Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Prius PHV jõudis korraks Eestisse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Marina Lohk
Copy
Artikli foto
Foto: Autonet.ee

Toyota tõi korraks Eestisse esimese pistikupesast laetava Priuse prototüübi PHV. Tegu on veel katsestaadiumis projektiga, mis loodetakse seeriatootmisse juurutada 2012. aastaks.

Praegu veel katsetatakse sõidukeid eri linnades: USAs sõidab neid 200, Euroopas 150 ja Jaapanis 250 eksemplari. Nende kasutamisest kogutava info põhjal langetatakse otsused seeriamudeli lõplikuks seadistamiseks, kirjutab Autonet.ee.

Võrreldes tavalise Toyota Priusega suudab PHV elektri jõul läbida kahe kilomeetri asemel 20, seda kiirusel kuni 100 kilomeetrit tunnis.

Toyota tehtud uuringute põhjal kasutab 70 protsenti inimestest autot tööpäeval keskmiselt kuni 10 kilomeetri läbimiseks, 80 protsendi vajadused katab ära 20-kilomeetriline tegevusraadius. Siit tekkis mõte luua sõiduk, mis suudaks enamiku vajadused vaid elektrit kasutades ära katta, jättes siiski kõik võimalused ka pikemaks sõiduks.

Pistikühendusega hübriidsõiduk kasutab tavalist Toyota täishübriidtehnoloogiat ja boonusena saab sõiduki akut laadida harilikust elektripistikupesast. Toyota PHV läbib lühikesi vahemaid elektrisõidukina, töötades täiesti vaikselt ja CO2-vabalt, pikemate vahemaade puhul töötab ta aga tavalise hübriidsõidukina.

Toyota andmetel pakub PHV võrreldes kõigi teiste praeguste seeriatootmises olevate sõidukitega enneolematult väikest kütusekulu ja seega ka rekordiliselt väikeseid heitkoguseid. Uus pistikühendusega Prius Plug-in Hybrid, mis põhineb kolmanda põlvkonna Priusel ja on varustatud liitiumioonakuga, tekitab uue Euroopa sõidutsükli (NEDC) järgi mõõdetuna ainult 59 grammi süsinikdioksiidi kilomeetri kohta.

Tõsi ta on, linnasõidul liigub PHV üsna särtsakalt ka vaid elektrimootori toel. Kui juht vajab tugevat kiirendust, siis lülitub lisaks sisse bensiinimootor. Kombineeritud tsüklis lubatakse keskmiseks kütusekuluks tehaseandmete kohaselt nii vaid 2,6 liitrit bensiini.

Tavalisest hübriidmootoriga Priusest on PHV 130 kilogrammi võrra raskem, kuid pagasiruumis on lisandunud akude tõttu pisut vähem. Akude mahuks on 5,2 kWh ning nende laadimiseks kulub poolteist tundi.

Põhiliseks PHV eeliseks on mõistagi linnasõidu odavus. Kui kasutada laadimiseks öist elektrit, siis peaks vaid energiakulu arvestades 20 kilomeetri sõidu hinnaks tulema alla 5 krooni, päevase elektriga 8,5 krooni. Teiseks tugevaks plussiks on vaikus. PHV on uskumatult vaikne auto ning isegi väljast kostab vaid väga vaikset undamist. Sees praktiliselt mitte midagi.

Kõiges muus osas on tegu tavalise Priusega: pikkus 4 460, laius 1 745, kõrgus 1 490 ning teljevahe 2 700 millimeetrit; pöörderaadius 5,2 meetrit. Kiirenduseks paigalt sajani kulub minimaalselt 10,4 sekundit, tippkiiruseks lubatakse 180 kilomeetrit tunnis. Käigukastiks on elektriliselt juhitav variaator (E-CVT).

1,8-liitrise bensiinimootori võimsuseks on 73 kW ehk 98 hobujõudu, maksimaalne pöördemoment 142 Nm. Lisame sellele veel elektrimootori 60 kW (81 hobujõudu) ning 207 Nm pöördemomendi ning saamegi suhteliselt kobeda ja ökonoomse linnaliikuri. Sõiduomadustelt ei erine PHV kuigi palju tava-Priusest.

Tagasi üles