Esimene lendav auto tuleb järgmisel aastal

Raigo Neudorf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Terrafugia Transition.
Terrafugia Transition. Foto: SCANPIX.

USA föderaalne lennundusamet andis kasutusloa kaheistmelisele lendavale autole Transition, mida Massachusettsi osariigis asuv ettevõtte Terrafugia on neli aastat arendanud, vahendab Tartu Ülikooli teadusuudiste portaal novaator.ee.


Uudisteportaal physorg.com kirjutas, et sõiduki, mida ettevõte ise kutsub maanteelennukiks, töötasid välja Massachusettsi Tehnoloogiainstituudi insenerid. Seda saab juhtida kiirteel nagu tavalist autot, samas on võimalik ka avada tiivad ja sellega õhku tõusta.

Transition kasutab tavalist pliivaba bensiini ning võimaldab õhus liikuda kiirusel 185 km/h ja tema lennukaugus on 740 kilomeetrit. Tavalise autona kasutamise korral on Transitioni kütusekulu umbes 7,85 liitrit 100 km kohta.

Aviobensiini asemel tavalise bensiini kasutamise tulemusel on Transitioni näol tegemist kõige loodussõbralikuma õhusõidukiga. Muus osas on Transition tavalise autoga sarnane, sel on õhkpadjad ja auto esiosas olevad deformeerumispiirkonnad.

Ülestõstetud tiibadega sõites kasutab Transition tavalist esivedu ning mahub normaalmõõtmetega garaaži.

Kui sõiduk on lennurajal või sobival siledal maal valmis õhkutõusmiseks, siis avanevad tiivad ning tagaosas asuva propelleri tööle hakkamisel võib lendu alustada. Selleks on vaja ainult 500 meetrist pikemat lennurada.

Sõidukile ametliku kasutusloa andmine venis seetõttu, et selle kaal on 600 kg, mis ületab spordiotstarbeliste kerglennukite lubatud piirmäära, kuid nüüd on sellega lendamine erandkorras legaliseeritud.

Turvavarustusest tuleneva 50 kg lisakaalu tõttu vastab Transition nii föderaalsetele lennundusnõuetele kui ka maanteesõidukitele kehtestatu normidele.

Maanteesõidukitele esitatud turvanõuete täitmine muudab Transitioni tavalise spordiotstarbelise kerglennukiga võrreldes lennuõnnetuse korral vastupidavamaks. Ohutust suurendab ka võimalus halva lennuilma korral maanduda ning jätkata teekonda maanteed mööda.

Transition ei ole nii kiire, kui tavalised kerglennukid ning tema lennuulatus ja kandevõime on samuti väiksemad (reisijate ja kütuse kaalu arvestades on kandevõime ainult 195 kg).

Samas võivad spordiotstarbeliste kerglennukite juhtimisõiguse saamiseks vajalikud vähendatud nõudmised selle sõiduki muuta populaarseks inimeste seas, kes muidu ei kaaluks pilooditunnistuse saamist.

USAs on spordiotstarbelise kerglennuki juhtimisõiguse saamiseks vaja koolitust kõigest 20 lennutunni ulatuses.

Transitioni jaemüügihind saab eeldatavalt olema 194 000 dollarit ning Terrafugia loodab selle turule tuua 2011. aasta lõpuks. Hetkel on ettevõttel juba 70 tellimust.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles