Päevatoimetaja:
Kaido Einama
Saada vihje

Elektriautosid saab laadida ka ilma juhtmeta

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Marina Lohk
Copy
Elektriauto laadimispost.
Elektriauto laadimispost. Foto: Reuters / Scanpix

Üheks takistuseks elektriauto soetamisel võib saada mure, et pärast sõitu unustatakse auto aku laadima panna. Seda probleemi aitaksid lahendada juhtmeta akulaadijad.
 

Selliseid laadijaid ei oleks vaja seina torgata – elektriauto tuleks lihtsalt parkida laadija osaks oleva padja kohale. Selline mugavus aga maksab – juhtmeta laadimise puhul läheb kümme protsenti elektrist tee peal kaduma, vahendab Tartu ülikooli tehnoloogiaportaal Novaator Technology Review’d.

Juhtmeta laadijaid kasutatakse juba praegu elektriliste hambaharjade, meditsiiniliste implantaatide ja mõnede kaasaskantavate elektroonikaseadmete laadimiseks. Kas ka autojuhid eelistavad mugavust energiakokkuhoiule, selgub sellel talvel, kui Virginias asuv ettevõte Evatran toob turule juhtmeta elektriauto laadijad.

Nime Plugless Power kandev süsteem koosneb kolmest peamisest osast – pistikupessa käivast tornist, mis muundab elektri laadija jaoks sobivasse vormi, kingakarbi suurusest adapterist, mis tuleb paigutada auto esiotsa ette, ning lamedast padjast, mis peab asuma maas auto all.

Evatran teatas, et laadijad tulevad detsembris müügile hinnaga 3245 dollarit. Laadija turuletuleku aeg langeb kokku elektriautode Nissan Leaf ja Chevy Volt müügiletulekuga. Ettevõte peab läbirääkimisi ka autotootjatega, et nende adapterid installeeritaks autodesse juba enne autode müümist.

Evatran ja teised juhtmeta laadimissüsteeme arendavad ettevõtted kinnitavad, et juhtmeta laadimine on sama kiire kui juhtmega laadimine. Vahe on ainult selles, et vaja läheb rohkem elektrit. Juhtmeta laadimise korral jõuab seinast autoakusse 90 protsenti elektrist, juhtmega aga pea sada protsenti.

Mõned eksperdid kardavad, et see ebaefektiivsus võib inimesed elektriauto hankimisest loobuma panna. «Me püüame energiat paremini ära kasutada ja see on meie jaoks samm vales suunas,» ütles Richlandis asuva Pacific Northwest National Laboratory vanemteadur Michael Kintner-Meyer. «Tulevik näitab, kas mugavus on tarbija jaoks piisav vabandus ebaefektiivsusele.»

Massachusettsi tehnoloogiainstituudist välja kasvanud ettevõte WiTricity töötab samuti juhtmeta laadimissüsteemi kallal, mis nende sõnul töötab tõhusamalt ja pikemate vahemaade tagant kui Evatrani tehnoloogia.

WiTricity ei plaani aga hakata tootma otse tarbijale mõeldud laadijaid, vaid peab läbirääkimisi erinevate autotootjatega, et oma süsteem juba enne auto müümist autosse paigutada.

Utah’ teadlased ja Uus-Meremaa valitsus püüavad aga välja töötada juhtmeta laadijaid, mida saaks paigutada maanteede sisse. Sellised laadijad laeksid autoakut sõidu pealt.

Tagasi üles