Euroopas on liiga palju autotehaseid

Volkswagen AG Brüsselis asuv autotehas.

FOTO: Reuters / Scanpix

Fordi tegevjuht Alan Mulally hoiatab, et Euroopa autofirmad peavad veelgi kärpima oma tootmisvõimsust, sest sõidukeid vorbitakse jätkuvalt liiga palju.
 

Jõude seisvad tootmisliinid ning ebaefektiivsed tehased on paisanud praktiliselt kõik suuremad Euroopa autotootjad viimastel aastatel miljarditesse dollaritesse ulatuvatesse kahjumitesse.

Vahemikus 2007–2013 on aastane automüük kukkunud Euroopas ligikaudu 4 miljoni auto jagu.
Mulally ütles Financial Timeslile, et käputäie autotehase sulgemisest Euroopas viimastel aastatel ei piisa tootmisvõimsuse toomiseks jätkusuutlikule tasemele.
Kuigi tänavu on automüük Euroopas iga kuuga kasvanud, peituvad nende numbrite taga sügavamad ja lahendamata probleemid.

«Sellest ei piisa. Ma arvan, et firmad peavad viima tootmise vastavusse nõudmisega,» ütles Mulally. «Kui tootmine ei ole vastavuses tegeliku nõudmisega, siis lähevad asjad edaspidi ainult hullemaks.»
Käesoleva aasta esimese nelja kuuga kasvas automüük Euroopas 7,4 protsenti, kuid analüütikute hinnangul toimus see lihtsalt suurte allahindluste toel – tekitades kunstlikult nõudlust regioonis, mida vaevab kesine majanduskasv, kõrge töötusmäär ja madal tarbijakindlus.

Suurte püsikulude tõttu peavad autotehased töötama umbes 70 protsendi tasemel plaanitud võimsusest, et olla kasumlikud.

«Kas võimsus on ikka veel liiga suur? Jah. On selge, et liigsed tehased muudavad [auto]tööstuse Euroopas konkurentsivõimetuks,» ütles konsultatsioonifirma AlixPartnersi tegevjuht Stefano Aversa.
Autotootjad, eriti prantslaste Renault ja PSA Peugeot Citroen ning itaallaste Fiat, on valitsuste tugeva surve all tehaseid mitte sulgeda, sest neis töötab niivõrd palju inimesi.
Euroopa Autotootjate Liidu (ACEA) andmetel tagab autotööstus praegu Euroopa Liidus töö ligikaudu 3 miljonile inimesele, mis teeb 5,3 protsenti kõigist töökohtadest ELis.

Tagasi üles