Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Proovisõit: soomustatud Combat T98

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Marina Lohk
Copy
Artikli foto
Foto: Autonet.ee

Mõned aastad tagasi, kui Eestis autonäitusi veel Motorexi kaubamärgi all peeti, võis ühel neist näha peahalli seina ääres seismas üht sinist kandilist monstrumit, suured venekeelsed kirjad «Kombat» peal. Tänase loo kangelane on soomustatud auto Combat T98, mis kujutab endast selle Vene masina Eestis toodetud euroversiooni, kirjutab

Autonet.ee

.

Vene meedias on autost üsna palju kirjutatud. Sealmail koostatakse neid 15 - 20 eksemplari aastas ning peamisteks tarbijateks on inkassaatorid. Mõte masinaid Eestis tootma hakata tulenes asjaoludest, et nende jaoks vajalik teras tarnitakse Saksamaalt, veermik ja mootorid aga USAst.

Seega puhtalt ratsionaalsest küljest vaadates on siin vähem bürokraatiat, aga ka kergem neid masinaid müüa - tegu ju Euroopa Liidus valmistatud sõidukitega, mis vastavad kõikidele siinsetele üsna karmidele nõudmistele, millest mööda hiilida pole võimalik.

Kuna tegu on väga erilise sõiduvahendiga, siis tuleks Combati juures alustada selle ehitusest. Kõigepealt valmistatakse tugev raam, millele omakorda kinnitatakse justkui kinniseks kookoniks keevitatud kere.

Olenevalt kliendi tellimusest valitakse keret kaitsvate terasplaatide ja klaaside paksus, neist omakorda sõltuvad ka turvaklass ning auto kaal. Erineva klassiga autode välisdisain on identne ning silmaga vaadates pole võimalik neil vahet teha.

Ülalmainitud konstruktsioonil on tugev eelis näiteks tavaliste soomustatud BMWde või Mercedeste ees. Ka viimased võivad kuuli eest kaitsta, kuid plahvatuse korral lendavad need kergemini laiali, sest seal on turvalisuse tõstmiseks lisatud vaid paksemad klaasid ja terasplaadid, mis kinnitatakse muu plekiosa alla. Siin aga on kogu kere konstrueeritud suunamaks võimaliku plahvatuse jõudu vähem kriitilistesse kohtadesse.

Ehituse käigus pildistatakse masinat korduvalt ning iga etapp dokumenteeritakse. Seetõttu on igal kliendil täpne ülevaade oma auto valmimisest. Muide, et ehitada selliseid autosid, pidid Tallinna külje all Lool asuva Combat Armoring Groupi keevitajad läbima spetsiaalse koolituse. Seega pole tegu sugugi suvalises nurgataguses garaažis põlve otsas kokku keevitatud masinaga.

Kui kere on raamiga liidetud, monteeritakse külge USAst ostetud tehnika. Mootorid ja veermik võetakse GMC mudelilt Sierra. Testiauto mootoriks 365 hobujõuga 6,6-liitrine Duramax turbodiisel. Samas on võimalik tellida ka Vortec 8100 V8 400-hobujõulist bensiinimootorit. Automaatkäigukastil 6 astet ning masin võib liikuda ka nelikveolisena.

Kuna masina kaal on ligi neli tonni, on sellega sõitmiseks tarvis C-kategooria juhilube. Samas on vedrustus valitud just konkreetse modifikatsiooni kaalu järgi, see omakorda tagab ka meie nigelatel teedel üsna sujuva kulgemise.

Diiselmotoori jõust piisab täiesti normaalseks kiirenduseks. Täpseid parameetreid küll pole, kuid paigalt võttis Combat päris isukalt ning möödasõitudega probleeme polnud. Nelikvedu tagas ka meetrikõrguste lumehangede läbimise. Sportlikuks sõidukiks pole selline elukas aga loomulikult loodudki.

Kütusekulu maanteel kiirusega 90 km/h sõites pidi jääma umbes 12 liitri kanti. Linnasõidul kulub normaalse liiklemise korral umbes 17 liitrit saja kilomeetri läbimiseks. Seega, väga röögatu januga diiselmootor küll silma ei paista.

Samas hakkas diisli müra pisut kõrva, eriti just kiirendamistel, kuid sellise auto puhul on üsna kerge lasta täiendavat isolatsiooni paigaldada. Auto ju ehitataksegi täpselt selline, nagu klient tahab.

Viimane asjaolu kehtib ka sõitjateruumi puhul. Kui armatuurlaud koos näidikute, keskkonsooli ja istmetega tulevad samuti General Motorsist, siis kõik ülejäänu valmistavad erinevad Eesti firmad, välja arvatud muidugi elektroonika.

Ka paljude muude detailide, näiteks mootorikatete valmistamisel kasutatakse kodumaist tööjõudu. Seetõttu ongi kliendil võimalus üsna palju kaasa rääkida oma tulevase sõiduki funktsionaalsuses.

Soovi korral on võimalik juht limusiinidele sarnaselt vaheseinaga eraldada, paigaldada DVD, TV või mida iganes. Ruumi igatahes autos on. Baasvarustusse kuuluvad navigatsioon, multimeedia, ABS, stabilisatsioonisüsteem, kliimaseade, tulede reguleerimine, kaamerad ees ja taga, elektriliselt reguleeritavad istmed jpm.

Ja muidugi ei tohiks sugugi ära unustada Combati ainulaadsust. 100 meetrit ettevõtte tsehhist eemal ei äratanud auto erilist eufooriat, kaugemal aga jäid kõik pika pilguga järele vaatama.

Auto ise on 5 350 millimeetrit pikk, 2 100 lai ning teljevahe ulatub 3 500 millimeetrini. Brembo pidurid on lisavarustuse nimekirjas.

Combat Armoring Groupis seletati, et pigem võiks T98 leida kasutust saateautona - massi on piisavalt ohu blokeerimiseks või siis takistuse teelt minemapühkimiseks.

Combat T98 teemat on väga raske kuidagi lühidalt kokku võtta. Kui alguses näib masin tahumatult kohmakas, siis üsna kähku harjub selle disainiga ära. Sõiduomadustel pole samas midagi viga. Iseasi muidugi, kas sellise sõiduki ostnul neist sooja või külma on. Tema istub pigem tagaistmel ja tegeleb oma asjadega.

Jääb veel lisada, et kolme kuu jooksul kokkupandava Combati hinnad sõltuvad üsna palju turvaklassist. Proovisõiduks antud auto maksis 2,3 miljonit krooni.

Tagasi üles