Ennustatud langust automüügiturul jaanuaris ei paistnud

Automüük

FOTO: Teet Malsroos / SL Õhtuleht

Seadusemuudatuste tõttu uute sõiduautode turule ennustatud langust aasta esimese kuu müüginumbritest veel välja ei paista ja jaanuaris müüdi autosid peaaegu sama palju kui möödunud aastal.  Väike langus küll oli, aga see jääb ühe protsendi piiridesse. 

«Käibemaksuseaduse koguseline mõju on olnud marginaalne, kuna enamik autod ostetakse ikka siis, kui on vaja,» ütles AMTELi tegevjuht Arno Sillat pressiteate vahendusel.

Kokku müüdi tänavu jaanuaris Eestisse 1624 uut sõiduautot ehk siis vaid 17 tükki vähem kui mullu. Sealjuures langes hoopis rohkem kasutatud autode import ja uute sõiduautode osakaal oli jaanuaris veidi üle 50 protsendi. See on drastiline muutus võrreldes detsembriga, mil uute osakaal oli 35 protsendi.

Lisaks Eesti-sisesele müügile läks eksporti 67 sõiduautot. Jätkuvalt on automarkidest esikohal Toyota, milliseid jaanuaris müüdi 307. Järgnevad Škoda 210 ja Honda 135 müüdud sõiduautoga.

Seevastu mudelitest tõusis esikohale Škoda Octavia 135 autoga, edestades talveperioodil alati populaarseid maastureid. Teiseks enim müüdud mudel oli Nissan Qashqai, milliseid läks kaubaks 94, ja kolmandaks tõusis Honda CR-V, milliseid müüdi 78. Jätkuvalt oli populaarseimaks segmendiks väike keskklass 35 protsenti. Elektriautosid müüdi jaanuaris 17.

Tarbesõidukeid müüdi 13 protsendi võrra rohkem kui möödunud aasta esimesel kuul ja tänavu jaanuaris anti klientidele üle 493 sõidukit. Esikohale markidest tõusis Volkswagen 75 müüdud tarbesõidukiga, teisele ja kolmandale kohale platseerusid Citroen ja Peugeot, vastavalt 67 ja 54 müüdud sõidukiga.

Veokite segmendis oli jaanuaris edukaim Volvo 43 veokiga, järgnesid Scania 40 ja DAF 17 müüdud veokiga.

Kvalitatiivne mõju on oluliselt suurem – turule on tulnud mitmete traditsiooniliselt sõiduautosid tootnud firmade kaubikud, õigem on öelda N1 tüübitunnistusega sõiduautod.

«Käibemaksuseaduse vastuvõtmisele eelnenud debattidel tõi AMTEL ühe vastuväitena välja automakse rakendanud EU riikide kogemuse sõiduautode tarbesõidukiteks vormistamise osas. See ja mitmed teised võimalused kasutatakse ära ning riigi oodatud tulu seadusemuudatusest jääb optimistliku hinnangu kohaselt poole peale. CO2 maks ettevõtete autodele oleks toonud riigile garanteeritud tulu minimaalse halduskoormusega nii riigi kui ka ettevõtete osas. Loodetavasti teeb uus valitsus vigade paranduse,» ütles Sillat.

Tagasi üles