Euroopa hakkab tõrjuma diiselautosid

Ummik Vabaduse puiesteel, Rahvusraamatukogu juures.

FOTO: Toomas Tatar

Juba enam kui kümnendi jooksul on Euroopa poliitikud keskendunud võitlusele autodest paiskuvate CO2 koguste vastu. Kuna diiselautodest tuleb süsinikdioksiidi bensiini põletavatest sõiduriistadest vähem, on neid agaralt arendatud ja hoogsalt toodetud.

Nüüd on aga fookus pöördumas õhu kvaliteedile ning diiselautode jaoks võivad tagajärjed olla kaugeleulatuvad – nimelt lennutavad nood atmosfääri kahjulikke saateaineid nagu lämmastikoksiidi, mis võib põhjustada tõsiseid hingamisteede probleeme.

«Pikemat aega vaadeldi diislit kui «puhast kütust», kuid nüüd on seda tabanud Euroopas teatud tagasilöök,» ütles Financial Timesile Exane BNP Paribas’ analüütik Stuart Pearson.

Rahvusvahelise Puhta Transpordi Nõukogu (ICCT) ja Londoni ülokooli King’s College’i uuringute valguses seostatakse diiselautode heitgaase Suurbritannias suisa 60 000 surmajuhtumiga aastas.

London on tõotanud haarata härjal sarvist: kesklinna kavandatakse «ultramadalate heitgaaside tsooni», vanemate diisalautode «ummikumaks» kergitatakse kümnendi lõpuks ligi kahekordseks ning Islingtoni linnaosa nõukogu kavatseb viia sisse parkimistasu kõige suuremat saastet tekitavatele sõidukitele «julgustamaks diiselautodest loobumist».

Sarnaseid samme kaalutakse ka Norra linnades.

Euroopa esirinnas marsib aga Prantsuse valitsus, mis on lubanud alates käesolevast aastast diiselautod «järk-järgult ära keelata». Teades samal ajal, et nood moodustavad kaks kolmandikku automüügist riigis.

Eriti bravuurikalt läheneb probleemile Pariisi linnapea Anne Hidalgo, kes lubab puhastada pealinna diiselautodest aastaks 2020.

Väga kurjakuulutavad on ülaltoodud sõnumid BMW ja Daimleri jaoks, kelle müügist Euroopas moodustavad diiselmootoriga masinad vastavalt 81 ja 71 protsenti. Volvo väljavaade – 90 protsendiga – on veelgi nutusem.

BMW juhatuse liige Ian Robertson on juba kutsunud osapooli üles otsustega mitte kiirustama, rõhutades vajadust kuulata ära tootjad ja ühiskond. «Üheksakümmend protsenti autodest Pariisis on diislid – nihe oleks tohutu,» märkis Robertson.

Tagasi üles