Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Suhtlusvõrgustik Facebook paneb mõtlema privaatsusele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tänavu aprillis näitas Mark Zuckerberg San Franciscos toimunud Facebooki arendajate konverentsil muu hulgas ka graafikut, mille järgi on tema loodud suhtluskeskkonna kasutajate arv ületanud 400 miljoni inimese piiri.
Tänavu aprillis näitas Mark Zuckerberg San Franciscos toimunud Facebooki arendajate konverentsil muu hulgas ka graafikut, mille järgi on tema loodud suhtluskeskkonna kasutajate arv ületanud 400 miljoni inimese piiri. Foto: AFP/SCANPIX

Maailma populaarseim suhtluskeskkond Facebook elab üle tormilisi aegu. Hiljutine esinemine «All Things Digital» seminaril pani ettevõte juhi Mark Zuckerbergi niivõrd higistama, et ta oli sunnitud võtma seljast oma kaubamärgiks saanud pusa.


Rohkem kui 400 miljoni kasutajaga Facebook on teeninud paljude kasutajate ja ekspertide pahameele seoses uuenenud privaatsuspoliitikaga. Juba mullu detsembris jõustunud uuendused muutsid oluliselt seni kehtinud viisi, kuidas suhtluskeskkond kasutajate edastatud infoga ümber käib. Pea kogu keskkonnas avaldatud info on vaikimisi avalik.

Tänu aina uuenevatele teenustele on Facebook integreeritud paljude teiste populaarsete veebilehtedega ning seega on Facebookis avaldatud info tihti kättesaadav ka teistes veebikeskkondades. Mai lõpul viidi sisse järgmine hulk uuendusi, mis privaatsuse seaded mõneti arusaadavamaks teevad.

Zuckerberg on pidanud viimase poole aasta jooksul pidevalt tõrjuma süüdistusi, et Facebook ei hinda piisavalt tõsiselt privaatsust puudutavaid küsimusi. Zuckerberg väitis «All Things Digital» seminaril, et sotsiaalvõrgustiku toimimise aluseks on avatud informatsioon, samas hindab mees privaatsust ja seepärast peab uusi privaatsustingimusi ja -võimalusi pigem paindlikuks ja kasutajate huve arvestavaks.

Registreerides end Facebooki kasutajaks või jättes privaatsusseaded muutmata, peab arvestama, et kõik Facebookis öeldu on avalik ja nähtav kõigile. Paraku eeldavad paljud kasutajad, et sõprussidemetele keskenduvas suhtluskeskkonnas on tegevused nähtavad ainult sõpradele, kuid vaikimisi on kõik öeldu-tehtu hoopiski avalik.

Suhtluskeskkonna aktiivsetel kasutajatel on seetõttu soovitatav üle vaadata privaatsuse sätted ja teha seal endale meelepärased muudatused. Et seda teha, tuleb Facebooki külastades valida parempoolsest ekraaniservast «konto» ja seejärel «privaatsusseaded». Avanev ekraan võimaldab valida, mida ja kellele Facebook näitab. Valik «igaüks» muudab kõik tegevused nähtavaks kõigile kasutajatele. Iga Facebooki kasutaja saab sellisel juhul vaadata sinu üleslaetud pilte, videoid, samuti lugeda mõtteid, mida oled jaganud oma «seinal».

Kõige turvalisem on privaatsusseadetest valida «ainult sõbrad», mis hoolitseb selle eest, et sinu tegevusi saavad jälgida ainult need, keda oled aktsepteerinud oma sõbrana.

See tagab, et sinule võõrad inimesed ei näe isiklikke fotosid ega saa lugeda hetkeemotsioonide ajel kirjapandut. Võimalus on ka sätteid kombineerida, otsustades ise, mida kellele näidatakse. Näiteks valides «kohandatud», saab oma telefoninumbri ja e-posti aadressi muuta nähtavaks ainult sõpradele, võimaldades samas oma nn seinapostitusi näha ka sõprade sõpradel.

Eraldi tuleks tähelepanu pöörata väiksele viitele lehe alaosas, kus saab muuta rakenduste ja veebilehtede sätteid. Facebookis on palju erinevaid mänge ja rakendusi, mis pääsevad ligi sinu kasutajainformatsioonile. Sinna kuulub ka näiteks populaarne mäng «Farmville». Ka siin peaks igaüks jälgima, et ei ole lubanud oma andmetele ligi rakendusi, mida tegelikult ei kasuta.

Mitmed veebilehed kasutavad Facebooki pakutavaid võimalusi, integreerides populaar­se suhtluskeskkonna oma veebilehega. Tuntumatest veebilehtedest on seda viimasel ajal teinud näiteks CNN, sel nädalal tuleb Facebooki hõlmavate uuendustega ka Yahoo!.

Kuigi Facebook pakub oma kasutajatele rõõmu ja kasu, ei tasuks pimesi siiski kõiki võimalusi kasutada. Sajad miljonid kasutajad avaldavad iga päev infot, mis pole mõeldud kõikidele silmadele. Seetõttu peabki iga kasutaja veenduma, et oskab teenust kasutada.

Märksõnad

Tagasi üles