabade kätega liivakastimäng, kus saab ise valida, mida teha soovid. Enne alustamist saad määrata ka maailma suuruse, võimalikud vastased ja võidutingimused.

Mitmikmängu arusaadavatel põhjustel ei ole. Aga ühe partii algusest lõpuni läbi mängimine võib kesta üle 5 tunni. Oma mängusalvestusi ja pilte saab teistega üle neti jagada.

Tehnilised probleemid
Tänu mõnede videokaartide draiveriprobleemidele ei kuvata alati mängus maapinda. Puud, ehitised ja kõik muu on olemas, aga maapind ise must. See tuleb välja just DirectX10 kasutades.

Kui graafikaardi draiverite uuendus ei aidanud, leidub tee probleemist mööda hiilimiseks. Anno 1404 töötab nii DX9 kui DX10. Kui ta avastab, et masinas on DX10 toetav kaart, käivitatakse automaatselt DX10 versioon, mille puhul võibki kirjeldatud viga juhtuda.

Sunni mäng DX9 kasutama nii:
Navigeeri kataloogi "%appdata%\Ubisoft\Anno1404\Config\Engine.ini"
Tee failist Engine.ini igaks juhuks varukoopia. Ava originaalfail Notepadiga ja muuda seda järgnevalt <DirectXVersion>0</DirectXVersion> asemel kirjuta <DirectXVersion>9</DirectXVersion>. Salvesta fail ja taaskäivita mäng.

Nüüd kasutakse DX9 versiooni ja puuduv maapind joonistatakse korralikult välja. Küll jääb kröömikese võrra vähemaks silmailu ja mõnede süsteemide puhul kaotatakse natuke kaadrisageduses, aga vähemalt saab mängida. Kui masinas on mitu kasutajat, tuleb igaühe kontol see liigutus eraldi ära teha.

Nõudmised arvutile
Windows 2000, XP või Vista (testitud Windows 7 all)
Protsessor: Pentium 4, 3GHz või sarnane
Videokaart: DirectX9-ühilduv graafikakaart, Shader2
Kõvakettal vaba ruumi: vähemalt 128 MB
Mälu: 1GB
Klaviatuur, hiir

Mängu andis testimiseks ProGames.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles